قلعه افسانه ای شیر قلعه در شهمیرزاد / راه دسترسی به شیر قلعه ! + عکس های شگفت انگیز

به گزارش رکنا از سمنان، در بلندای یکی از کوه های البرز در شمال غربی شهر گردشگری شهمیرزاد قلعه سنگی با تاریخچه ای کهن از دوران پیش از اسلام و در دره شیخ چشمه سر بنا شده که هنوز آثاری از آن باقی مانده است.

قلعه افسانه ای شیر قلعه یا قلعه شیخ چشمه سر که بنابر برخی عقاید خرافی و داستان های قدیمی دارای طلسمی است که محلی ها را از خود دور نگه داشته است.

قرار گرفتن بر بلندای کوه و عدم وجود راه دسترسی بازدید از آن را مشکل کرده و علاقه مندان به بازدید مجبور به پیاده روی و کوهپیمایی هستند.

4-1

با این همه سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدیشهر از آغاز احداث راه دسترسی به این بنای تاریخی خبر  داده و گفت: باهدف ایجاد راه دسترسی به شیر قلعه شهمیرزاد و توسعه گردشگری احداث راه پله به طول ۱۰۰ متر از جاده تا ابتدای ورودی قلعه آغاز شده است.

مهدی متقی افزود : ایجاد مسیر مناسب رفت‌ و برگشت در محدوده شیر قلعه شهمیرزاد با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان از محل زیرساخت گردشگری انجام می شود.

به گفته وی،  شهرداری شهمیرزاد نیز  برای مناسب‌سازی مسیر و ایجاد کمپ گردشگری  در این محل اقدام خواهد کرد.

بنای سنگی شیر قلعه در ردیف قلعه های سارو سمنان و احداث اولیه آن به پیش از اسلام باز می گردد و بر اساس مطالعات باستان شناسی دارای زیر ساخت دوره اشکانی و ساسانی است.

2

این قلعه در گذشته برای حفاظت راه انشعابی از جاده ابریشم، احداث شده و در قرن پنجم و ششم، توسط اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه شیخ چشمه سر در دوران اسپهبدان طبرستان و احتمالا در دوره حکومت رستم شاه غازی یکی از اسپهبدان شاخه اسپهبدیه باوندیان طبرستان به عنوان یک دژ محافظتی مستحکم مورد بهره برداری قرار گرفته است.

1-4

 این قلعه در پنجم آذر 1380 با شماره 4427 بعنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

حسن رستم زاده/سمنان

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟