روش های مراقبت از گیاهان در هوای گرم تابستان

 همزمان با گرم شدن هوا یکی از پدیده‌های شایع پژمردگی و خشک شدن گل و گیاهان است؛ هوای گرم و خشکی هوا به شدت بر گیاهان اثرگذار است و می‌تواند سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشکی آن شود.

برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان انجام برخی راهکار‌ها اثربخش است.گرمای هوا نیاز به آبیاری گیاهان را افزایش می دهد اما زمان آبیاری نقش اساسی در جلوگیری از خشکی گیاه و جلوگیری مصرف بی رویه آب نقش دارد.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در بازه‌های زمانی، چون شب، عصر و ساعت‌های اولیه طلوع خورشید به آبیاری گیاهان خود بپردازند.آبیاری در شب بازه زمانی بیشتری را در اختیار گیاه برای جذب آب قرار می‌دهد هرچند که مرطوب بودن بیش از اندازه خاک هم می‌تواند زمینه سازبرخی بیماری ها، چون قارچ و کپک شود.

اما آبیاری درصبح به ویژه در زمان ظهر و اوج تابش نورخورشید می‌تواند سبب خشک شدن سریع خاک شود و بازه زمانی ناکافی برای گیاه در جذب آب محسوب می شود.همه موجودات زنده به آب برای انجام واکنش‌های شیمیایی درسلول‌های خود و تولید انرژی برای رشد و بقا نیاز دارند بر همین اساس گیاهان هم به آب برای دریافت مواد مغذی از خاک و رشد سلولی نیاز مندند.

آبی که از ریشه گیاه جذب می‌شود، جایگزین رطوبتی است که به وسیله منافذ ریز روی برگ گیاهان از دست می‌رود همچنین گیاهان برای تکمیل عمل فتوسنتز به آب احتیاج دارند.گیاهان در زمان خشکسالی و کم آبی واکنش‌های مختلفی دارند، برخی ممکن است دچار ریزش برگ شوند یا تنها دانه‌های آن‌ها زنده بماند.برخی گونه‌های کاکتوس می‌توانند به مدت دو سال بدون آب بمانند.

کارشناسان به افرادی که از گیاهان نگهداری می‌کنند و درمنزل یا حیاط خانه خود گل و گیاه دارند توصیه می‌کنند دربازه زمانی ظهر به گیاهان خود آب ندهند، زیرا حجم زیادی از آن پیش از جذب خاک بر اثر حرارت خورشید تبخیر می‌شود.

در زمان آبیاری در شب یا اوایل صبح اطمینان حاصل کنید که تمامی لایه‌های خاک اطراف ریشه گیاه مرطوب باشد همچنین می‌توانید از مقداری کمی کمپوست بر روی خاک اطراف ریشه گیاهان خود برای جلوگیری از هدر رفت رطوبت خاک استفاده کنید که با کمی گود کردن اطراف ساقه اصلی گیاه و ریختن آب بازه زمانی دریافت آب از گیاه افزایش می یابد.

کارشناسان توصیه می‌کنند درصورت امکان گیاهان زینتی و کوچک خود را در بازه زمانی ظهر جابه جا و درمکانی دارای سایه قرار دهید تا بر اثر حرارت دچار پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها نشوند؛ پس از گذشت بازه زمانی ظهر می‌توانید گل و گیاهان خود را به مکان اصلی شان بازگردانید.

اگر با وجود انجام این راهکار‌ها گیاه شما در حال خشک شدن بود توصیه می‌شود از یک متخصص یا باغبان راهنمایی بگیرید و یا از کود‌های مایع یا جامد برای گیاه خود استفاده کنید.

در برخی مواقع تهی شدن خاک از مواد مغذی می‌تواند سبب خشکی گیاهان شود همچنین کوچک بودن بیش از اندازه گلدان که سبب آسیب به ریشه و جلوگیری از رشد گیاه می‌شود.برگ و ساقه‌های خشکیده را با رعایت دقت از ساقه‌های سالم جدا و همیشه در زمان باغبانی از دستکش استفاده کنید.با رعایت راهکارهای بالا می توانید گیاهان خود را درفصل گرم سال سلامت و شاداب نگه دارید.

 

 

کدخبر: 398278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟