«سوپرمن» ۴۰ ساله شد/ کدام مردان قرار بود سوپرمن باشند

به گزارش رکنا، به نقل از هالیوودریپورتر، دیروز ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) چهلمین سالگرد نمایش سینمایی یکی از محبوب ترین ابرقهرمانان جهان یعنی «سوپرمن» بود. «سوپرمن» یک شخصیت خیالی و یکی از ابرقهرمانان کمیک های کمپانی «دی‌سی‌ کمیکز» است که در سال ۱۹۳۸ برای اولین بار در شماره یک مجله کمیک Action Comics ظاهر شد. این کاراکتر که با عنوان «مرد پولادین» نیز نامیده می‌شد در اصل فرزند یک خانواده اهل سیاره کریپتون است که وقتی پدرش متوجه می شود سیاره آنها در حال نابودی است او را به وسیله سفینه ای به کره زمین و مزرعه یک خانواده کانزاسی در آمریکا می فرستد؛ جایی که نیروهای عجیب او در طول زمان و تحت تاثیر انرژی خورشید افزایش می یابد.

«سوپرمن» بعد از اولین ظهور، تقریبا به شخصیت ثابت مجله های کمیک تبدیل شد و بعد از مدت کوتاهی پایش به سایر رسانه ها همچون رادیو، تلویزیون، سینما Cinema و بعدتر به بازی های ویدیویی کشیده شد.

۴۰ سال پیش، یعنی ۱۵ دسامبر ۱۹۷۸ سوپرمن برای اولین بار با نقش آفرینی کریستوفر ریو روی پرده های سینما آمد. البته این ابرقهرمان سال ها قبل از این تاریخ یعنی در اوایل دهه ۵۰ نیز با یکی ۲ فیلم دیگر پایش به سینما باز شده بود، اما این نسخه سال ۱۹۷۸ بود که منجر به تولید زنجیره ای از فیلم های پرفروش و گسترش بیش از پیش آوازه سوپرمن شد.

«سوپرمن» ۴۰ ساله شد

حال در چهلمین سالگرد اکران این فیلم ، ایلیا سالکایند تهیه کننده نسخه ۱۹۷۸ فیلم سوپرمن از خاطرات خود درباره این پروژه صحبت و نکات جالبی بیان کرده است. طبق این خاطرات مشخص شده است که در لیست گزینه های احتمالی برای بازی در نقش سوپرمن، نام هایی چون محمدعلی کلی بوکسور افسانه ای، آل پاچینو و داستین هافمن نیز وجود داشته است.

سالکایند در این باره گفت: یکی از شرایط کمپانی «دی‌سی کمیک» در توافق ساخت نسخه سینمایی این بود که بازیگر Actor نقش سوپرمن می بایست از نظر آنان نیز تایید شود بنابراین من یک لیست درست کردم که خیلی جالب بود، چراکه آنها اول آدمی مثل محمدعلی کلی و بعد آل پاچینو را تایید کردند و بعد به داستین هافمن رضایت دادند! همه آنها می توانستند سوپرمن باشند.

البته ایده استفاده از محمدعلی کلی چندان دور از ذهن نبود زیرا در همان سالی فیلم اکران شد که کمیکی منتشر شده بود که در آن سوپرمن و قهرمان بوکس سنگین وزن جهان متحد می شوند تا از کره زمین در برابر حمله بیگانگان محافظت کنند.

سالکایند تهیه کننده فیلم ادامه داد: مرحله انتخاب بازیگر پروسه گیج کننده و پیچیده ای داشت چراکه دی‌سی نه تنها باید بازیگران را تایید می کرد که حق اعمال نظر روی لباس بازیگران را نیز در اختیار داشت. آنها از یک سو به شدت می خواستند از تصویر کاراکتر خود محافظت کنند و از سوی دیگر دانش چندانی از نحوه کار و واقعیات نداشتند. به نظر من بازیگری مثل داستین هافمن به همان اندازه که بازیگری فوق العاده بود برای بازی در این نقش گزینه نامناسبی به حساب می آمد.

خاطره دیگری که از پروژه منتشر شده است مربوط به نقش مخترع نابغه و دشمن دیرینه سوپرمن یعنی لکس لوتر است که به جین هکمن رسید. سالکایند گفت: هکمن سبیل داشت و ریچارد دونر کارگردان فیلم می خواست از شر آن خلاص شود بنابراین دونر به قسمت گریم رفت و از آنها خواست تا برای او سبیلی مصنوعی بگذارند. سپس کارگردان نزد هکمن رفت و به او گفت اگر هکمن سبیل هایش را بتراشد او نیز این کار را انجام خواهد داد و حقیقت تنها زمانی آشکار شد که بازیگر این کار را انجام داده بود.

«سوپرمن» (۱۹۷۸) با بودجه ای معادل ۵۵ میلیون دلار ساخته شد و به نمایش درآمد و به یک موفقیت خیره کننده دست یافت و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه فروش کرد. موفقیت نسخه ۱۹۷۸ سوپرمن منجر به ساخت دنباله هایی چون «سوپرمن ۲» (۱۹۸۰)، «سوپرمن ۳» (۱۹۸۳) و «سوپرمن ۴ در جستجوی صلح» (۱۹۸۷) شد که همگی در طول یک دهه اکران شدند و جایگاه کاراکتر سوپرمن در دنیای ابرقهرمانان را برای همیشه تثبیت کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟