مرگ موسیقیدانان ایرانی در سال ۹۹ + عکس

موسیقی در سال ۹۹ روزهای تلخ و غم‌انگیزی را پشت سر گذاشت که یادآوری برخی وقایع آن همچنان کام هنرمندان و دوستداران هنر را تلخ می‌کند؛ اتفاقاتی مانند سکوت ابدی استاد محمدرضا شجریان و خاموشی موزیسین‌های شاخص موسیقی نواحی.

در ادامه این گزارش به تعدادی از هنرمندان عرصه موسیقی که در سال ۹۹ آسمانی شدند اشاره می‌کنیم:

موسی ولی‌نژاد

5371652

موسی‌الرضا ولی‌نژاد از هنرمندان خطه خراسان شمالی عصر جمعه (۱۵ فروردین ماه) در سن ۵۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند متولد ۱۳۴۲ در روستای گلیان، خواننده و نوازنده دوتار شمال خراسان بود. او فرزند استاد سلطان‌رضا ولی‌نژاد از بخشی‌های به‌نام خراسان بود.

ولی‌نژاد همچنین از فعالان دوتار موسیقی شمال خراسان، سرپرست گروه موسیقی جولان و برگزیده چندین جشنواره موسیقی در سطح کشور بود.

رسول بخشی زنگشاهی

رسول_بخش_زنگشاهی

رسول بخشی زنگشاهی از استادان برجسته موسیقی نواحی منطقه سیستان و بلوچستان بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری در دوم مردادماه سال 1399 دار فانی را وداع گفت.

مرحوم زنگشاهی برجسته‌ترین نوازنده ساز (قیچک) بلوچستان است که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر سال ۹۶ به عنوان چهره برتر قیچک ایران تجلیل شد. او دارای درجه یک هنری (معادل دکتری) از شورای ارزشیابی کشور بود.

رسول بخش زنگشاهی دو سال پیش به دلیل بیماری دیابت یک پای خود را از دست داد و طی دوران زندگی خود از پای مصنوعی استفاده می‌کرد.

سهراب محمدی

unnamed

سهراب محمدی از نوازندگان و خوانندگان نامدار موسیقی خراسان شمالی که با تک آهنگ «شاره جان» میان مردم معرفی شده بود، روز بیست و دوم مرداد ماه دار فانی را وداع گفت.

مرحوم محمدی یکی از هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده موسیقی و از بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی بود

وی که زاده ۱۳۱۷ بود از سنین کودکی در کنار پدر خود بالیده و به فنون آوازی و دوتار نوازی آشنا شده و به ویژه در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی سرآمد روزگار شد، نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی ایشان بود. وی مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود.

نخستین بار خفوزیه مجد مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد، سهراب نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همینطور جشنواره‌های مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت.

دلدار رسول‌زاده

61730262

دلدار رسول‌زاده هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی منطقه خراسان در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند علاوه ‌بر نوازندگی دوتار به خوانندگی هم اشتغال داشت.

مرحوم رسول زاده، متولد روستای پیروحش در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت جام و ۳۰ کیلومتری شمال شهر مرزی صالح آباد بود. شغل اصلی او کشاورزی بود و به همین دلیل کمتر در مجامع شهری به ارائه هنر می‌پرداخت، اما در صورت حضور در جمعی همگان مسحور هنر وی می‌شدند.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی مدتی از زندگی خود را ساکن مشهد بود و در این دوران از فعالان مسجد جامع النبی شهرک شهید باهنر بود.

محمدرضا شجریان

شجریان

محمدرضا شجریان موسیقی دان، آهنگساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران که چند وقتی بود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، در بیمارستان جم دار فانی را وداع گفت.

محمدرضا شجریان، یکم مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. وی در سال ۱۳۳۸ به دانشسرای مقدماتی در مشهد رفت و از همان سال برای نخستین بار با یک معلم موسیقی آشنا شد.

محمدرضا شجریان، پرآوازه‌ترین استاد موسیقی سنتی ایرانی، از سال ۱۳۹۵ به علت بیماری در داخل و خارج از ایران تحت مداوا قرار داشته است.

محمدرضا اتابکی

1277555_823

محمدرضا اتابکی از هنرمندان پیشکسوت عرصه نوازندگی و آموزش ساز ویولن صبح روز شنبه پانزدهم آذر ماه در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

محمدرضا اتابکی زاده سال ۱۳۱۹ بود. او ردیف‌های ابوالحسن صبا را نزد پرویز کوهستانی آموخت و در هنرکده موسیقی ملی از محضر علی تجویدی و دیگر استادان بهره برد و دوره‌های میرزا عبدالله را فراگرفت.

اتابکی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی موسیقی از دانشکده هنرهای دراماتیک و تجسمی بود، از سال ۱۳۵۹ با سمت کارشناس خدمات هنر در دفتر پژوهش و نمونه‌سازی آموزش و پرورش، در زمینه تألیف کتاب «موسیقی و سرود» مدارس شروع به فعالیت کرد و هم‌زمان با آن در دانشگاه ابوریحان و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به‌عنوان مدرس حضور یافت. او در سال ۱۳۶۴ بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان معاونت هنری مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی معرفی شد.

احمدعلی راغب

احمدعلی_راغب

احمدعلی راغب، خالق موسیقی ماندگارترین ترانه‌ها و سرودهای انقلابی از جمله «خجسته باد این پیروزی» سه‌شنبه 18 آذرماه در سن ۸۶ سالگی، درگذشت. ، سه‌شنبه ۱۸ آذر در سن ۸۶ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، دارفانی را وداع گفت.

مرحوم احمدعلی راغب، آهنگساز و نوازنده سازهای تار، سه تار و عود و نواساز سال ۱۳۲۳ در شهر بندرانزلی متولد شد.

او در سال ۱۳۵۸، بعد از تعطیلی فعالیت واحد موسیقی صدا و سیما، به همراه چند نوازنده دیگر و همکاری محمد گلریز مشغول ساخت و اجرای سرود در ارتباط با انقلاب شد و با پس از آشنایی با حمید سبزواری و همکاری با شهید مجید حدادعادل که در آن زمان مدیر رادیو بود، به تهیه سرودهایی همچون «خجسته باد این پیروزی»، «مطهری»، «نواب صفوی»، «نغمه اتحاد»، «نغمه توحید»، «مارش حرکت»، «پاسداران»، «سرودبسیج»، «خدایا خدایا»، «باز آی»، «آمریکا آمریکا» و ده‌ها سرود دیگر پرداخت.

او پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز، در زمینه موسیقی دفاع مقدس آثار بسیار زیادی را عرضه کرد که بعضی از آنها به شهرت بسیار زیادی رسید که از جمله آن‌ها سرود «خجسته باد این پیروزی» در آواز بیات ترک است.

از حیث تعداد آثار آهنگسازی شده در سازمان صدا و سیما، احمدعلی راغب پیشتاز است و او در میان همکاران به نام «مرد هزار آهنگ» مشهور است.

جواد داوری

1669048

جواد داوری نوازنده سنتور و تنبک و از هنرمندان موسیقی استان گلستان صبح روز دوشنبه ۲۴ آذر و در سن ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

جواد داوری هنرمند پیشکسوت گرگانی در سال ۱۳۴۳ اولین گروه خود با نام "ایرانشهر" را با همکاری محمدرضا لطفی تأسیس کرد. داوری از مدت‌ها پیش به دلیل بیماری زمینه‌ای و برای جراحی قلب باز به بیمارستان مراجعه کرده و در همان زمان درگیر بیماری کرونا شده بود.

این هنرمند پیشکسوت گرگانی در سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد و از دوستان نزدیک محمدرضا لطفی از دوران کودکی تا زمان مرگ بود. این دو هنرمند در سال ۱۳۴۳ اولین گروه خود با نام "ایرانشهر" را تأسیس و همکاری آن‌ها شکل گرفته است.

رضا کوهستانی

unnamed (2

رضا کوهستانی، هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان شامگاه یکشنبه ۱۴ دی‌ماه در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

رضا کوهستانی متولد سال ۱۳۱۵ در روستای «کوران ترکیه» شهرستان فاروج، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود و در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ابراهیم اثباتی

 ابراهیم اثباتی همسر نسیم ادبی درگذشت

ابراهیم اثباتی آهنگساز و نوازنده تنبور و دیوان پنجشنبه (دوم بهمن ماه) بر اثر عوارض بیماری سرطان از دنیا رفت.

ابراهیم اثباتی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه تئاتر بود و بیشتر در زمینه آهنگسازی برای آثار نمایشی فعالیت داشت.

این هنرمند فقید رییس هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر و همسر نسیم ادبی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود.

اثباتی متولد ۱۳۵۰ بود و هنگام مرگ ۴۹ سال داشت. او فعالیت در زمینه موسیقی را خیلی زود و از اوایل دهه ۶۰ آغاز کرده و در عرصه سینما نیز برای چند فیلم موسیقی ساخته بود.

جمشید نجفی

0a84e5b88838e148a2ff34633613775c

جمشید نجفی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی و خواننده آثار حماسی دوران دفاع مقدس از جمله «پرواز کن»، در سن هفتادسالگی درگذشت.

جمشید نجفی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی آذربایجان بود که طی دهه‌های اخیر آثار و ترانه‌های ماندگاری را به زبان آذری در دسترس مخاطبان قرار داده است که از آن جمله می‌توان به ترانه ماندگار خلبانان ... ملوانان به آهنگسازی بابک رادمنش اشاره کرد. این هنرمند مراغه‌ای طی سال‌های اخیر در شهر تهران ساکن بود.

براتعلی ابراهیمی

براتعلی ابراهیمی، استاد صاحب سبک «نوای سرحدی فریادی» از مفاخر موسیقی مقامی شهرستان تایباد در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

این هنرمند چیره‌دست در کنار مرحوم استاد " نظر محمد سلیمانی "، مرحوم "نورمحمد درپور " و مرحوم " ابراهیم شریف‌زاده " سال‌ها به فعالیت‌های مختلف هنری مشغول بود. استاد ابراهیمی از معدود نوازندگانی بود که با وجود کهنسالی همچنان مشغول به نواختن و خواندن بود.

گلنوش خالقی

khaleghi_021521

گلنوش خالقی موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر و رهبر گروه کُر بیست و ششم بهمن ماه درگذشت. او موسیقی را نزد حسین صبا، جواد معروفی و مصطفی کمال پورتراب آموخت و سال‌ها به فعالیت در این زمینه پرداخت.

گلنوش خالقی فرزند استاد موسیقی ایران روح الله خالقی، ۱۷ دی سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۰ به هنرستان موسیقی ملی راه یافت و فراگیری ساز پیانو را آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۸ پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی، با رتبه نخست به هنرستان عالی موسیقی وارد شد و تحت تعلیم امانوئل ملیک اصلانیان قرار گرفت. او پس از یک سال دیپلم هنرستان عالی موسیقی را نیز با رتبه اول دریافت کرد و پس از آن به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد.

خالقی در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات موسیقی به اتریش سفر کرد و در آکادمی «موتزارتئوم سالزبورگ» به تحصیل در رشته «رهبری کر» مشغول شد و پس از ۳ سال به آمریکا مهاجرت کرد و در «کالج اوبرلین» (اوهایو) تحصیلات خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 671227 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟