ترفند نظافت خانه در یک چشم بهم زدن

اگر برای تمیز کاری خانه در یک ریتم ساده از عمل تمیز کردن و نظم بخشیدن به خانه قرار بگیرید می توانید با رعایت اصول و برنامه ریزی به کارهای خود سرعت ببخشید.

چیزهایی که در مورد تمیز کاری خانه باید بدانید

تمیزکاری هر خانه ای، هم وقت زیادی می گیرد و هم بسیار خسته کننده به نظر می رسد.برای این که خانه ای پاکیزه داشته باشید و از طرفی همه وقت خود را نیز صرف شستن و سابیدن نکنید، بهتر است به دستورالعمل های این بخش از نکات خانه داری دقت کنید.

1. کارهای روتین تمیزکاری خانه خود را به طور روزانه انجام دهید.

اگر کارهای روتین روزانه خود را به طور مرتب انجام دهید، طبیعتا کارهای خانه تان از ابتدای امر قابل کنترل خواهد بود و کار برایتان ساده خواهد شد از طرفی خانه شما به قدر کافی تمیز و منظم باقی می ماند.داشتن یک روتین برای تمیزکاری خانه کمک بزرگی خواهد بود.

نکته مهم این است خود را در یک ریتم ساده از عمل تمیز کردن و نظم دادن به خانه قرار دهید.این از مشخصه بارز خانم هایی است است که خانه ای مرتب و منظم دارند. زمانی که این کار را انجام دهید، دیگر کارهای مربوط به خانه داری به نظرتان سخت و دشوار نمی آیند و زمان زیادی از شما نخواهند گرفت.

2. لباس مخصوص تمیز کاری به تن کنید.

تجربه ثابت کرده است که لباسی که برای انجام کارهای خانه یا همان تمیزکاری به تن می کنید تاثیر بسیار زیادی بر روی فعالیت های شما دارد. حدس می زنید برای تمیز کاری در منزل چه مدل لباسی بهتر است بپوشید ؟ یا بهتر است بگوییم چه سبکی لباس بپوشید ؟ راحت یا برعکس ؟ حقیقت این است که لباس های بیش از حد راحت به هیچ وجه ما را تشویق به انجام کارهای خانه نمی کنند.

شاید برایتان عجیب باشد ولی اکثر خانم ها با لباس و دمپایی راحتی میلی به تمیز کردن خانه ندارند و این لباس ها برایشان حس تنبلی بیشتری ایجاد می کند به طوریکه یکی از آنها می گوید:من وقتی لباس راحتی به تن دارم، لباس های زیادی را می توانم داخل ماشین لباس شویی بیاندازم اما به غیر این کار، هیچ کار دیگری در این حالت از من برنمی آید و ترجیح می دهم تمیزکاری خانه را به تاخیر بیاندازم.

3. زمان برای تمیز کاری منزل البته با تمرکز تعیین کنید.

حتما برای شما هم پیش امده که موقع تمیز کردن خانه وقتتان را صرف کاری کرده اید که نباید زمان به این زیادی را وقت صرف آن کرد. اختصاص دادن زمانی مشخص برای انجام هر کار موجب می شود تا تمرکز خود را بر روی انجام آن کار مشخص و البته مهم حفظ کنید و چیزی حواس شما را پرت نکند.

4. وسایل مربوط به تمیزکاری را در یک مکان مناسب قرار دهید.

نکته ای ساده ولی کاملا موثر و آن هم جمع کردن لوازم تمیز کننده در یک جای مشخص ؛ مطمئن باشید اگر در حال انجام کاری در طبقه بالا باشید به وسیله ای در طبقه پایین نیاز پیدا کنید تمرکز خود را برای انجام کارهای خانه از دست خواهید داد .

همانطور که برای شما بارها اتفاق افتاده است در این شرایط بین راه و رسیدن به طبقه بالا شاید مشغول کار دیگری شوید و زمان از دستتان در برود در صورتی که اگر تمام وسایل مورد نیاز را در مکان مناسبی قرار دهم دیگر نیازی به طی مسافتی نیست و بدون حواس پرتی می توانید کارهایتان را به سرعت انجام دهید.

5. در حالی که کارهای دیگر انجام می دهید تمیزکاری کنید.

انجام کارهای خانه داری و تمیزکاری هنگام و یا بعد از کارهای دیگر موجب صرفه جویی در زمان می شود. حتی اگر در نگاه اول به نظر برسد که شما دائما در حال تمیزکاری هستید، اما این کار تبدیل به طبیعت ثانویه شما شده و دیگر به این مسئله فکر نخواهید کرد.

6. کارهای تمیزکاری را طبق یک نظم منطقی انجام دهید.

اگر نیاز باشد که کل یک اتاق یا کل یک خانه را از بالا تا پایین تمیز کنید، فکر کردن به یک نظم منطقی در انجام کارها بسیار مفید خواهد بود پس با دقت بیشتری نظم تمیزکاری خانه را دنبال کنید. برای مثال، برخی از خانم ها قبل از گردگیری جاروبرقی می کشند به این علت که اگر این کار را به روشی دیگر انجام دهند، تمام خانه دوباره پر از گرد و غبار می شود چراکه بعد از کشیدن جاروبرقی دوباره گرد و غبار در فضا جمع می شود.

در جاهای دیگر خانه مثل آشپزخانه هم این روش را اجرا کنید و هرگز بدون نظم وارد تمیزکاری نشوید؛ نظم و ترتیب در انجام کارهای خانه داری باعث می شود تا شما انرژی کم تری مصرف کنید. فراموش نکنید که نظم و ترتیب در انجام کارهای خانه داری باعث می شود تا شما انرژی کم تری مصرف کنید.

دوش حمام را بعد دوش گرفتن تمیز کنید.

پس از شستن و مسواک زدن دندان ها، سینک دستشویی را تمیز کنید.

قبل از انجام کاری که چندان فوری نیست ، تمام لباس های کثیف را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید تا حین انجام کارهای دیگر لباس ها شسته شوند.

لباس ها را سریعا از خشک کن درآورید و آن ها را آویزان کنید و هرگز آنها را روی هم انباشته نکنید.

قابلمه ها را سریعا پس از غذا پختن در آب قرار داده تا خیس بخورند.

پس از شام به سرعت میز غذاخوری را تمیز کنید و بدون آنکه به سراغ نشستن روی مبل بروید دست به کار شوید تا شستشوی ظروف به تاخیر نیفتد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445140 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟