تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد

با وجود آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل تئاتر لاکچری «بینوایان» موضع‌گیری کرده بود، نه تنها بلیت این تئاتر به سرعت عرضه شده و به فروش رفت، بلکه قیمت این تئاتر نیز تغییر چشمگیری نداشت. این اتفاق چنین ابهامی را در پیش داشته که آیا حتی کارگردانِ این تئاتر که مدیرکل نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نیز از رئیس خود حرف‌شنوی ندارد و وزیر در حد لغو یا کاهش شدید قیمت یک تئاتر قدرت اجرایی ندارد؟!

به گزارش «تابناک»؛ اجرای تئاتر بینوایان در سالن گرند پالاس با هزینه نجومی و رکورد گران‌ترین بلیت تئاتر، از تعارضات تلخی است که احتمالاً هیچ‌گاه ویکتور هوگو تصور نمی‌کرد برای نمایشش رخ دهد، ولی اکنون در ایران در حال وقوع است؛ تئاتری به کارگردانی حسین پارسایى و با حضور پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، اشکان خطیبی و امیرحسین فتحی روی صحنه می‌رود و در هفته‌های اخیر حاشیه ساز شده است.

این البته نخستین اتفاق از این جنس نیست و پیش از این پارسایی، «الیور توئیست» را بر اساس فیلم «الیور» به کارگردانی کارول رید کارگردان سینمای انگلستان روی صحنه برد و طبیعتاً وقتی گروهی از مسئولان برای دیدن این نمایش به تالار وحدت هجوم بردند و نسبت به روندی که درباره آن اتفاق افتاد، نقدهای اندکی وارد شد، باید منتظر اتفاق و یک تئاتر لوکس‌تر می‌بودیم و حاصل این بی‌تدبیری را اکنون در قالب تئاتر «بینوایان» شاهد خواهیم بود.

البته بدون شک، در اقتصاد آزاد باید هر شخصی اجازه داشته باشد، محصول را به هر میزان که دوست دارد قیمت‌گذاری کند و اگر این قیمت گذاری اشتباه بود، مخاطبان با عدم خرید بلیت، او را زمین بزنند و باعث شوند به اشتباهش پی ببرد؛ اما این قاعده لزوماً برای کشوری صادق نیست که همه چیز قیمت‌گذاری می‌شود و مخاطب اقلام فرهنگی عمدتاً طبقه متوسطی هستند که توان هزینه بالا در این شرایط اقتصادی را ندارند.

در این شرایط که نقدها به بلیت گران قیمت تئاتر بنوایان افزایش یافته بود، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راساً وارد شد و در قالب توییتی نوشت: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر Art مردمی است. اداره کل هنرهای نمایشی با هم‌اندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد»؛ دستوری که به نظر می‌رسید واضح است و با توجه به آنکه وزیر، بالاترین مقام اجرایی در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود، انتظار می‌رفت به سرعت ترتیب اثر داده شود اما چنین نشد.تئاتر لاکچری بینوایان با بلیت گران «سولد اوت» شد! / مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حرف وزیر اعتنایی نکرد!

فروش بلیت تئاتر با اندکی کاهش قیمت بلیت و با قیمت‌های 55 تا 185 هزار تومان انجام شد و این تئاتر نیز به سرعت سولداوت شد تا مشخص شود هنوز گروهی پولش را دارند که به تئاترهای لاکچری بروند و طبیعتاً پز حضور در این تئاتر که بیش از محتوای یک جنبه شوآف دارد را بدهند. عرضه این بلیت‌ها در عین حال ابهاماتی فراتر از این تئاتر را در پی داشت و آن ابهامات درباره عدم توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این بی‌اعتنایی به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد نه صرفاً توسط یک کارگردان بخش خصوصی، بلکه توسط یک مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده است. در واقع حسین پارسایی که کارگردانی این تئاتر را برعهده دارد، اکنون مدیرکل نمایش خانگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انتظار می‌رفت دست‌کم بابت این پست 9 کلمه‌ای، از رئیسِ رئیس خود حرف‌شنوی داشته باشد اما چنین نشد. اکنون باید پرسید آیا واقعاً قدرت عمل وزیر در حد لغو یا کاهش شدید قیمت یک تئاتر نیز نیست یا آن توییت و دستور جنبه نمایشی داشته و خودِ وزیر پیگیر اجرای آن نشده است؟!

حسین پارسایی کارگردان بینوایان و مدیرکل نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد

اگر گزاره اول درست باشد و دستور وزیر به «هیچ» گرفته شده باشد، باید قدری در نحوه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمل کرد و این پرسش را پیش کشید که چگونه می‌توان مجموعه فرهنگ را اداره کرد، وقتی منصوبان این وزارتخانه از مقام عالی وزارت حرف‌شنوی ندارند؟ ظاهراً تیر خلاصی که به قول وزیر فرهنگ، به هنر مردمی تئاتر زده شده، بیش از یک قربانی داشته است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟