یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده که موشک‌های بالستیک هستند.

موشک بالستیک نوعی موشکی است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این حرکت بالستیک می‌گویند و انتخاب کلمه ball یا همان توپ نیز به همین علت است. تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. تاکنون دو تقسیم بندی معروف در دو کشور ایالات متحده و روسیه یعنی صاحبان اصلی این فناوری وجود دارد.

موشک قدر ۱۱۰ را بهتر بشناسید

مهم‌‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از 150 تا 5 هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط Fall آزاد با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گرند.

موشک قدر ۱۱۰ نسل دیگری از موشک‌های بالستیک بوده که برد آن ۳ هزار کیلومتر است. قدر ۱۱۰ مدل بهسازی شده شهاب ۳ است. این موشک برای نخستین بار در رژه‌ای سالیانه که به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق برگزار شده بود، رونمایی شد و نمادی از قدرت صنعت موشکی کشور به حساب می‌آید.

موشک قدر ۱۱۰ را بهتر بشناسید

این موشک در گروه سریع‌ترین موشک‌های دنیا قرار می‌گیرد که توانایی رویارویی با تمامی رادار‌ها را دارد. این موشک دارای یک موتوری تک مرحله‌ای با سوخت جامد و سرعتی برابر ۶ ماخ است. M-۹ به دلیل برخورداری از لانچر‌های متحرک با سرعت بیشتری جابه جا شده و می‌تواند کلاهک اتمی ۵۰ تا ۳۲۰ کیلوتنی یا کلاهک متعارف ۳۲۰ کیلوگرمی تا مسافت ۳۷۳ مایلی را حمل کند.

این موشک توسط متخصصان داخلی و در صنایع موشکی شهید همت تولید شده است. مدت زمان آماده سازی قدر ۱۱۰ برای شلیک به نسبت شهاب ۳ بسیار کمتر یعنی ۳۰ دقیقه و قابلیت مانور موشک قدر-۱۱۰ از شهاب ۳ بسیار بیشتر است.

قدر ۱۱۰ به راحتی می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام شناسایی شدن توسط دشمن به راحتی بتواند با این قابلیت خود از منهدم شدن خود جلوگیری کند. این موشک دارای سیستم خلبان خودکار پیشرفته و موقعیت یاب جهانی (GPS) است که به دقت بالای آن کمک می‌کند.

در این میان، اما عده‌ای از وجود دو نسخه از این موشک یاد کرده اند. آن‌ها اعلام کرده اند که نسخه دوم این موشک تحت عنوان Ghadr-۱۱۰ A. و دارای موتور سه مرحله‌ای است. طول نسخه دوم قدر ۱۹ الی ۲۰ متر بوده که در قیاس با نسخه اول آن ۱.۵ الی ۲.۵ متر بلندتر است. منابع غربی که همواره درصدد ضربه زدن به ایران به وسیله زیر سوال بردن صنعت موشکی کشور هستند، هنگام آزمایش این موشک اعلام کرده بودند که قدر ۱۱۰ مدل ارتقا دهده شده موشک شاهین پاکستان و هم تراز با یک موشکی چینی به نام M-۱۸ است.

موشک قدر ۱۱۰ را بهتر بشناسید

اجزای اصلی موشک‌های بالستیک شامل موتور موشکی، مخزن سوخت، سامانه هدایتی و بخش بازگشتی به جو می‌شود. مسیر پرواز این نوع مشوک‌های به طور کامل مشخص است مگر انکه پس از پرتاب و در مراحل نهایی روش دیگری برای تغییر مسیر آن مورد استفاده قرار گیرد.

موشک‌های بالستیک برای حمل بار‌های سنگین خود با یک سری محدودیت‌هایی روبه رو هستند به همین منظور برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای به طور عمده از موشک‌های بالستیک بلند برد و میان برد استفاده می‌شود. در این میان کشور‌های مختلف نیز از دسته بندی‌های متفاوتی برای این نوع از موشک‌ها استفاده می‌کنند. این دسته بندی به شرح ذیل است:

موشک قدر ۱۱۰ را بهتر بشناسید

موشک‌های بالستیک در زمره مهم‌ترین موشک‌های جهان قرار دارد. خرداد ۹۶ بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان کرمانشاه به منظور انتقام از دولت خودخوانده داعش ISIS ۶ فروند موشک بالستیک میان برد به منطقه دیرالزور سوریه یعنی مواضع داعش شلیک کرد.

موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فرار زیرکانه مهین 26 ساله از حیاط خلوت خانه شیطانی مرد متاهل

کتک زدن وحشیانه خواهر دانشجو با زنجیر بخاطر عکس عجیبش

نقشه شوم بهزاد برای دختر 14 ساله / او مرا در اختیار دوستان شیطان صفت اش قرار داد!

آرزو خواهرم بود اما شوهرم را از من دور کرد!

امیر تتلو با صورت خونی روی تخت بیمارستان+ فیلم

نقشه مرد شیطان صفت برای زن شوهردار در کافی شاپ / بابک از هیچ چیز خبر ندارد!

طوفان ارومیه خبرنگار را هم با خود برد! + فیلم

فوری / قتل زن و مرد روستایی در سلماس

امیرعلی اکبری در نخستین مبارزه MMA حریف قدر خود را ناک اوت کرد + فیلم

فرار 5 گرگ وحشی از باغ وحش ارومیه / 8 حیوان در شهر رها هستند

انتشار فیلمی از شکنجه پلید یک دختر زیبا + فیلم تکاندهنده

خیلی عجیب / این پسر باردار شده است! +عکس

کدخبر: 368608 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟