کدام چاقو مناسب آشپزخانه است؟

اگر می‌خواهید تعداد بیشتری از چاقوهای مختلف را بنا به کاربردشان خریداری کنید، بهتر است به توضیحات ما در مورد انواع چاقوها توجه کنید.این لوازم و وسایل آشپزخانه، ابزار اصلی کار شما به هنگام خرد کردن و تکه‌تکه کردن هستند. اگر از این چاقوها در پکیج خود دارید ولی از کاربرد بیشتر آنها بی‌اطلاعید یا اینکه می‌خواهید تعداد بیشتری از چاقوهای مختلف را بنا به کاربردشان خریداری کنید، بهتر است به توضیحات ما در مورد انواع چاقوها توجه کنید:

Santoku

چاقوی ژاپنی سانتوکو، شبیه چاقوی سرآشپز است و حتی در اغلب موارد نیز می‌تواند به جای آن استفاده شود. اما قسمت تیغه‌ی چاقو کوتاه‌تر، پهن‌تر و تیزتر است. به هنگام خرد کردن مواد غذائی با این نوع چاقو متوجه می‌شوید که اینکار بدون هیچ‌گونه اصطکاکی انجام می‌شود و ازمواد و ترکیبات ریز آن ماده‌ی غذائی روی سطح تیغه‌ی چاقو نمی‌نشیند. چاقوی سانتوکو برای خرد کردن و بریدن مواد غذائی بسیار مناسب است.

Chef,s

چاقوی سرآشپز یک چاقوی همه‌کاره است و در واقع داشتن آن برای هر آشپزی ضروری است. این چاقو کمی بلندتر از چاقوی سانتوکو است و تقریباً جزء سنگین‌وزن‌ترین چاقوهاست. برای خرد کردن و ریز ریز کردن سبزی‌ها، گیاهان، میوه‌ها و سایر مواد غذائی، بهترین انتخاب است. متداول‌ترین اندازه در میان انواع چاقوهای سرآشپز، اندازه‌های 16 و 20 سانتیمتری آن است. شما نیز به هنگام خرید آن مدلی را انتخاب کنید که با اندازه و طولش راحت‌تر کار انجام می‌دهید.

Paring

این چاقو تیغه‌ای کوتاه دارد و به همین دلیل به خاطر اندازه‌ی کوچکش برای انجام کارهای کوچک در آشپزخانه بسیار مناسب است مثل پوست گرفتن، خارج کردن هسته یا مغز میوه‌ها و تراشیدن پوست برخی از مواد غذائی و میوه‌ها.

Seprated

دندانه‌های این چاقو برای خرد کردن نان و سایرمواد غذائی نرم مثل گوجه‌فرنگی بسیار مناسب است چرا که باعث می‌شود چیزی که خرد می‌کنید، له نشود و صاف خرد شود. از این چاقو برای خرد کردن شکلات و مغزها نیز استفاده می‌شود.

Kitchen Shears

استفاه از قیچی استیل با کیفیت بسیار بالا در آشپزخانه برای خرد کردن و تکه کردن ماهی، مرغ و برخی از گیاهان، باعث راحت‌تر شدن کار شما می‌شود.

ساطور (Cleaver)

ساطور، وسیله‌ای قوی و سنگین برای خرد کردن استخوان‌ها است. معمولاً از آن برای خرد کردن گوشت‌های استخوان‌دار استفاده می‌شود.

Boning Knife

تیغه‌ی این چاقو بسیار باریک است و کمی قوس دارد. طول آن معمولا 10- 12 سانتیمتر است و به راحتی می‌تواند داخل گوشت و مرغ حرکت کند، استخوان‌ها را پیدا کند، چربی‌ها را جدا کند و رگ‌ها را درآورد. وقتی که اطراف استخوان‌ها را از گوشت در می‌آورید این کار را با دقت بیشتر انجام دهید. برای اینکار این چاقو بهترین انتخاب است.

Utility Knife

این چاقوی همه‌فن حریف به نحوی نوع سبک‌تر و کوچک‌تر چاقوی سرآشپز است. برای در دست گرفتن بسیار مناسب است و برای انواع کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثل فیله کردن ماهی و ورقه کردن گوشت.

Slicing Knife

طول تیغه‌ی این چاقو از سایر انواع چاقوها بلندتر است. به همین دلیل برای ورقه کردن گوشت و ماهی و نازک خرد کردن سایر مواد غذائی بسیار مناسب است.

تیز کردن چاقو با سنگ چاقو تیزکن

طبق دستورالعمل تولیدکنندگان و سازندگان این محصولات، باید سنگ چاقو تیزکن را با روغن یا آب معدنی بشوئید و تمیز کنید و با قرار دادن سنگ در حالتی که سطح درشت و زبر آن رو به بالا است، کار خود را شروع کنید. سنگ را روی یک دستمال مرطوب بگذارید. تیغه‌ی چاقو را با زاویه‌ی 20 درجه روی سنگ نگه دارید و از نوک چاقو تیز کردن آن را شروع کنید.

اینکار را به آرامی انجام دهید. حالا تیغه‌ی چاقو را برگردانید و آن را از پشت روی سنگ بگذارید و چاقو را روی سنگ بکشید. این کار را حدود 10- 20 مرتبه برای هر طرف چاقو تکرار کنید تا کاملاً تیز شود. حالا چاقو را تمیز کنید و مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از چاقو‌تیز کن استیل

برای تیز کردن چاقو، آن را با زاویه‌ی 20 درجه روی چاقو تیزکن (نزدیک دسته‌ی آن) نگه دارید (تصویر 2) آن را از قسمت طول چاقو تیز کن به سمت پائین با همان زاویه بکشید. در انتهای کار، نوک چاقو، روی نوک چاقو تیزکن قرار می‌گیرد. این کار را 10 مرتبه تکرار کنید و بعد چاقو را برگردانید و طرف دیگر آن را تیز کنید. سپس تیغه‌ی چاقو را تمیز کنید و مورد استفاده قرار دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 336577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟