لکه وایتکس را از روی لباس چگونه پاک کنیم؟

وایتکس از ترکیبات شیمیایی پراستفاده ای است که در هر خانه ای پیدا می شود و مهم ترین کاربرد آن تمیز کردن لباس های سفید است. حال اگر لباس رنگی شما به لکه وایتکس آلوده شود و رنگ آن تغییر کند چه باید کرد؟

بارها برای مان پیش آمده که برای از بین بردن لکه ای به سراغ سفید کننده هایی مثل وایتکس رفته ایم. اما گاهی همین کار باعث به وجود آمدن لکه ای بر روی لباس رنگی مان شده. متاسفانه باید بگویم نمی شود لکه ی ایجاد شده توسط وایتکس را از بین برد اما می توان اثر آن را کاهش داد. در این مقاله راه های برای از بین بردن لکه واستکس از روی لباس را با شما در میان می گذاریم:

اولین کار برای کاهش اثر وایتکس این است که لباس را با آب سرد آبکشی کنید تا وایتکس شسته شود و روی لباس تاثیر بیشتری نگذارد.

اگر رنگ لباس تیره است و لکه بزرگ نیست می توانید به متخصص رنگرزی پارچه و لباس مراجعه کنید تا برای تان رنگرزی کند و یا خودتان رنگ مخصوص رنگرزی پارچه ی همرنگ لباس تان را تهیه کنید و مطابق دستور آن عمل کنید. این روش برای لباس هایی با الیاف مصنویی جواب نمی دهد.

اما در مورد لباس های تیره رنگ بهتر است کمی الکل ایزوپروپیل را با پنبه آغشته کنید و روی لکه بکشید. رنگ پارچه با کمک الکل بر می گردد.

نکاتی هنگام کار کردن با وایتکس

روش های کم کردن اثر وایتکس را خواندید اما از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است پیشنهاد می کنیم:

هنگام کار با وایتکس لباس کهنه تان را بپوشید. از دستکش و ماسک استفاده کنید.

لباس رنگی را با وایتکس نشویید و اگر مجبور به این کار شدید از سفید کننده های آب اکسیژنه استفاده کنید چون خاصیت رنگبری ندارند.

قبل از استفاده از وایتکس برچسب مراقبت از لباس را بخوانید تا مطمئن شوید لباس شما Bleach- safe است.

وایتکس را در آب رقیق کنید و سپس استفاده کنید و آن را مستقیم روی لباس نریزید.

لکه رنگ گرفتگی لباس ها، علل به جود آورنده و پیشگیری از آن

همیشه توصیه می کنیم که لباس های رنگی را با هم نشویید تا از چنین اتفاقاتی در امان بمانید. اما گاهی برخلاف انتظار ما لباس ها از یکدیگر رنگ می گیرند و گاهی هم لباسی که چندرنگ است ممکن است به این مشکل دچار شود که این مساله به کیفیت و جنس لباس بستگی دارد نه رنگی که برای رنگرزی آن به کار رفته است. در هر صورت اگر با چنین لکه های مواجه شدید وحشت نکنید، ابتدا باید بدانید که این لکه ها چطور به وجود می آیند و چطور باید از وقوع آن ها پیشگیری کنیم و در انتها خواهید دید که چطور می توان لکه رنگ گرفتگی را از بین برد.

روش های مختلفی برای رنگرزی پارچه و الیاف وجود دارد که در همه آن ها رنگدانه ها با الیاف تماس پیدا می کنند و رنگ می گیرند اما در نهایت این ماده تثبیت کننده است که رنگ را روی الیاف ثابت می کند و اگر این تثبیت کننده در فرآیند رنگرزی اضافه نشود با یک بار شستشو مقدار زیادی از رنگ پارچه جدا خواهد شد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 450374 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟