روش کاشت سبزه توپی برای عید

سبزه انواع مختلفی دارد و می‌توان آن‌ها را به شکل‌های متنوعی درآورد. یکی از شکل‌های سبزه که بسیار زیبا و پرطرفدار است، سبزه توپی است.

 

به گزارش رکنا ، درست کردن سبزه عید به شکل‌های مختلف باعث زیبایی بیشتر سفره هفت سین شما می‌شود. سبزه توپی شکل یکی از مدل‌های سبزه عید است که بسیار زیباست و به سادگی درست می‌شود.

این سبزه را با انواع بذر‌ها می‌توان تهیه کرد و این بسته به سلیقه‌ شماست.

مواد لازم برای درست کردن سبزه عید توپی:

بذر دلخواه لعاب دار مثل خاکشیر، شاهی، منداب و..

پنبه

دستمال تنظیف یا جوراب نازک

سطح کار کره‌ای شکل (برای سطح اصلی کار می‌توانید از توپ پلاستیکی، اسفنج گل سازی و .. استفاده کنید)

مراحل کاشت سبزه توپی عید:

بذر خود را ۳ تا ۴ ساعت در مقدار کمی آب خیس کنید تا حالت لعابدار پیدا کند. بعد روی سطح کار مورد نظر خود را یک لایه پنبه به ضخامت یک سانتی متر بکشید.

روی پنبه یک لایه تنظیف بکشید. برای ثابت ماندن آن را با نخ ببندید، سپس سطح کار و پنبه‌ها را با آب پاش کاملا خیس کنید و یک لایه نازک از بذر لعابدار شده را روی سطح کار بکشید.

دقت کنید که فقط یک لایه نازک و هم سطح بذر روی سطح کار کشیده شود. سطح این سبزه باید کاملا مرطوب باشد. روزی چند نوبت با آب پاش بذر‌ها را آب دهید تا همیشه مرطوب شود.

زمانی که بذر‌ها جوانه زد روزی ۲ مرتبه آب دادن با آب پاش کافی است. اگر از اسفنج استفاده کرده اید آن را به شکل کره برش دهید آن را در آب قرار دهید تا آب را کاملا به خود جذب کند و خیس شود.

سپس آن را داخل یک جوراب نازک قرار دهید و روی آن را یک لایه نازک بذر می‌کشیم. می‌توانید سبزه‌های توپی شکل خود را به شکل درختچه‌های کوچک داخل گلدان تزیین کنید.

برای این کار برای توپ پلاستیکی یا اسفنج کره‌ای خود قبل از اینکه بذر را روی آن قرار دهید ساقه یا تنه قرار دهید. ساقه را داخل توپ یا اسفنج قرار دهید و با چسب کار را محکم کنید و سپس همانطور که بالا گفتیم روی آن بذر بکشید.

آموزش کاشت سبزه توپی به دو روش ساده

مواد لازم جهت تهیه سبزه به شکل توپ دو رنگ:

بذر لعاب دار

پنبه

تنظیف یا جوراب نازک

شئ کروی شکل

کیسه نایلونی

مراحل تهیه سبزه توپی دو رنگ:

بذر را پس از شستن به مدت ۴ ساعت با مقدار آب لازم بخیسانید. (مقدار آب لازم برای شاهی ۵ برابر و بذر منداب ۲/۵ برابر مقدار بذر است)

سطحی که می‌خواهید سبزه را روی آن سبز کنید اول با آب افشان خیس کنید سپس یک لایه پنبه به ضخامت ۱ سانتیمتر روی آن قرار دهید به طوری که همه جای ماکت را بپوشاند.

سپس روی پنبه یک لایه تنظیف بکشید. برای ثابت ماندن تنظیف و پنبه با نخ کاموا آن را ببندید. سپس سطح ماکت را خیس کنید و روی آن بذر‌ها را بمالید.

دقت کنید که بذر فقط یک لایه روی تنظیف مالیده شود. پس از اتمام کار روی آن آب بپاشید.

در مرحله بعد آموزش کاشت سبزه توپی روی آن یک لایه کیسه نایلونی قرار دهید و سوراخ‌هایی به اندازه ۳ در ۳ روی آن ایجاد کنید. اضافه‌های نایلون را زیر ماکت جمع کنید. دقت کنید که نایلون روی سطح ماکت نچسبد.

روز‌های اول و دوم، سبزه به روزی ۳ بار آبدهی نیاز دارد. از روز سوم که بذر‌ها جوانه زد و سبزه به رنگ سبز کمرنگ درآمد دیگر احتیاج به روکش نایلونی ندارد. از این مرحله به بعد روزی ۲ مرتبه به آن آب بدهید.

در ۲ – ۳ روزی که نایلون روی سبزه قرار دارد به محیط خاصی احتیاج ندارد می‌توانید آن را در یک محیط معمولی دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. یک روز بعد از این که نایلون را برداشتید سبزه را در فضای آزاد قرار دهید و روزی ۱ بار آب بدهید.

بذر منداب در ۴ روز و شاهی در ۶ روز آماده می‌شود. سعی کنید سبزه را در سبد‌های حصیری قرار دهید تا آب کاملا از آن جدا شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 667145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟