چگونه خانه را برای ماه‌ مبارک رمضان آماده کنیم؟

با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش کارها و روزه دار بودن خانم ها، ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت کارها بیشتر می شود.

به گزارش رکنا، انجام دادن کارهای روزمره خانه، مدیریت بچه‌ها و پخت غذا از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانم هاست. با شروع ماه مبارک رمضان و افزایش کارها و روزه دار بودن خانم ها، ضرورت برنامه ریزی برای مدیریت کارها بیشتر می شود. در این مطلب، ترفندهایی برای آموزش خانه‌داری سریع و آسان در ماه‌مبارک رمضان را بیان خواهیم کرد.

حال‌و‌هوای خانه‌مان را عوض کنیم

در آستانه ماه رمضان بد نیست که خانه تکانی مختصری بکنیم تا در ایام روزه‌داری کار خانه سبک‌تر شود. شست‌و‌شو و کارهای سنگین را زودتر انجام دهیم تا در روزهای آغازین ماه مبارک وقتی بدن‌مان با روزه‌داری عادت می‌کند، کار خانه سبک‌تر باشد. بد نیست قدری فضای خانه و دکوراسیون را هم عوض کنیم به طوری که اهل خانه متوجه شوند قرار است اتفاق تازه‌ای بیفتد. می‌توانیم جانمازهای همیشگی را با جانماز مهمان جابه‌جا کنیم یا جانمازهای همیشگی را بشوییم و عطر تازه‌ای به آن ها بزنیم. این تغییر می‌تواند حتی در حد تغییر سفره خانه باشد تا رنگ سفره افطار و سحر تغییر کند.

مدیریت آشپزخانه

همه ما می‌دانیم که مهم‌ترین قسمت خانه آشپزخانه است. به عبارتی آشپزخانه قلب یک خانه است و به علاوه در ماه مبارک رمضان هم نقش بسزایی دارد. پس بهتر است از سازمان دهی و مدیریت آشپزخانه قبل از ماه مبارک رمضان شروع کنید. همچنین در ماه مبارک رمضان بهتر است مراقبت ویژه‌ای از سلامت اهل خانه بکنیم. مثلا ببینیم کدام غذاها فشار کمتری به معده وارد و کدام غذاها معده را تقویت می‌کند ،کدام غذاها تشنگی کمتری به دنبال دارد و به نوعی تغذیه خانواده را مدیریت کنیم.

تامین مواد غذایی

مواد غذایی خشک مثل حبوبات، رشته آش و ... در ماه رمضان بیشتر مصرف می‌شود. بهتر است قبل از شروع ماه رمضان از وجود این نوع مواد غذایی در آشپزخانه خود اطمینان حاصل و درخصوص برطرف کردن کم و کسری آن اقدام کنید. در ضمن سعی کنید بیشتر مواد غذایی را خرید کنید که به آن احتیاج دارید و از خرید مواد غذایی اضافه خودداری کنید. به این ترتیب دیگر مجبور نخواهید بود هنگامی که روزه هستید انرژی خود را صرف رفتن به فروشگاه و خرید کنید.

تهیه برنامه غذایی برای ماه رمضان

تهیه منوی غذا یا برنامه غذایی در ماه رمضان برای روزهای مختلف این ماه عزیز لازم است. آماده کردن یک برنامه غذایی به شما این امکان را می‌دهد تا وقت کمتری را صرف فکر کردن درباره نوع غذا کنید. این فهرست یا برنامه غذایی برای ماه رمضان می‌تواند به صورت ماهیانه و همین‌طور هفتگی تهیه شود. اگر دوست دارید به صورت هفتگی برنامه غذایی خود را برنامه ریزی کنید، بهتر است آخر هفته‌ها پس از افطار این کار را انجام دهید و برنامه غذایی هفته آینده خود را آماده کنید.

توجه داشته باشید آماده کردن غذا در ماه رمضان برای سحر کمی دشوار است. برای رفع سختی و راحت‌تر کردن کار خود، بهتر است غذاهایی را برای سحر انتخاب کنید که پخت راحتی دارد. بهتر است بیشتر از غذاهای خشک مثل لوبیا پلو یا باقلی پلو استفاده و تا حد امکان از غذاهای خورشی برای سحر پرهیز کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از غذاهای پیش‌پخت است؛ شما می‌توانید غذا را قبل از خواب پیش از سحر آماده و برای صرف سحری فقط آن را گرم کنید.

کدخبر: 676748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟