همیشه و در همه جای دنیا قصه‌هایی که قهرمان‌های زن داشته‌اند و قهرمان قصه را با خود تا پایان کشانده است، از جذابیت بالایی نزد مخاطب برخوردار بودند. یکی از نمونه‌های شاخص، سریال «سال‌های دور از خانه» بود که در دهه ۶۰ از شبکه دو سیما پخش شد و در همان سال‌ها هم بسیاری از مردم با شخصیت «اوشین تاناکورا» همذات پنداری می‌کردند و وجوه سخت زندگی او را با خود قیاس می‌کردند.

اوشین در این سریال قهرمان زنی بود که در سنین پیری به روایت داستان زندگی خود می‌پرداخت و قصه زندگی چند ساله خود را تعریف می‌کرد. او زنی بود که با اینکه سختی‌های بسیاری را در زندگیش متحمل شده بود، اما هیچگاه در مقابل مشکلاتش مغلوب نشده بود و همیشه تا پای جان جنگیده بود.

آذرماه سال ۸۹ بود که سریالی به نام «ستایش» به صورت هفتگی از شبکه سه پخش می‌شد، قهرمان این سریال همانطور که از نامش پیدا است زنی به نام ستایش بود که در پیچ و خم‌های سخت زندگی و در شرایطی که شوهرش را از دست داده بود، زندگی و فرزندانش را حفظ کرد. استقبال مردم باعث شد تا صداوسیما و سازندگان این سریال تصمیم بگیرند تا ادامه این سریال را در فصل‌های بعدی نیز تولید کنند. به بهانه شروع پخش هر شبه فصل سه «ستایش» از ۲۳ شهریور ماه از شبکه سه به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب مروری بر حاشیه و متن این سریال پر مخاطب تلویزیونی خواهیم داشت.

سومین سریال ادامه دار تلویزیون

بعد از سریال‌های «زیر آسمان شهر» و «پایتخت»، «ستایش» سومین سریالی بود که در میان مجموعه‌های تلویزیونی ادامه‌دار شد. اولین دلیل تولید ادامه این سریال قصه‌اش بود که سعید مطلبی (نویسنده) از همان ابتدا طوری نوشته بود که بتواند ادامه آن را هم بسازد و پتانسیل لازم برای ادامه دادن را داشت. از طرفی هم مخاطبان بسیاری که تصویر ذهنی از سریال «سال‌های دور از خانه» داشتند، به راحتی و از قسمت اول ستایش با آن ارتباط خوبی برقرار کرده بودند و همین‌ها باعث شد تا این سریال هم در دسته بندی سریال‌های ادامه دار تلویزیون قرار بگیرد. فصل دوم این سریال در سال ۹۲ از شبکه سه سیما پخش شد.

درام خانوادگی شب‌های تلویزیون با اتفاق‌های غیر منظره همراه می‌شود

نرگس محمدی در فصل اول این سریال که در سال ۶۰ رخ می‌دهد طی آشنایی با طاهر با بازی مهدی پاکدل ازدواج می‌کند که با مخالفت خانواده طاهر و بالاخص پدرش حشمت فردوس مواجه می‌شود و طاهر طی این ماجرا از ارث و هرگونه رابطه خانوادگی با پدرش محروم می‌شود. در اتفاقی که به ستایش و محمد برادرش ارتباط دارد، طاهر تصادف کرده و از دنیا می‌رود و حالا ستایش می‌ماند و دو فرزند (نازگل و محمد) و دنیایی که سختی‌هایی را با خود به همراه دارد و در ادامه او برای فرار از دست حشمت فردوس با بچه‌هایش به شمال می‌رود و در آنجا رستورانی را راه می‌اندازد. طی اتفاقی محمد با حشمت فردوس آشنا می‌شود و در شرایطی که نمی‌داند چه نسبتی با او دارد با او کار می‌کند. اما این سریال در فصل سوم خود با اتفاق‌هایی عجیب و غیر منتظره همراه خواهد شد که حالا باید دید که در کجای داستان این اتفاق‌ها رخ خواهند داد.

سعید سلطانی و کارگردانی درام‌های تلویزیونی

یکی از سریال‌های محبوب و معروف دهه ۷۰ «پس از باران» بود که به زندگی یک خانواده در دو فصل و دو زمان متفاوت می‌پرداخت. سعید سلطانی برای اولین بار پای این سبک قصه‌ها را در تلویزیون باز کرد که اتفاقا از آن دسته سریال‌هایی بود که مخاطبان بسیاری داشت. اما این کارگردان در ادامه از سریال‌هایی مثل خانه‌ای در تاریکی و پس از باران که در گذشته روایت می‌شد فاصله گرفت و تمام تلاش خود را به کار بست تا سریال‌هایی نظیر ستایش و در جست‌وجوی آرامش را بسازد. سلطانی در نوع روایت و کارگردانی خود سبک خاصی را دنبال می‌کند و خیلی‌ها بر این باورند که او در سبک قدیمی کارگردانی خود صاحب سبک شده است. حالا سلطانی برای اولین بار یکی از سریال‌هایش را به خواسته مردم و مسئولین ادامه دار کرده است که باید دید در فصل سوم موفق عمل کرده است یا نه؟

«نرگس محمدی» و اوج شهرت در «ستایش»

شخصیت اصلی این سریال را بازیگری بازی کرده بود که تا قبل از این سریال آنچنان شهرتی نداشت و بعد از قرار گرفتن در کاراکتر «ستایش» به اوج شهرت رسید. نرگس محمدی که بعد از بازی در ستایش همه جا به نام ستایش معروف شده بود، در اولین سریال شاخص خود نشان داد که می‌تواند نقش زنی را بازی کند که قابلیت‌های زنان ایرانی را داشته باشد و آن را به مخاطب نیز انتقال دهد. نکته اینجا بود که بعد از این سریال، اغلب پیشنهاد‌هایی که به محمدی می‌شد در ادامه همان کاراکتر ستایش بود.

«حشمت فردوس» و شباهت او به «پدر سالار»

شاید خیلی‌ها داریوش ارجمند را با نقش مالک اشتر در سریال «امام علی (ع) بشناسند و کاراکتر ماندگاری که او در این سریال معروف تاریخی مذهبی ایفا کرده بود. اما اگر بخواهیم به سریال‌های شاخصی که وی بازی کرده است اشاره کنیم، باید یادی کنیم از سریال‌های «روز‌های زندگی»، «به سوی افتخار»، «پلیس جوان» و ... که او در هر کدام از آن‌ها نقش آفرینی‌های خاصی داشت. اما «حشمت فردوس» به این خاطر در ذهن مردم ماندگار شد. فردوس در میدان تره‌بار حجره میوه فروشی داشت و از آندسته مرد‌هایی بود که نمای محمدعلی کشاورز در سریال «پدر سالار» را تداعی می‌کرد و به همین خاطر اقتدار و قدرت او زبانزد بود.

بازیگرانی که از ستایش جدا شدند

یکی از مشکلاتی که سریال‌های ادامه دار با آن مواجه هستند، تغییر ترکیب بازیگران آن‌ها است. به این دلیل که در ابتدای راه تولید فصل یک عوامل تولید و بالاخص بازیگران از ادامه این سریال مطمئن نیستند و ساز و کاری هم وجود ندارد که با عوامل و بازیگران از همان شروع کار قراردادی را امضا کنند تا مشغول کار دیگری نشوند. به همین دلیل تعدادی از بازیگران، مشغول بازی در سریال‌های دیگر می‌شوند و امکان همکاری مجدد با گروه تولید قبلی را ندارند. در سریال «ستایش۳» نیز این اتفاق رقم خورد و حدیث میرامینی که در فصل دو نقش نازگل دختر ستایش را بازی کرده بوده به دلایلی نامشخص از این سریال فاصله گرفت و لاله مرزبان به جای او در فصل سه ستایش بازی می‌کند. همچنین رامسین کبریتی که در این سریال ایفاگر نقش صابر پسر بزرگ حشمت فردوس بود، در سال ۹۵ به شبکه جم پیوست و در فصل سوم این سریال حضور ندارد و گویا به جای او از بدلی استفاده کردند که در بیشتر سکانس‌ها نمای پشت سرش را شاهد خواهید بود.

لوکیشن‌های متفاوت «ستایش۳»

فصل اول سریال «ستایش» در تهران و بیشتر در لوکیشن‌های داخلی و خانه شخصیت‌های اصلی مقابل دوربین رفت و بیش از ۹۰ درصد از لوکیشن‌های فصل دو در شمال کشور واقع شده بود. اما در فصل سه برخلاف لوکیشن‌های محدودی که در فصل‌های پیشین دیده شده بود، بندرعباس نیز به این قصه خانوادگی اضافه شد و بنابر مقتضیات داستان در این فصل از ستایش، گروه تولید به همراه بازیگران اصلی به این شهر جنوبی کشور سفر کرده و تصاویر بکری را از این شهر به تصویر کشیدند.

بازیگران فصل‌های پیشین و جدید «ستایش»

داریوش ارجمند، نرگس محمدی، جمشید مشایخی، گوهر خیراندیش، مهدی پاکدل، مهدی سلوکی، حدیث میرامینی، سیما تیرانداز، محمود عزیزی، فریبا نادری، شیوا خنیاگر، رابعه اسکویی، نادر سلیمانی، رضا ایرانمنش، محمد عمرانی، آزیتا لاچینی، مریم بوبانی، مختار سائقی، مهدی ماهانی، زهرا سعیدی، مهدی میامی، اسماعیل سلطانیان، فرج‌الله گل‌سفیدی، فرحناز منافی ظاهر از بازیگرانی بودند که در فصل ۱ و ۲ این سریال حضور داشتند. از بازیگران مشترک اصلی در فصل‌های قبلی با فصل سوم می‌توان به داریوش ارجمند، نرگس محمدی، مهدی سلوکی، سیما تیرانداز و فریبا نادری اشاره کرد. سایر بازیگران فصل سه «ستایش» فرهاد جم، مهدی میامی، فریبا نادری، بهزاد خداویسی، محمدرضا داوودنژاد، مریم خدارحمی، مهتاج نجومی، امید علیمردانی، شهروز ابراهیمی و شهرام پوراسد هستند.

تصویربرداری «ستایش۳» ۱۰ فروردین ۹۷ آغاز شد و در در اسفند سال ۹۷ در شمال کشور به پایان رسید. سعید مطلبی نویسنده، آرمان زرین کوب تهیه کننده و سعید سلطانی کارگردان این مجموعه تلویزیونی هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 502488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟