چگونه لکه وایتکس را از روی لباس پاک کنیم؟

وایتکس از ترکیبات شیمیایی پر استفاده‌ای است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و مهم‌ترین کاربرد آن تمیز کردن لباس‌های سفید است. حال اگر لباس رنگی شما به لکه وایتکس آلوده شود و رنگ آن تغییر کند چه باید کرد؟ اینجاست که باید پرسید آیا تا به حال تجربه لباسی که خیلی دوست داشتید و بر اثر وایتکسی شدن از بین رفته را داشته‌اید؟ لکه وایتکس باقی می‌ماند و رنگ لباس را از بین می‌برد اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانیم لکه‌ها را بپوشانیم.

هدف از استفاده از وایتکس پاک کردن لکه لباس‌های سفید و از بین بردن باکتری‌ها و آلودگی‌های آن است اما گاهی پیش می‌آید که وایتکس به صورت اتفاقی یا بر اثر ناآگاهی به لباس‌های رنگی شما برخورد می‌کند و لکه‌های بدی روی آن به جا می‌گذارد که متاسفانه قابل پاک شدن نیستند چون این لکه وایتکس در واقع از بین رفتن رنگ اصلی لباس است که تنها با بازگرداندن این رنگ می‌تواند برطرف شود. اما برای کاهش این لکه وایتکس شما باید اثر سفیدکننده را خنثی کنید چون اگر این ماده به مدت طولانی در تماس با لباس باقی بماند ممکن است باعث تضعیف الیاف و پارگی و سوراخ شدن آن شود. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

به محض این که لباس با سفیدکننده تماس پیدا کرد آن را با آب سرد آبکشی کنید تا وایتکس اضافی روی آن شسته شود و روی لباس باقی نماند.

کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری شود و این خمیر را به صورت یکنواخت روی محل لکه بمالید تا وایتکس موجود روی لکه را خنثی کند. پس از خنثی شدن وایتکس لکه با چند ترفند می‌توانید رنگ لباس را برگردانید.

روش۱: پاک کردن لکه وایتکس روی لباس با الکل

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

کمی الکل ایزوپروپیل

یک یا دو توپ پنبه / یک یا دو پد جاذب

مراحلی که باید انجام دهید:

اولین مرحله آغشته کردن پنبه یا پد جاذب به الکل است.

سپس پنبه یا پد را روی لباس آسیب دیده بکشید.

به پاک کردن لکه و ناحیه اطراف آن ادامه دهید تا رنگ اصلی پیراهن برگردد.

اگرچه ساده و آسان است، این روش بسته به اندازه لکه و رنگ پوشاک کار می‌کند. در واقع بر روی لکه‌های کوچک و لباس‌های رنگی تیره، کارآمدتر خواهد بود چون آن‌ها بیشتر رنگ را در مقایسه با لباس‌های رنگی روشن با لکه‌های بزرگ جذب می‌کنند. اگر این روش جواب نمی‌دهد و یا برایتان دشوار است از روش‌های دیگر استفاده کنید.

روش ۲: وایتکس زدن کل لباس برای رفع لکه وایتکس روی لباس

یک راه دیگر برای نگهداری لباس مورد نظر، وایتکس زدن کل لباس است. این کار به شما لباس بارنگ روشن‌تر می‌دهد. اگر می‌خواهید این روش را اعمال کنید، دقت کنید که هیچ لباس دیگری را با آن نشویید. در ذیل چیزهایی که به آن نیاز خواهید داشت و گام‌هایی که باید دنبال کنید آورده شده است:

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

سفید کننده کلرین

پاک کننده قابل اعتماد و غیر مخرب مانند ضد کلر – و یا سدیم که به عنوان سفید کننده شناخته می‌شود، یا ۳ ٪هیدروژن پراکسید

وان

مراحل:

اولین قدم که باید برداشته شود، پر کردن وان با آب است.

پیراهن را در وان خیس کنید.

سفید کننده کلر را در یک فنجان بریزید و یک چهارم از آن را پر کنید.

حالا یک چهارم فنجان سفید کننده را داخل وان اضافه کنید.

آن را بشویید تا یک سایه روشن‌تر ایجاد شود.

با این حال، اگر از سفید کننده کلرین بدون خنثی کننده استفاده کنید باعث ایجاد سوراخ‌هایی در لباس بعد از مدتی خواهد شد. برای اجتناب از این کار ، شما باید از هر کدام از سه ماده سفید کننده که در بالا ذکر شد استفاده کنید، یعنی، ضد کلر -ا هیدروژن پراکسید ….

مراحلی که باید پس از سفید کردن پیراهن خود انجام دهید

بعد از آن که پیراهن را با سفید کننده شستید، وان آب را خالی کنید.

آب تازه به وان اضافه کنید.

به سرعت پیراهن را با آب بشویید.

مقدار سفید کننده خنثی‌ایی که باید اضافه کنید به این بستگی دارد که چه نوعی را استفاده می‌کنید اگر از سفید کنندهBleach Stop استفاده کنید، یک اونس ( ۳۰ گرم ) در هر گالن آب گرم اضافه کنید. از طرف دیگر، اگر ازسفید کننده بدون کلر – استفاده می‌کنید، کمی کم‌تر از نصف قاشق چای‌خوری به یک گالن آب و یا یک قاشق چای‌خوری به ۲.۵ گالن آب اضافه کنید. یک چهارم فنجان را با ۳ ٪ هیدروژن پراکسید در هر گالن آب اضافه کنید.

به یاد داشته باشید هرگز از هیچ نوع اسیدی مثل سرکه، برای خنثی کردن اثر سفید کنندگی استفاده نکنید. چون گاز اسیدی یا گاز کلر تولید خواهد کرد که حتی برای لباس هم مرگ آور خواهد بود.

لباس را تقریبا نیم ساعت قبل از خشک کردن خیس کنید.

روش ۳: از بین بردن لکه وایتکس روی لباس با استفاده از رنگ بر روی لباس

یکی از بهترین راه حل‌ها برای رفع لکه‌های سفید کننده روی پیراهن می‌تواند رنگ کردن آن باشد. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید همان رنگ پیراهن خود را پیدا کنید. با این حال، اغلب قادر به پیدا کردن رنگ دقیق نیستند. در چنین مواردی، می‌توانید از روش زیر پیروی کنید:

چیزهایی که نیاز خواهید داشت:

پاک کننده رنگ

رنگ دلخواه

مراحل

آب داغ را به وان اضافه کنید.

بسته به این که چقدر لباس می‌شویید، مقدار مناسب پاک کننده رنگ را اضافه کنید. به طور معمول، برای پاک کردن رنگ از لباسی کوچک، می‌تواند تا دو بسته پاک کننده رنگی استفاده شود.

لباس را ده تا سی دقیقه بسته به رنگ اصلی پوشاک خیس نگه دارید.

زمانی که رنگ را از بین رفت، وان را دوباره با آب پرکنید و رنگ انتخابی خود را به آن اضافه کنید. دستورالعمل‌های ذکر شده در بسته رنگ را دنبال کنید.

پیشگیری از لکه وایتکس

دیدید که پاک کردن لکه وایتکس و سفیدکننده کار ساده‌ای نیست و بهترین روش پیشگیری از افتادن چنین اتفاقاتی است:

قبل از استفاده از وایتکس روی هر نوع لباس برچسب مراقبت لباس را به دقت نگاه کنید و مطمئن شوید که لباس مورد نظر شما Bleach-Safe است.

هرگز وایتکس را مستقیما روی لباس نریزید، این ماده قبل از استفاده باید بر اساس دستورالعمل نوشته شده روی آن با آب رقیق شود و سپس استفاده شود.

هرگز لباس‌های رنگی را با وایتکس نشویید. در این مورد تنها از سفیدکننده‌های اکسیژنه استفاده کنید که خاصیت رنگبری ندارند.

هنگام کار با سفیدکننده لباس‌های کهنه بپوشید تا نگران پاشیدن آن روی لباس‌ها و لک شدن آن نباشید. استفاده از دستکش لاستیکی و ماسک را نیز فراموش نکنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟