جایزه سروانتس به شاعر ۹۵ ساله رسید

ایدا ویتاله شاعر اروگوئه‌ای از سوی وزیر فرهنگ اسپانیا به عنوان برنده جایزه سروانتس که به نویسندگان اسپانیایی زبان اهدا می شود، معرفی شد. این بانوی شاعر به این ترتیب این جایزه ۱۲۵ هزار یورویی را دریافت خواهد کرد.

در مراسمی که پنج شنبه به این مناسبت برگزار شد، علاوه بر خوزه گویرائو وزیر فرهنگ اسپانیا، کارمه ریرا رییس گروه داوران و سرخیو رامیرز برنده جایزه سروانتس ۲۰۱۷ حضور داشتند.

گروه داوران این جایزه را برای زبان این شاعر که یکی از مشهورترین و شناخته‌شده ترین شاعران در زبان اسپانیایی محسوب می شود و هم از وجهه روشنفکری و هم مردمی برخوردار است و برای جنبه جهانی و شخصی و شعر شفاف و عمیق وی به ویتاله اهدا کرد.

خانم ویتاله متولد ۱۹۲۳ در شهر مونته‌ویدو اوروگوئه است. وی از بزرگ‌ترین شاعران آمریکای لاتین محسوب می شود و از بازماندگان نسل ۴۵ است.

ایدا ویتاله در عین حال مقاله‌نویس، منتقد ادبی و مترجم نیز هست و ج

وایز متعددی دریافت کرده که جایزه شعر اوکتاویو پاز و جایزه بین‌المللی مقاله در سال ۲۰۰۹ از جمله آنهاست. وی جایزه فرهنگی شهر مکزیک و نیز جایزه بین‌المللی آلفونسو کینگز را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرده و برنده جایزه رینا سوفیا برای شعر ایبرو-آمریکایی بوده است. او سال ۲۰۱۶ جایزه فدریکو گارسیا لورکا را دریافت کرد و سال ۲۰۱۷ جایزه مکس جیکوبز را به خانه برده است. او امسال جایزه نمایشگاه کتاب گوادالاخارا را دریافت کرد.وی نویسنده کتاب‌هایی چون "نور این خاطره" و "تلاش غیرممکن" است.

ایدا ویتاله پنجمین نویسنده زنی است که برنده این جایزه ادبی ارزشمند می‌شود. آخرین زنی که این افتخار نصیبش شد النا پونیاتووسکا در سال ۲۰۱۳ بود.ویتاله همچنین دومین نویسنده اهل اوروگوئه است که جایزه سروانتس به او تعلق می‌گیرد. خوان کارلوس اونتی نویسنده هم‌وطن او سال ۱۹۸۰ برنده این جایزه شده بود.

این نویسنده در طول فعالیت ادبی خود با نشریات ادواری متعددی همکاری کرده که روزنامه ال‌پایس، نشریه هفتگی مارا، مجله کلینامن و مجله‌های لورال و ولتا از جمله آنها هستند.

وی در طول زندگی‌اش به دلیل دیکتاتوری حاکم بر کشورش در کشورهای مختلفی اقامت داشته و مکزیک کشوری بوده است که او به آنجا مهاجرت کرد و در کنار فعالیت های ادبی به عنوان استاد ادبیات در کالج معتبر مکزیکو به کار پرداخت. او در دوره‌ای در پاریس اقامت داشت و بعد به اوروگوئه بازگشت. وی از سال ۱۹۹۰ ساکن آمریکا بوده است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟