تعویض پارچه مبل با ساده ترین روش ها برای سال نو

یکی از مواردی که با سال نو به فکر تغییر در آن میافتیم، تعویض مبل یا تعویض روکش آن است. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی را برای تعویض روکش مبل، با شما در میان بگذاریم تا بتوانید با کمترین هزینه صاحب مبلی نو در حلول سال نو باشید.

مبل راحتی همانطور که از اسمش پیداست، باید راحت باشد تا افراد در زمان استراحت بر روی آن به آرامش کافی برسند. به همین علت معمولا تمام سطح مبل راحتی را با پارچه می‌پوشانند که اشخاص در هنگام استراحت، به نهایت آرامش خود دست یابند. جایگاه مبل راحتی در اتاق نشیمن است که در طول شبانه روز از آن استفاده زیادی میشود.

همین امر سبب می‌شود پارچه مبل به راحتی کثیف شود و یا فوم و فنر مبل، حالت اولیه خود را از دست بدهد و شکلی نافرم در ظاهر مبل ایجاد شود. بهترین کار برای رسیدن به مبلی زیبا و بازگرداندن آن به شکل و شمایل اولیه‌اش، تعویض روکش است. اینکار از نظر اقتصادی خیلی با صرفه‌تر از آن است که شما در صدد خرید مبلی نو بیافتید!

برای عوض کردن پارچه مبل، از چه کسی کمک بگیرید؟

ابتدا باید مشخص کنید کار تعویض را می‌خواهید خودتان بر عهده بگیرید یا اینکه قصد دارید از یک تعمیر کار مبل کمک بخواهید؟! پیشنهاد می‌کنیم اگر بدنه و کلاف مبل سالم است و فقط پارچه آن نیاز به تعویض دارد، برای پایین آوردن هزینه ها در روزهای پایانی سال، خودتان دست بکار شوید. البته این پیشنهاد، برای اشخاصی است که دستی در کارهای فنی دارند و از انجام این کار لذت میبرند. چنانچه شما تمایل و سر رشته‌ای در اینکار ندارید، میتوانید کار را از همان ابتدا به کاردان واگذار کنید. ناگفته نماند اگر مبل‌تان نیاز به تعمیر اساسی دارد و کار از عهده‌تان خارج است، حتما از یک تکنسین ماهر برای انجام آن کمک بگیرید.

تعویض پارچه مبل را از کجا باید شروع کرد؟

چنانچه قصد دارید خودتان کار را بر عهده بگیرید، ابتدا باید پارچه مبل را به آرامی از کلاف آن جدا کنید. برای این کار محل هایی که پارچه به کلاف چسبانده شده را پیدا کنید. به آرامی پارچه را از منگنه یا چسب را جدا کنید.

سعی کنید پارچه را سالم در بیاورید. برای سفارش دادن پارچه باید اندازه های دقیق را بدانید پس مواظب باشید پارچه پاره نشود. سپس پارچه مبل را بر روی زمین پهن کنید و اندازه های دقیق آن را در بیاورید و بر روی کاغذ با ترسیم الگو یادداشت کنید. توجه داشته باشید در هنگام اندازه‌گیری، قسمت هایی از پارچه که در دوخت و یا توی کار میروند را هم در نظر بگیرید تا در انتها با کسری پارچه مواجه نشوید.

کدام جنس پارچه مبلی بهتر است؟

معمولا جنس رویه مبل راحتی از کتان، پشم، چرم، پارچه و یا انواع پارچه های مصنوعی مانند آکریلیک، نایلون، پلی استر است. هر کدام از این جنس ها باید مناسب با شرایط و بودجه‌تان انتخاب شوند. چنانچه به دنبال این هستید که پارچه‌ای انتخاب کنید که کمترین میزان آلرژی را داشته باشد، باید به دنبال پارچه های نخی یا چرم بروید. پارچه های پشمی و مخملی به دلیل پرز دهی، گزینه های مناسبی برای افراد مبتلا به آلرژی نیستند!

برای رویه مبل، چرم مصنوعی بهتر است یا فوم؟

اگر خواهان پارچه های چرمی در بازار هستید، باید بدانید همه آنها چرم طبیعی نیستند و بیشتر از جنس فوم یا چرم مصنوعی هستند. چرم طبیعی به دلیل قیمت بالا مشتریان خاص خود را دارد. شما باید دقت داشته باشید چرم مصنوعی مرغوب انتخاب کنید تا با گذشت زمان پوسته و رنگ پریده نشود.

انواع بیشماری از پارچه در بازار وجود دارد که محبوب ترین آنها پارچه هایی هستند که لک به خود نمی‌گیرند و یا اگر کثیف شوند میتوانید به راحتی لک را از روی آنها پاک کنید. پس توجه داشته باشید برای خرید پارچه مبل راحتی باید از جنسی مرغوب و با کیفیت بالا استفاده کنید.

رنگ پارچه مبل را با شرایط زندگی انتخاب کنید

اگر در منزلی پر رفت و آمد زندگی می‌کنید و یا بچه کوچک دارید که احتمال کثیفی مکرر روکش مبل وجود دارد بهترین انتخاب، رنگ های چرک تاب هستند. یعنی شما هر رنگی که دوست دارید را تهیه کنید فقط کمی پرمایه‌تر و چرک تاب‌تر از رنگ دلخواه‌تان باشد تا کثیفی و لکه به راحتی بر روی آن خود نمایی نکند.

برای پارچه مبلی طرح و نقشی مناسب با دکور انتخاب کنید

انتخاب یک طرح و نقش مناسب میتواند تاثیر چشمگیری بر دکوراسیون منزل‌تان بگذارد. پس در انتخاب این مورد شکیبا باشید. شما باید با توجه به شلوغی و خلوتی فضا از طرح های خلوت یا شلوغ استفاده کنید. طرح های شلوغ و پر رنگ برای فضاهای بزرگ و خالی پیشنهاد میشود و طرح های خلوت و کم رنگ برای فضاهای کوچک و شلوغ گزینه مناسبی هستند. اگر شما تمایل به استفاده از طرح های پر مایه دارید ولی از شلوغی فضا نگران هستید، میتوانید پارچه مبل را ساده انتخاب کنید و از کوسن های نقش و نگاردار بر روی آن استفاده کنید.

کار را به یک رویه دوز ماهر بسپارید!

در این مرحله نوبت به دوختن رویه جدید می رسد. اگر شما خیاط ماهری هستید قطعا از عهده این کار بر می‌آیید، ولی اگر خیلی تبحر در دوخت و دوز ندارید، بهتر است کار خود را به یک رویه دوز ماهر بسپارید. برای دوختن رویه جدید حتما الگوی رویه مبل و روکش قدیمی آن را، در اختیار رویه دوز بگذارید. برای نتیجه بهتر یک عکس از مبلمان خود به رویه دوز نشان دهید تا تسلط بیشتری بر روی کار پیدا کند.

مرحله نهایی را جدی بگیرید!

در مرحله نهایی تعویض پارچه مبل، نوبت به رویه کوبی میرسد. این کار شاید به ظاهر ساده باشد ولی از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان کشیدگی پارچه بر روی سطح مبل، نکته قابل توجهی است. اگر پارچه بر روی مبل زیادی از حد کشیده شود، به سرعت پاره میشود و اگر میزان کشیدگی کمی داشته باشد، به حالت شل و چروک در می‌آید. همچنین در آوردن گوشه های صاف و بدون چروک پارچه، در قسمت های مختلف مبل، نیاز به یک رویه کوب ماهر را چند برابر میکند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟