حفظ زیبایی و دوام پرده های خانه با ساده ترین نکات

 پرده ها یکی از مهم ترین وسایل در چهاردیواری خانه هستند، زیرا علاوه بر جلوه دادن به محیط زندگی، از ورود بیش از اندازه نور به اتاق ها جلوگیری کرده و همچنین فضای خصوصی برای ما ایجاد می کنند که از دید دیگران پنهان است. برای اینکه بتوانید دوام آن ها را بیشتر کنید و نگذارید جلوه و زیبایی هایشان نیز از بین برود، می توانید نکات زیر را، مد نظر قرار دهید:

بسیاری از افراد تمایل ندارند که به دفعات، پرده های خانه شان را شست وشو کنند، زیرا این کار به تدریج، دوام و جلوه این وسایل را کاهش می دهد. برای اینکه این زمان را طولانی کنید، پیشنهاد می شود تا هر چند وقت یک بار، گردوخاک‌های روی آن را با جارو برقی تمیز کرد. برای جلوگیری از اینکه پرده با مکش جارو برقی داخل لوله های آن شود و آسیب ببیند، یادتان باشد که میزان مکش آن را کم کنید یا یک صفحه پلاستیکی مشبک را در دهانه جارو برقی قرار دهید.

به یاد داشته باشید اینکه چه زمانی باید پرده ها را شست و این کار را باید در طول سال ،چند بار انجام داد، بیشتر بستگی به محیطی که در آن زندگی می کنید دارد. اگر در شهرهایی زندگی می کنید که هوای آلوده دارند و گردوغبار، همیشه در آن ها وجود دارد، باید فاصله های شست وشو را کم کنید، زیرا طولانی بودن این فاصله زمانی، پرده های شما را کدر خواهد کرد؛ بنابراین نگذارید پرده ها بیش از حد کثیف شوند. دیگر اینکه پیش از شست وشو، به خوبی پرده ها را بتکانید تا حداقل بخشی از گردوغباری که روی آن ها جا خوش کرده است، پاک شود.

اگر جنس پرده های شما توری هستند، باید بدانید که این جنس پارچه، خیلی زود گردوغبار محیط را به خود جذب می کند؛ بنابر این شستن آن ها به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد. ما به شما شست وشو در آبی را توصیه می کنیم که مقدار کمی در آن نمک اضافه کرده اید. این کار کمک می کند تا آلودگی به طور کامل از پرده های توری خارج شود.

اگر جنس پرده های شما توری هستند، باید بدانید که این جنس پارچه، خیلی زود گردوغبار محیط را به خود جذب می‌کند؛ بنابر این شستن آن ها به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد. ما به شما شست وشو در آبی را توصیه می کنیم که مقدار کمی در آن نمک اضافه کرده اید. این کار کمک می کند تا آلودگی به طور کامل از پرده های توری خارج شود.

البته شما می توانید برای شستن این جنس پرده، از راهکار دیگری نیز کمک بگیرید. اینکه آن ها را چند بار با آب سرد شسته و بعد کمی مایع سفیدکننده به آن اضافه کنید. مراقب باشید آن را به طور مستقیم روی پرده نریزید، زیرا موجب پوسیدگی پرده خواهد شد. باید مایع سفیدکننده را در داخل آب بریزید. اکنون بگذارید پرده ها به خوبی خیس بخورند و بعد آن ها را با پودر لباسشویی شسته و آب بکشید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مواد سفیدکننده، آسیب زیادی به الیاف پارچه زده و مدت دوام آن ها را کاهش می دهند؛ بنابر این تا حد امکان از آن ها استفاده نکنیدپرده

یادتان باشد پارچه های نخی را باید قبل از برش و دوخت، برای یک تا دو ساعت درون لگن بزرگی بگذارید تا به خوبی خیس بخورند، سپس آن ها را خشک کرده و اتو کنید. با این کار مانع از آب رفتن و کوتاه شدن پرده ها بعد از نخستین شست وشو خواهید شد. البته بهتر است به میزان هر لیتر آبی که پرده را در آن قرار داده اید، یک قاشق غذاخوری نمک طعام اضافه کنید، این کار همچنین به شما کمک می کند که احتمال رنگ دادن در برخی از پارچه ها را تا حد امکان کاهش دهید و موجب تثبیت رنگ پارچه تان شوید.

بسیاری از پارچه ها بعد از چند بار شست وشو، حالت یا به عبارتی آهار خود را از دست می دهند و بی حالت می شوند. برای جلوگیری از این کار، شما می توانید یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد درون ظرفی ریخته و حل کنید و آن را تا حدی حرارت دهید که لعاب بیندازد. وقتی به خوبی لعاب انداخت، محتویات ظرف را در لگن آب سرد ریخته و هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. اکنون باید پرده تان را که به خوبی شسته اید و تمیز شده است، به مدت نیم ساعت در آن خیس کنید و بعد بگذارید خشک شود.

چروک شدن پرده ها هم دغدغه ای است که بسیاری از کدبانوها هنگام شستن پرده ها با آن روبه رو هستند. برای اینکه مجبور نشوید تا سختی اتو زدن آن همه پارچه را متحمل شوید، باید پرده را در همان حالت که نم دار است، آویزان کنید. البته اگر پرده را با دست شسته اید، بعد از آبکشی برای مدت کوتاهی باید آن را روی طناب پهن کنید تا آب آن تا حدی برود که بتوانید آن را آویزان کنید.

برای اینکه پرده های سفید و براقی داشته باشید، باید یک عدد صابون را رنده کرده و درون آبی که می خواهید پرده ها را در آن بشویید بریزید و بگذارید پارچه شما برای مدتی در آن خیس بخورد.

اگر قصد دارید پرده ها را با ماشین لباسشویی بشویید، فراموش نکنید که درجه آب باید ولرم باشد تا پرده ها آسیب نبیند، علاوه بر این، پیشنهاد می شود از خشک کن استفاده نکنید.

برای اینکه پس از تمیز شدن پرده ها، آلودگی چوب پرده موجب کثیف شدن آن ها و هدر رفتن زحمات شما نشود، بهتر است آن را با دستمال به خوبی تمیز کنید و حلقه های آن را نیز با سرکه رقیق شده بشویید تا دوباره براق شوند. اگر در خانه از چوب پرده های قدیمی استفاده می کنید و گیره ها در آن به سختی جابجا می شوند، بهتر است در فضایی که گیره ها باید حرکت کنند، صابون بمالید.

لکه دار شدن پرده ها مشکلی است که بسیاری از کدبانوها با آن مواجه هستند، احتمال ایجاد چنین لکه هایی در پرده های آشپزخانه به دلیل پخت وپز در این محیط، بیش از سایر اتاق های خانه است. اگر شما هم چنین دغدغه ای دارید، باید بعد از اینکه پرده ها را از چوب پرده جدا کردید، ابتدا لگن بزرگی را از آب سرد پر کنید و به آن یک لیوان آب لیمو یا سرکه بیفزایید. حالا پرده هایتان را ۱۰ دقیقه درون این لگن قرار دهید تا خیس بخورند. سپس می توانید آن ها را با دست بشویید یا آن ها را درون ماشین لباسشویی بیندازید.

درصورتی که مصمم هستید پرده ها را اتو کنید، باید این کار را زمانی انجام دهید که پارچه شما در حالت نم دار قرار دارد. البته توصیه ما به شما این است که از پارچه نخی برای این کار استفاده کنید. به این ترتیب که پارچه را روی پرده انداخته تا مانع سوختن یا جا ماندن رد اتو روی آن شوید. یادتان باشد پرده هایی که جنس پارچه های آن ها ابریشم، مخمل یا ساتن است، بعد از هر بار شست وشو، نیاز به اتو دارند تا حالت و زیبایی خود را باز یابند. در هنگام اتو کشیدن باید به درجه بندی های مشخص شده روی اتو نیز توجه کنید و حرارت این وسیله برقی را با جنس پارچه هماهنگ کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟