4 روش تمیز کردن قابلمه های سوخته تفلون!

معمولا تمیز کردن قابلمه های سوخته کاری بس دشوار و طاقت فرسا است مخصوصا اگر ظرف تفلون باشد که نمی توان از هر اسکاچی برای شستنش استفاده کرد.

برای پاک کردن ماهیتابه یا قابلمه‌ ها ویا ظروف سوخته و تـَه ‌گرفته، هرگز با قاشق یا دیگر وسایل فلزی به جان آنها نیفتید ، تمیز کردن و برق انداختن قابلمه و تابه ها و ظروف سوخته یکی از مشکل ترین کارهای هر خانم خانه داری است. شما به راحتی با روش های این بخش از نکات خانه داری نمناک می توانید قابلمه و تابه های تان را سفید و براق کنید.

1.اول از همه اجازه دهید تا ماهیتابه خنک شود، با استفاده از یک وسیله چوبی یا پلاستیکی محتویات درونش را خالی کنید اگر همچنان گرم بود، از دستگیره ها و حوله های آشپزخانه برای نگهداشتن آن استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که از ابزار غیرفلزی استفاده می کنید، که ابزار فلزی باعث خراشیده شدن سطح تفلون می شود و گاهی اوقات حتی کامل باعث از بین رفتن و پاک شدنش می شود.

خالی کردن مواد داخل ظرف تفلون سوخته

2.زمانی که ماهیتابه خنک شد و محتویات درونش را خالی کردید، آن را داخل سینک بگذارید. و اجازه دهید تا بماند. اما اگر سینک کوچک باشد، ممکن است کمی چسبنده باشد ولی این مشکل بزرگی نیست به این دلیل که شما می توانید ظرف را به هر سمتی بچرخانید تا آن را بشویید.

شیر آب داغ را باز کنید و اجازه دهید که آب داغ به داخل آن بریزد. اجازه دهید ماهیتابه در حالی که از آب داغ پر شده است ،برای مدت 5 تا 10 دقیقه بماند.

ریختن آب داغ درون ظرف تفلون سوخته

3. حالا از اسفنج، حوله کاغذی یا برس پلاستیکی استفاده کنید، تا ماهیتابه را بشویید.

چند قطره از مایع ظرف شویی را برای شستن سطح ماهیتابه بر روی آن بچکانید. مطمئن شوید که تمام نواحی ماهیتابه که شامل داخل و خارج و هم چنین دسته ها و لولاهای ماهیتابه می شوند را تمیز می کنید. حالا صابون و مایع ظرف شویی باقی مانده را درست آبکشی کنید. هرگز از پدهای سابنده برای ماهیتابه های تفلون استفاده نکنید، به این دلیل که مواد ساینده پوشش نچسب ماهیتابه را از بین می برد یا به آن آسیب می رساند.

زمانی که ماهیتابه به حد ممکن تمیز شد، مقداری سرکه و آب را داخل آن بریزید؛ معمولا ماهیتابه را تا نصفه با آب پر می کنید و سپس نصف پیمانه سرکه را به آن اضافه می کنید.

4.حالا ماهیتابه را روی گاز بگذارید و ترکیب آب و سرکه را بجوشانید. اجازه دهید برای مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشد. با داغ شدن این ترکیب، ذرات غذا و روغن باقی مانده در ماهیتابه به سطح آب می آیند.

حالا حرارت را خاموش کنید و یک دستمال حوله ای نمدار را داخل روغن جمع شده بکنید تا آن را جمع کند. به خاطر اینکه این ترکیب و ماهیتابه خیلی داغ خواهند شد، مطمئن شوید که به طور مستقیم با پوستتان ،آن را لمس نکنید.

جوشاندن آب و سرکه در ظرف تفلون سوخته

حوله کاغذی را خارج کنید و از یک قاشق پلاستیکی استفاده کنید تا ذرات باقی مانده غذا را که روی سطح آب شناور هستند، جمع آوری کنید.

وقتی تمام خورده ریز های باقی مانده را جدا کردید، باقی مانده ترکیب را کم کم خالی کنید.

در آخر از اسفنج ، حوله کاغذی ، دستمال شستشو یا یک برس پلاستیکی نرم استفاده کنید تا خیلی آرام ماهیتابه را به وسیله ی مایع ظرفَشویی بشورید. حالا آن را با آب تمیز آب بکشید و اجازه دهید خشک شود. ماهیتابه تفلون شما آماده است، تا دوباره از آن استفاده شود.

اگر از ظروف غیر تفلون استفاده می کنید برای آنکه در حین پختن غذا ظروف تان سیاه نشود کمی آبلیمو به آنها اضافه کنید.

در صورتی که این جنس ظروف شما سیاه شده اند کافیست مقداری آب،نمک و آبلیمو داخل آنها بریزید و آنها را بجوشانید و بعد ظروف را با مایع بشویید تا دوباره سفید شوند.

 

کدخبر: 400414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟