به بهانه سالروز تولد مهدی هاشمی؛ سلطان بازی در نقش‌های خاص

به گزارش رکنا، «میر مهدی هاشمی » قرمزی نام کامل بازیگری توانمند است که البته مخاطبان سینما، تئاتر و تلویزیون او را با نام مهدی هاشمی می‌شناسند. هنرمندی که در سال ۱۳۵۲ در رشتهٔ هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و فعالیت در تئاتر را به عنوان بازیگر به همراه داریوش فرهنگ در سال ۱۳۴۸ با تشکیل گروه تئاتر «پیاده» آغاز کردند، گروهی که بعدها یکی از مهمترین گروه‌های تئاتری ایران لقب گرفت.

 «افسانه سلطان و شبان» سال ١٣۶٠ به کارگردانی داریوش فرهنگ تولید شد. مهدی هاشمی علاوه بر بازی در این مجموعه، نویسندگی آن را نیز برعهده داشت. این مجموعه توانست یکی از بهترین و ماندگارترین سریال‌های تلویزیون در حافظه مردم باشد. پس از آن هاشمی در سریال «کوچک جنگلی» بازی کرد که آن مجموعه هم مورد استقبال خوب بینندگان تلویزیون قرار گرفت.

داریوش فرهنگ، در گفت‌وگویی به بهانه بزرگداشت مهدی هاشمی گفته بود:«اگر در تئاتر، تلویزیون یا سینما نقش خاصی دارید، حتما سراغ مهدی هاشمی بروید. هرگز در بازیگری نقش از او جلو نمی افتد. نقش از او بزرگ تر نمی شود، نقش با او است و او با نقش. چنان با نقش در هم می آمیزد که دلچسب، قابل باور و دوست داشتنی می شود. به نقش هایش عمق می دهد، بعد می دهد، تاریخ می دهد، احترام می دهد و از آن جانبداری می‌کند».

مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ

هاشمی در دهه ٨٠ در مجموعه‌های پرمخاطب و جذابی چون «هزاران چشم» و «دکتر قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری نقش آفرینی کرد.

این هنرمند در سریال «هزاران چشم» نقش یک مشاور خانواده را بازی می‌کرد که نابینا بود، به همین دلیل نامه‌هایی که برای او ارسال می‌شد توسط دستیار او که ژیلا صادقی نقش آن را بازی می‌کرد، برایش خوانده می‌شد، او نیز  موقعیت‌هایی که افراد با آن روبرو بودند را تصور می‌کرد. در این مجموعه مخاطب از زاویه نگاه این مشاور نابینا ماجرا را دنبال می‌کرد. بازی خوب هاشمی در این مجموعه باعث شده بود تا مخاطب چالش‌ها و مشکلات پیش روی افراد در این مجموعه تلویزیونی را درک و آن را تبدیل به یک مجموعه ماندگار کند.

کیانوش عیاری در گفت‌وگویی درباره مهدی هاشمی گفته است:«او بازیگری است که ویژگی‌های چند بعدی دارد.ایشان خودشان را به صورت کامل در اختیار کارگردان قرار می‎دهد و این کار را با یک فروتنی خیلی تحسین برانگیز می‌کند. اما به درستی به کار خودش ادامه می‌دهد. به خاطر این که به این باور رسیده که در بازیگری یکی از مهم‎ترین ملزومات درک موقعیت است».

مجموعه «دکتر قریب» را می‌توان ماندگارترین نقش او در چند دهه فعالیت حرفه‌ای او دانست. به جرئت می‌توان گفت تجربه مهدی هاشمی بود که به این مجموعه جان داد و باعث شد تا چهره پزشکی توانا و خیر در ذهن مخاطب ماندگار شود.

او پیش‌تر در مصاحبه‌ای با اشاره به ایفای نقش دکتر قریب مطرح کرد است که «یادم می‌آید زمانی‌که نقش دکتر قریب را بازی کردم در وسط‌های کار نمی‌دانستم من دکتر قریب هستم و یا او شبیه من است. سلیقه، نظر، زندگی ، رفتار و کردار دکتر قریب برای باورپذیری نقش مهم بود و من تلاش کردم تا بتوانم در این نقش به او خیلی نزدیک باشم».

 «ضد گلوله» دیگر اثر این هنرمند در قالب طنز است که با اکران موفق در گیشه سینما توانست رضایت مخاطبانش را بدست آورد. هاشمی توانست برای بازی در فیلم سینمایی «ضد گلوله» برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از ششمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شود.

این‌روزها یکی از سریال‌های پرمخاطب شبکه آی‌فیلم «دردسرهای عظیم» با بازی جواد عزتی و مهدی هاشمی است.«دردسرهای عظیم»هم جزو مجموعه‌هایی است که نه تنها در زمان پهش، بلکه در بازپخش‌هایی که داشته نیز مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است.

مهدی هاشمی از بازیگران خوش اخلاق و بااستعداد کشور است که نسل جدید بازیگران برای پرورش استعداد و اخلاق حرفه‌ای خود می‌توانند از اساتیدی چون او در طول مسیر شغلی خود استفاده کنند.

صاحب 2 سیمرغ بازیگری

اما جدای از کارهای تلویزیونی نام مهدی هاشمی در سینما نیز با آثار ماندگاری گره خورده است و جزو بازیگران پر افتخار سینمای ایران محسوب می‌شود. هاشمی برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های دو فیلم با یک بلیط (۱۳۶۹)، آلزایمر (۱۳۸۹) و آقا یوسف (۱۳۸۹) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شده‌است.

فیلم سینمایی زنده باد ساخته خسرو سینایی در سال 58 اولین تجربه بازیگری مهدی هاشمی در سینما است.فیلم زنده باد اولین فیلم بعد از انقلاب بود که در یک جشنواره الف بین المللی جایزه گرفت و مهدی هاشمی در کنار بازیگرانی چون ثریا قاسمی، رقیه چهره آزاد و... در این فیلم ایفای نقش کرد.

خودش در رابطه با نخستین تجربه بازی در سینما چنین می‌گوید:«در اردیبهشت سال ۵۸ که چهار ماه از انقلاب گذشته بود تئاتر«دایره گچی قفقازی» نوشته برتولت برشت را تمرین می‌کردیم که داریوش فرهنگ کارگردانی آن را برعهده داشت و فاطمه معتمدآریا، گلاب آدینه، سوسن تسلیمی و ... در آن بازی می‌کردند و من هم نقش آزداک را داشتم . نمایش بسیار مهمی بود و در تالار وحدت به روی صحنه رفت. فرح اصولی هنرمند نقاش که بعدها همسر زنده یاد خسرو سینایی شد به او گفت بازی من را در این نمایش ببیند و بعد از آن از من تست گرفتند و فیلم «زنده باد...» اولین فیلم سینمایی من شد.»

بازی او در فیلم «دو فیلم با یک بلیت» به کارگردانی دایوش فرهنگ، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد.

اما شاید بهترین خاطره سینمایی مهدی هاشمی به سال 89 و بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر بازگردد. جایی که برای دومین بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم‌های «آلزایمر» و «آقا یوسف» شد.

درگیر بازی در تگزاس ۳

آخرین تصویری که مخاطبان سینما از مهدی هاشمی به یاد دارند نقش آفرینی او در فیلم پرفروش «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی است. فیلمی که ترکیب حضور او در کنار رضا عطاران و احمد مهران‌فر باعث تا «انفرادی» پرفروش‌ترین فیلم اکران سال گذشته سینماها لقب بگیرد.

هاشمی اما این روزها مشغول بازی در سومین قسمت از کمدی پرمخاطب «تگزاس» در کنار سام درخشانی ، پژمان جمشیدی و ژاله صامتی بازهم به کارگردانی مسعود اطیابی است تا از حالا این ترکیب بازیگری یکی از امیدهای فتح گیشه سینماها در سال ۱۴۰۳ باشد.

به هرحال ۱۶ آذر سالروز تولد ۷۷ سالگی یکی از بازیگران مهم سینما،تئاتر و تلویزیون است، بازیگری که اگر دست تقدیر او را به سمت بازیگری نمی‌کشاند شاید امروز راننده قهاری بود. چیزی که خودش در توصیف آن می‌گوید:«رانندگی شغلی است که آدم را به هیچ‌جا وصل نمی‌کند و آدم در اختیار تنهایی خود است. بازیگری من را به سمت جمع برد و خیلی خوشحال هستم از اینکه این اتفاق افتاد.»

منبع: فارس

کدخبر: 953224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟