ترفندهای دم کردن قهوه ای خوش عطر برای قهوه خورهای حرفه ای

اگر بگوییم که قهوه بعد از نفت دومین مایع پرطرفدار است ادعای بیهوده‌ای نیست. جالب است بدانید که سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد فنجان قهوه نوشیده می‌شود. اما تهیه یک فنجان قهوه به این راحتی‌ها هم نیست. دم کردن یک فنجان قهوه خوب و خوش عطر نیاز به رعایت نکات و ترفند‌هایی است. ما در این مقاله می‌خواهیم نکات دم کردن قهوه را به شما آموزش دهیم.

ابزار لازم برای دم کردن قهوه

برای دم کردن یک فنجان قهوه خوب، فیلتر‌ها و ابزار‌های مورد نیاز خود را بعد از هر بار استفاده کاملا تمیز کنید. ابزار مورد نیازتان را با آب آشامیدنی کاملا پاک کرده و به وسیله یک حوله خشک کنید. مطمئن باشید که هیچ جای ظروف روغن قهوه جمع نشده باشد. چون روغن قهوه باعث تلخ‌تر شدن فنجان‌های بعدی می‌شود.

اگر از قهوه‌ساز استفاده می‌کنید حتما راهنمای استفاده از آن را مطالعه کنید.

کیفیت دانه‌های قهوه

بهترین قهوه قطعا با دانه‌های مرغوب و با کیفیت درست می‌شود. عطر و طعم قهوه شما تنها به شیوه دم کردن قهوه بستگی ندارد بلکه کیفیت و مرغوبیت دانه‌های قهوه در طعم آن بسیار موثر است.

عوامل تاثیرگذار در طعم قهوه

مکان کشت قهوه

نوع دانه‌های قهوه (عربیکا، روبوستا)

اندازه و شیوه آسیاب شدن دانه‌های قهوه

در واقع برای درست کردن یک فنجان قهوه انتخاب‌های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید یک قهوه اسپرسو تیره و تلخ را انتخاب کنید. بنابراین هیچ درست و غلطی وجود ندارد. چیزی که مهم است لذت بردن شما از طعم نوشیدن یک فنجان قهوه خوش دم است. پس خودتان را محدود نکنید و از ترکیبات مختلف لذت ببرید.

تازه بودن قهوه

بهتر است زمان زیادی از آسیاب کردن قهوه نگذشته باشد. بنابراین قهوه را در مقادیر کم (به طور ایده آل یک تا دو هفته) خریداری کنید. اگر قصد دارید قهوه را مدت زمان بیشتری نگه‌داری کنید، حتما داخل ظروف بدون درز، تاریک و در جای خنک نگه‌داری کنید تا مزه و عطر آن از بین نرود.

نکته خیلی مهم‌تر که باید رعایت کنید این است که هیچ وقت قهوه را دو بار دم نکنید. چون طعم آن بسیار نامطلوب می‌شود.

آسیاب کردن قهوه

یک قهوه خوب نیازمند آسیاب کردن درست و دقیق است. علاوه بر شیوه دم کردن، مقدار آب کافی و فیلتر، ابزارهای آسیاب قهوه برای داشتن یک فنجان قهوه معرکه، نقش بسیار مهمی دارند.

با توجه به این موضوع که که قهوه درشت‌ آب را آسان‌تر از خود عبور می‌دهد، طعم قهوه کم‌تر از چیزی که باید گرفته و استخراج می‌شود. هرچه قهوه ریزتر باشد بیشتر با آب درگیر شده و عصاره آن بیشتر خارج می‌شود. تغییرات کوچک در اندازه ذرات قهوه به طرز چشمگیری روی طعم نهایی قهوه تاثیر می‌گذارد. میزان آسیاب کردن قهوه به متد دم کردم شما بستگی دارد.

 

کدخبر: 400266 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟