ایده های ناب در تمیز کردن یخچال

یخچال قلب Heart آشپزخانه است. تصور کنید که بدون یخچال نگهداری چطور مواد غذایی فاسدشدنی را نگه می‌داشتیم. بدبختانه خیلی اوقات از یخچال درست استفاده نمی‌کنیم. آن را از چیزهای مختلف انباشته می‌کنیم. اضافۀ غذاها را فراموش می‌کنیم. مایعاتی که از در یخچال می‌ریزند را پاک نمی‌کنیم تا می‌مانند و سفت می‌شوند. بعد غر می‌زنیم که یخچالمان بو می‌دهد. مخصوصاً این آخر سالی که وقت خانه‌تکانی فرا می‌رسد، برای همه سؤال می‌شود چطور یخچال را تمیز کنیم . پیشنهاد می‌کنیم که برای تمیزکردن یخچال مراحل زیر را طی کنید.

۱. غذاها را خارج کنید

مواد غذایی قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته را در سطل آشغال بیندازید. مواد غذایی سالم را به همراه یخ در کلمن یا یخدانی بگذارید تا در فاصله‌ای که یخچال را تمیز می‌کنید فاسد نشوند.

۲. قفسه‌ها و کشوهای یخچال را بیرون بیاورید

تمام قفسه‌ها و کشوهای جداشدنی را از یخچال بیرون بیاورید و در گوشه‌ای منظم بچینید. قفسه‌های فلزی یا پلاستیکی را می‌توان بلافاصله با آب داغ و مایع ظرف‌شویی شست، اما قطعات شیشه‌ای و سرامیکی باید ابتدا به دمای اتاق برسند تا آب داغ باعث ترک‌خوردن و شکستن آن‌ها نشود.

۳. داخل یخچال را تمیز کنید

مقداری شویندۀ ملایم (مثل مایع ظرفشویی) یا شوینده‌های خانگی را در آب گرم حل کنید و با دستمالی تمیز داخل یخچال را تمیز کنید. تمیزکردن را از بالا به پایین انجام دهید تا مجبور به دوباره‌کاری نشوید. ممکن است برای پاک‌کردن لکۀ مایعاتی که به سطح چسبیده‌اند به برسی پلاستیکی نیاز پیدا کنید. این برس باید طوری باشد که روی سطح یخچال خط نیندازد. به جای این کار می‌توانید دستمالی آغشته به آب‌گرم را چند دقیقه روی لکه بگذارید تا مایع سفت‌شده نرم‌ شود و راحت پاک شود. دستمال‌ها را خوب آبکشی کنید و از چند دستمال استفاده کنید. در پاک‌کردن کف و دیوارۀ پشتی یخچال به‌ویژه دقت کنید؛ زیرا مایعات بیشتر در این قسمت‌ها می‌ریزند. در آخر داخل درها را پاک کنید.

۴. قفسه‌ها و کشوها را پاک کنید

در مدتی که به پاک‌کردن داخل یخچال مشغول بودید قفسه‌ها و کشوها به دمای اتاق رسیده‌اند و در چند دقیقه می‌توانید آن‌ها را بشویید و خشک‌ کنید. مراقب قفسه‌های شیشه‌ای لیز باشید. برای آنکه این قفسه‌ها از دستتان لیز نخورد و نشکند خوب است از دستکش ظرفشویی استفاده کنید.

۵. داخل یخچال را خشک کنید

برای این کار از یک دستمال یا حولۀ خشک استفاده کنید. داخل یخچال را دستمال بکشید و مطمئن شوید که همه‌جای آن کاملاً خشک شده است. خشک‌کردن داخل درها را نیز فراموش نکنید.

۶. مواد غذایی را در یخچال بگذارید

مواد غذایی را به داخل یخچال برگردانید. الان زمان خوبی است که شیشه‌ها و ظرف‌های مواد غذایی مثل شیشه‌های مربای چسبناک یا در قوطی سس را تمیز کنید. حواستان باشد که برای پاک‌کردن ظرف‌های مواد غذایی از دستمالی تمیز استفاده کنید و خوب آن‌ها را خشک کنید.

۷. فریزر را تمیز کنید

همین مراحل را برای فریزر نیز تکرار کنید. خوبی تمیز‌کردن فریزر این است که لکۀ مایعات در آن کمتر است و در نتیجه احتمال آنکه به سابیدن نیاز باشد کم است. شاید فقط لازم باشد که به تاریخ مصرف مواد غذایی نگاه کنید و مواد فاسدشده را خارج کنید.

۸. بیرون یخچال را تمیز کنید.

از بالای یخچال شروع کنید و با دستمال و آب‌داغ و مایع‌ ظرفشویی بدنۀ بیرونی آن را تمیز کنید. اگر جنس بدنۀ یخچالتان استیل است باید با دستمالی نرم که روی آن خط نیندازد و سرکه یا محلول شیشه‌پاک‌کن آن را تمیز کنید تا سطح آن براق شود. تمیزکردن درزگیر لاستیکی دور در را فراموش نکنید و آن را با آب گرم و مایع‌ ظرفشویی بشویید. چرک و گرد‌و‌خاک در این قسمت جمع می‌شود و ممکن است باعث ترک‌خوردن لاستیک آن شود.

۹. هر سه ماه یک بار سینی آبچکان را کنترل کنید.

برخی مدل‌های یخچال بالای لوله‌های مارپیچ چگالندۀ خود سینی آبچکانی دارند که آب میعان‌شده از یخدان را جمع می‌کند. این سینی ممکن است با گذشت زمان کپک بزند و بپوسد، پس دستکش‌ دستتان کنید و آماده شوید. سینی را از جای خود درآورید و با دقت تمیز کنید. ممکن است برای این کار به سفید‌کننده نیاز پیدا کنید. اگر شک دارید به کتابچۀ راهنمای یخچال رجوع کنید و از دستورالعمل آن پیروی کنید. در آخر سینی را خشک کنید و سرجایش بگذارید.

۱۰. هر سه ماه یک بار لوله‌های مارپیچ چگالنده را با جاروبرقی تمیز کنید

برای این کار دوشاخۀ یخچال را از پریز جدا کنید و با احتیاط و به‌آرامی آن را جلو بیاورید. در یخچال‌هایی که لوله‌های چگالنده در پشت دستگاه هستند سری برس‌دار جاروبرقی را وصل کنید و آن را تمیز کنید. لوله‌های چگالندۀ برخی مدل‌های ساید‌بای‌ساید و توکار ممکن است پشت هواکشی باشد که در بالا، کناره‌ها یا پشت یخچال است. برای تمیزکردن لوله‌های این نوع از یخچال‌ها به قطعات الصاقی باریک‌تر و بلندتری نیاز دارید. پس از پایان کار یخچال را سر جایش برگردانید و به برق وصل کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 367427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟