راهکارهای تمیز کردن هوای خانه

محققان متوجه شده‌اند که درختچه فیکوس به‌طور خاص، گازهای مضر را جذب می‌کند و حتی خاصیت ضدمیکروبی دارد. در ضمن، همین فیکوس می‌تواند یکی از بدترین ترکیبات موجود در هوا یعنی فرمالدئیدها را از بین ببرد.

۱. از عطرها و اسپری‌های معطر در خانه استفاده نکنید

بعضی از مردم جهان مانند مردم آمریکا، به استفاده از عطرها و اسپری‌های معطر برای خوش‌بو کردن هوای خانه یا خوش‌بو کردن بدن علاقه خاصی دارند، اما نمی‌دانند که چنین کاری به هوای درون خانه آسیب می‌رساند. عده‌ای هم به استفاده از محصولات شوینده معطر علاقه دارند و از این محصولات برای شستن دست‌ها، بدن و همچنین لباس‌ها استفاده می‌کنند. با این‌ حال، محققان دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که همه محصولات شوینده محبوب و معطر حداقل حاوی یک ترکیب مضر یا سمی هستند. حتی بسیاری از خوش‌بوکننده‌های هوا نیز حاوی فتالات هستند که نوعی ماده شیمیایی مختل‌کننده برای هورمون‌ها است و می‌تواند بر دستگاه تولید مثل تاثیر منفی بگذارد.

بنابراین، بهترین کار این است که صابون‌ها و شوینده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی هیچ کدام از رایحه‌ها و ترکیبات معطر نباشند. همچنین برای خوش‌بو کردن هوای داخل خانه نیز بهتر است از جوشاندن پوست پرتقال یا گیاهانی مانند مریم‌گلی، رزماری یا نعناع کمک بگیرید.

۲. سطح رادون درون خانه را بررسی کنید

گاز رادون که رنگ و طعم و بویی ندارد، حتی اگر ۱۰۰ درصد هم طبیعی باشد، باز هم در یک خانه از هر ۱۵ خانه یافت می‌شود. محققان می‌گویند که گاز رادون سالانه منجر به مرگ‌های زیادی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان ریه می‌شود و این میزان در کشوری مانند آمریکا به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال می‌رسد. امروزه کیت‌های سنجش‌گر مناسبی برای بررسی سطح رادون در خانه به فروش می‌رسند و می‌توانند به شما در تشخیص این مساله کمک کنند.

۳. یک درختچه فیکوس بخرید

محققان متوجه شده‌اند که درختچه فیکوس به‌طور خاص، گازهای مضر را جذب می‌کند و حتی خاصیت ضدمیکروبی دارد. در ضمن، همین فیکوس می‌تواند یکی از بدترین ترکیبات موجود در هوا یعنی فرمالدئیدها را از بین ببرد.

۴. سطح رطوبت درون خانه را بررسی کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این کار، ‌خریدن دستگاه رطوبت‌سنج از فروشگاه‌های معتبر است. سطح رطوبت هر خانه‌ای باید بین ۳۰ تا ۶۰ درصد باشد، اما بسیاری از افراد هیچ چیزی در این باره نمی‌دانند. توجه داشته باشید که اگر سطح رطوبت بالاتر از ۶۰ درصد برود، خطر رشد کپک‌ها و کرم‌های ریز در خانه بیشتر می‌شود. همچنین، اگر سطح رطوبت کمتر از ۳۰ درصد باشد، مشکلات تنفسی تشدید می‌شوند و حتی پوست هم خشک می‌شود. افرادی که با کمبود رطوبت در خانه مواجه هستند، باید حتما یک دستگاه رطوبت‌ساز خریداری کنند.

۲ راه هزینه‌بر

۱. استفاده از رنگ‌های VOC پایین برای دیوارها

دیوارهای خانه، یکی از بسترهای اصلی برای رشد ترکیبات مضر در خانه هستند، چون رنگ‌ها تا یک سال پس از جای‌گیری روی دیوارها همچنان از خودشان گاز ساتع می‌کنند. برای مقابله با این مشکل، بعضی از متخصصان پیشنهاد می‌دهند که از رنگ‌های VOC پایین برای رنگ کردن دیوارها کمک بگیرید.

۲. استفاده از جاروبرقی‌های دارای فیلتر HEPA

فیلترهای HEPA تقریبا تمامی ذرات را تا اندازه ۰.۳ میکرومتر به خودشان جذب می‌کنند و همین ویژگی، قابلیت آنان برای پاک‌سازی قسمت‌های مختلف خانه را شدیدا بالا می‌برد. شما می‌توانید با استفاده از جاروبرقی‌های دارای فیلتر HEPA، میزان پاکیزگی خانه را تا سطح قابل توجهی افزایش بدهید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 347405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟