از ترکیب این مواد شوینده های خانگی بسازید/کارآمدترین شوینده های دست ساز

تا‌به‌حال از خودتان پرسیده‌اید که شوینده‌ها از چه موادی ساخته شده‌اند؟ می‌دانستید که می‌توانید با ترکیب چند مادۀ ساده که در منزلتان یافت می‌شود، مواد شوینده‌های خانگی کارآمدی بسازید؟ امروزه بسیاری ترجیح می‌دهند که خودشان مواد شوینده‌شان را بر‌اساس چیزی که می‌خواهند تمیز کنند بسازند تا هم زیان آن به وسایل و لباس‌ها کمتر شود و هم مواد شویندۀ شیمیایی را وارد طبیعت نکنند. اغلب شوینده‌های دست‌ساز از مواد ساده‌ای ساخته می‌شوند و به‌خوبی از انجام وظایف خود برمی‌آیند. در ادامه ۱۰ ماده‌ای را که از معمول‌ترین مواد به‌کاررفته در شوینده‌ها هستند معرفی می‌کنیم.

شوینده‌های خانگی کارآمد

جوش شیرین

جوش‌ شیرین یک مادۀ سایندۀ ملایم است و به پاک‌کردن سطوحی که به صیقل‌دادن نیاز دارند کمک می‌کند.

از خوبی‌های ساییدن سطوح با جوش‌شیرین این است که سطوح خط نمی‌افتند و آسیب نمی‌بینند. جوش شیرین بو‌های بد را نیز به‌خوبی از بین می‌برد و این ویژگی سبب می‌شود که برای تمیزکردن دستشویی و آشپزخانه بسیار مناسب باشد. جوش شیرین لکه‌بر قدرتمندی است و کار شست‌و‌شو را راحت‌تر می‌کند. جوش‌ شیرین به دلیل کاربردهای فراوانش در زمینۀ شست‌و‌شو، در ترکیب بسیاری از شوینده‌ها به کار می‌رود.

بوره

بوره یکی از مواد تسهیل‌کنندۀ شست‌و‌شوست که به شیوه‌های مختلف در جاهای مختلف خانه کاربرد دارد. بوره در اصل یک مادۀ معدنی طبیعی‌ست، اما ممکن است به پوست آسیب بزند و بلعیدن آن خطرناک است. بوره برای پاک‌کردن لکه‌ها به کار می‌رود و یکی از اجزای سفیدکننده‌هاست. بوره را می‌توان برای دفع حشرات نیز استفاده کرد اما اگر در خانه کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید باید در به‌کار‌بردن آن احتیاط کنید. بوره در بسیاری از مواد شویندۀ لباس و حتی در برخی مایع‌های ظرفشویی استفاده می‌شود.

صابون کاستیل

صابون کاستیل صابونی بر پایۀ روغن است که از آن می‌توان برای تمیزکردن تقریباً همه‌چیز در خانه استفاده کرد. صابون کاستیل مایع چربی‌زدای قدرتمندی است.

نشاستۀ ذرت

از نشاستۀ ذرت برای آهارزدن لباس‌ها استفاده می‌کنند. نشاستۀ ذرت روغن‌ها و چربی‌ها را نیز جذب می‌کند که این ویژگی در رختشوری و تمیزکردن لکه‌های روی سطوح آشپزخانه کمک شایانی است.

از دست ندهید: خانه‌چین؛ نکاتی درمورد نظافت دقیق اتاق خواب

اسانس‌ها

اسانس‌ها روغن‌های فراری هستند که محلول‌های شوینده را خوشبو می‌کنند. در استفاده از این اسانس‌ها مراقب باشید. بعضی افراد به بوی اسانس‌ها حساسیت شدیدی دارند. اضافه‌کردن اندکی از آن‌ها به شوینده‌تان کفایت می‌کند.

آب‌لیمو

آب‌لیمو برای سابیدن ظروف مسی عالی عمل می‌کند و با آن می‌توان تابه‌ها و قابلمه‌ها را تمیز کرد و برق انداخت. آب‌لیمو سفیدکننده‌ای طبیعی است، به‌ویژه وقتی در معرض نور خورشید قرار گیرد. آب‌لیمو چربی‌‌ها را نیز پاک می‌کند که از این رو در شستن ظرف‌ها کاربرد دارد.

نمک

نمک ماده‌ای عالی برای سابیدن و صیقل‌دادن است. برای پاک‌کردن جرم Crime و کپک می‌توانید از نمک استفاده کنید. نمک برای برق‌انداختن مس و نقره نیز به کار می‌رود.

خمیردندان

در فهرست شوینده‌های خانگی یک محصول جالب‌توجه وجود دارد: خمیر‌دندان.

خمیردندان مادۀ صیقل‌دهندۀ ملایم و مشابه محلول‌های ژل لایه‌بردار نرم است. از خمیر دندان می‌توان برای تمیز‌کردن نقره‌جات استفاده کرد. همچنین برای پاک‌کردن لکه‌های روی لباس‌های سفید، کفش‌های تنیس و بسیاری جاهای دیگر که صیقل‌دهنده‌ای ملایم نیاز است به کار می‌رود.

سرکه

برای نرم‌شدن پارچۀ لباس‌هایتان می‌توانید در مرحلۀ آبکشی ماشین لباس‌شویی‌تان سرکه اضافه کنید. سرکه یک شویندۀ همه‌کاره است. تی‌کشیدن کف با آب و سرکه روشی ارزان برای پاکیزه نگه‌داشتن منزلتان است. سرکه لکه‌بر قدرتمندی است. اگر جوش شیرین را با احتیاط به سرکه اضافه کنید کفی تولید می‌شود که برای پاک‌کردن توالت بسیار مناسب است.

آب اکسیژنه

در پایان فهرست شوینده‌های خانگی به آب اکسیژنه می‌رسیم. آب اکسیژنه گندزدای معروفی است. این ماده یکی از بهترین پاک‌کننده‌های لکۀ خون است.

در آخر لازم‌به‌ذکر است که در ترکیب این مواد شوینده با هم احتیاط کنید. آن‌ها را در بطری‌های نوی تمیز ترکیب کنید. به شیوۀ درست نگه‌داری شوینده‌ها دقت کنید. پس از به‌کار‌بردن شوینده‌ها خوب آب‌کشی کنید و همیشه از دستورالعمل‌ها پیروی کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟