امیر کبیر قهرمان تمام عیار تاریخ ایران

به گزارش رکنا، میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم های دربار ناصری است که در روستای هِزاوه اراک متولد شد.

امیرکبیر پس از طی مراحل پیشرفت و ترقی علمی و سیاسی به صدر اعظمی حکومت ناصرالدین شاه قاجار برگزیده شد.

وی در طول چهار سال صدارتش، خدمات شایسته و فراوانی به ملت و حکومت کرد که از مهم ترین آنها می توان به تأسیس مدرسه دارالفنون ، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه ، رسیدگی به وضع مالیه ، حذف القاب و عناوین و سر و سامان دادن به ارتش اشاره کرد.

حضور امیرکبیر در دربار ناصرالدین‌شاه همواره مورد مخالفت تعدادی از نزدیکان شاه از جمله مهد علیا مادر شاه اعتماد الدوله و میرزا آقاخان نوری قرار داشت؛ چنان که تلاش‌های این عده سرانجام منجر به صدور حکم عزل امیرکبیر از مقام خود شد.

دشمنی‌های دولت‌های استعماری به خصوص دولت انگلیس و درباریان علیه امیرکبیر، ناصرالدین شاه وی را از صدارت خلع کرد وچند روز بعد او را به حکومت کاشان منصوب و در حقیقت او را تبعید کرد.

تمام عناصر مخالف داخلی و خارجی که در زمان صدارت امیرکبیر در کمین نشسته بودند، از ترس تغییر نظر شاه و عفو امیرکبیر، دست به دست هم دادند و حکم قتل او را در حال مستی از شاه گرفتند.

سرانجام این صدراعظم لایق و با کفایت، روز جمعه 20 دی ماه 1230 در 43 سالگی به قتل رسید و بدنش را در کربلا به خاک سپردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 533502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟