راهکارهای خنک کردن هوای گرم اتاق

هنگامی دمای هوا بالا می‌رود، سخت است که به اندازه کافی خنک بمانید و به خواب بروید. اما چند تغییر کوچک در فضای اتاق خواب می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. کارشناسان Wirecutter، شرکت نیویورکی محصولاتی را مورد بررسی قرار داده است و راه کار‌هایی را برای خنک نگه داشتن دمای اتاق پیشنهاد می‌دهد.

خرید تهویه مطبوع

اگر می‌توانید یک دستگاه تهویه مطبوع در اتاق نصب کنید. مطمئنا نمی‌توان یک عدد از این دستگاه‌ها را بر روی دیوار یا پنجره قرار داد، اما تهویه مطبوع قابل حمل دیگر نیازی به نصب ندارد. در مقایسه با دیگر دستگاه‌های تهویه احتمالا کارایی بسیار کم تری داشته باشند و در مواردی به خوبی کار نکنند، زیرا به جای خنک سازی محیط داخل، و به بیرون راندن هوای گرم داخل اتاق، ممکن است بر عکس عمل کنند.

شرکت Wirecutter پیشنهاد می‌کند دستگاه‌های نصب شده روی پنجره و قابل حمل، همانند یک سیستم تهویه هوا کوچک برای اتاق‌ها کار می‌کنند. Harry Sawyers، یکی از کارشناسان شرکت Wirecutter گفت: آزمایشات آن‌ها به مراتب چیزی بیشتر از خنک کردن اتاق‌ها بوده و می‌افزاید، "دریافتیم که مهم‌ترین چیز برای اکثر خریداران این است که آرامش آن‌ها را تصدیق کند، به خصوص هنگامی که در اتاق خواب هستند".

در غیاب دستگاه‌های تهویه کننده، پنکه‌ها می‌توانند ایده آل‌ترین دستگاه ممکن برای خنک نگه داشتن دمای اتاق باشند. آقای Sawyers می‌گوید، بهترین پنکه‌ها، و مناسب‌ترین آن‌ها برای اتاق‌ها، پنکه‌های سقفی یا حتی هواکش‌هایی که بر روی پنجره‌ها نصب می‌شوند هستند که حداقل می‌توانند نسیم خنکی در فضای موجود ایجاد کنند.

تختی راحت و خنک

در نظر داشته باشید در هوای گرم از پارچه‌های نخی و کتان بر روی تخت استفاده کنید. پارچه‌های نازک حاصل از پنبه، احساس راحتی و خنکی را به خوبی انتقال می‌دهند. هوای گرم می‌تواند از منافذ پارچه‌های کتان عبور کند و به دام منافذ نمی‌افتند و در هوای گرم می‌توانید به راحتی بر روی چنین رو تختی‌هایی به خواب بروید.

Christine Cyr Clisset دیگر کارشناس این شرکت Wirecutter گفت: "علاقه شخصی من در آب و هوای گرم، پارچه‌های کتان است"، "فوق العاده تنفس خوبی دارند و برای فصل‌های گرم فوق العاده کمک کننده هستند، یک استراتژی خوب اگر بودجه مورد نظر را دارید می‌توانید بر روی پارچه‌های کتانی سرمایه گذاری کنید".

همچنین می‌توانید با استفاده از این جنس پارچه‌ها بالش خود را خنک نگه دارید.

جلوگیری از ورود نور

راه دیگر برای کنترل درجه حرارت اتاق خواب – هر اتاقی – در هوای گرم، جلوگیری از ورود نور در ساعات روزانه به فضای اتاق‌ها است و باز کردن پرده‌ها تا گرمای حاصل از نور خورشید را تا حدی خنثی کند و در ساعات شبانه دمای اتاق خنک‌تر شود. پرده‌ها به عنوان عایق بندی کوچکی در تابستان‌ها می‌توانند فضا را تا حدودی تاریک و خنک نگه دارند، و همچنین در فصل سرما از ورود هوای سرد به فضای خانه جلوگیری کنند.

خانم Clisset گفت: "اکثرا تعمیرات درب و پنجره‌ها می‌تواند به کاهش میزان گرما در اتاق‌ها کمک کند، اما برخی از نمونه‌ها به طور کلی در عایق بندی بهتر عمل می‌کنند". به طور کلی پرده‌های سفید و یا سلولی برای جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل اتاق‌ها بهترین نمونه‌ها هستند.

خانم Clisset می‌افزاید، "وزارت انرژی ایالات متحده بیان کرده است سایه‌های حاصل از پرده‌های سلولی می‌تواند تا ۸۰ درصد انرژی خورشیدی را از بین ببرد، البته در صورتی که به درستی نصب شده باشد". او می‌گوید "پرده‌های دیگر نیز می‌توانند تا حدودی چنین تاثیری را داشته باشند، اما در صورتی که سفید باشند".

سعی کنید از برخی روش‌های غیر معمول بهره ببرید

در نهایت، اگر نمی‌توانید یک دسته از چیز‌هایی که اتاق تان را خنک نگه می‌دارند را خریداری کنید – یا اگر هنوز نمی‌دانید بهترین روش برای شما کدام است، چیز‌های دیگری وجود دارند که می‌توانید بدون صرف هزینه به دست آورید، عبارتند از:

• ساخت کولر خانگی. یک ظرف را با یخ پر کنید و آن را در مقابل پنکه اتاق قرار دهید. باد حاصل از پنکه به تدریج یخ را ذوب می‌کند و بخار خنکی در هوا ایجاد می‌شود. بخار سرد به کمک باد پنکه در هوا حرکت می‌کند و فضا را خنک می‌کند.

• ملافه خود را در فیرزر قرار دهید. اگر تمایل به خوابی راحت در تختخواب خود دارید، به طرز شگفت انگیزی این روش می‌تواند کار آمد باشد. ملافه خود را – درکیسه پلاستیکی قرار دهید و در فریز بگذارید. درست قبل از خواب، روی رختخواب خود بیندازید و از خوابی لذت بخش بر روی ملافه خنک لذت ببرید.

• یک بطری آب را با یخ پر کنید و آن را با خود به رختخواب ببرید. گاهی قدیمی‌ترین روش‌ها بهترین روش هستند. سپس بطری را در یک حوله یا پارچه‌ای بپیچید و برای به خواب رفتن در کنار پای خود قرار دهید.

 

کدخبر: 392003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟