روش های شادابی و سرزنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهانی که تحت عنوان گیاهان آپارتمانی به فروش می‌رسند، درواقع بومی مناطق گرمسیری پُرباران‌اند که نیاز به رطوبتی زیادی دارند. نیاز است که برای تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی اقدامات لازم صورت پذیرد. در این پست به این نکته که راه‌های تأمین رطوبت کدام است، متمرکز خواهیم شد.

در اهمیت نگهداری از گیاهان آپارتمانی تردید نیست. هدف، چه تدارک زیبایی بصری خانه باشد و چه استفاده از دیوار سبز برای تصفیۀ هوا، در‌صورتی‌که گیاهان آپارتمانی سرحال و قبراق نباشند، به معکوس این اهداف خواهید رسید! برگ‌هایی پژمرده یا زرد‌شده که یارای سرپاایستادن ندارند و زشت می‌شوند، یا گیاهانی بی‌رمق که تاب تصفیۀ هوا ندارند.

یکی از بایسته‌های این نگهداری، تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی است؛ اما در اقلیم ایران که بیشتر استان‌ها دارای اقلیمی خشک و کم‌رطوبت دارند، اهمیت این تأمین رطوبت دو‌چندان است. برای تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی چندین راهکار ساده وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آب‌پاشی به کمک‌ آب‌پاش‌های دستی

در روزهای گرم‌ترِ بهار و تابستان که هوا خشک‌تر می‌شود، تأمین رطوبت اهمیت بیشتری می‌یابد، خاصه اینکه این زمان مقارن است با رشد سریع‌تر گیاه.

برای تامین رطوبت برای گیاهان اولین راه‌حل استفاده از اسپری‌های آب‌پاش است که به‌وفور در دسترس است. اسپری‌کردن آب روی برگ‌های گیاهان کاری ساده به نظر می‌رسد؛ ولی نیاز است که نکات مهمی را رعایت کرد. نظیر اینکه اسپری روی برگ‌های گیاه درست در زمانی که آفتاب روی برگ‌ها می‌تابد، باعث آسیب‌دیدن برگ‌ها می‌شود. یا اینکه در آب‌پاشی روی برگ‌های شماری از گیاهان (نظیر سرخس‌ها و بنفشه آفریقایی) باید احتیاط کرد.

نگاهداری گروهی گیاهان

نگهداری گیاهان در کنار یکدیگر سبب می‌شود که رطوبتی که از گلدان‌های هر یک از گیاهان خارج می‌شود، یا عرقی که گیاهان (مخصوصاً پهن‌برگ‌ها) می‌کنند، در میان شاخ و برگ گیاهان به دام بیفتد. در وضعیتی که از یک گلدان به‌تنهایی نگاهداری می‌شود، گردش هوا در اطراف گلدان سبب می‌شود که رطوبتی که در اطراف گیاه پدید آمده در سطح فضای اطراف پخش شود. این امر همچنین سبب می‌شود رطوبت اطراف گلدان کمتر شود که به‌علت پایین‌تر آمدن درصد رطوبت اطراف گیاه، باعث می‌شود هم تعریق و هم تبخیرِ آب از گیاه سرعت بگیرد و نیاز آبی گیاه بیشتر شود.

گلدان دوتایی (نگهداری در گلجا)

در چیدمان جدید خانه‌ها، به‌آهستگی سر‌و‌کلۀ گلدان‌های مدرنی پیدا می‌شود که کارشان نگهداری گلدان گیاهان است. به این گلدان‌ها، معمولاً «گلجا» گفته می‌شود و نقداً در ایران کمتر شناخته شده است. این گلجاها معمولاً فاقد منفذ و سوراخ انتهایی هستند.

درصورتی‌که فضای مابین جدارۀ بیرونی گلدان گیاه و جدارۀ داخلی گلجا، با خزه (یا هر وسیلۀ نگهدارندۀ رطوبت) پر شود، این امکان فراهم است که مقدار مشخصی رطوبت برای گیاه فراهم شود که امکان تأمین رطوبت برای گیاهان را برای مدت زمانی طولانی‌تر فراهم می‌کند.

دستگاه‌های بخور سرد

در تابستان کولرهای گازی و در زمستان رادیاتورها و شومینه‌ها و بخاری‌ها، مستعد خشک‌‌تر‌کردن هوا هستند و زیان‌های این خشکی هوا بر کسی پوشیده نیست. راهکار دیگر برای تامین رطوبت برای گیاهان استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز است. از این دستگاه‌ها معمولاً در زمستان‌ها استفاده می‌شود.

امروزه برای افزایش رطوبت در خانه‌ها و رساندن مقدار درصد رطوبت خانه به میزان پیشنهاد‌شده، از دستگاه‌های بخور سرد نیز استفاده می‌شود. با‌توجه‌به اینکه این دستگاه‌ها رطوبت خانه را در محدوده‌های مشخص افزایش می‌دهند، پیشنهاد می‌کنم که این دستگاه‌ها را در مجاورت یا نزدیکی گیاهان به کار گیرید تا رطوبت خانه، به درصد ایده‌آل موردنیاز گیاهان نیز نزدیک شود.

استفاده از سینی شن

واپسین و ساده‌ترین راهکاری که برای تأمین رطوبت گیاهان بدان اشاره می‌کنیم، استفاده از سینی شن است. این راهکار شبیه همان راهکار سومی‌ست که اشاره شد.

برای این کار، زیرگلدانی‌های گیاهان را کمی بزرگ‌تر از حالت‌های معمول در نظر می‌گیریم و آن‌ها را تا نزدیکی‌های لبه از دانه‌های شن و سنگ انباشته می‌کنیم. آبی که از سوراخ انتهای گلدان خارج می‌شود، از لابه‌لای سنگ‌های موجود در زیرگلدانی عبور کرده و در آن ذخیره شده و به‌مرور تبخیر می‌شود و رطوبت لازم را مهیا می‌کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟