سفال های قلعه هزارساله تحویل موزه رشت شد

به گزارش رکنا، شهرود امیرانتخابی روز سه شنبه افزود: آثار مرمت شده شامل خمره های بزرگ، بشقاب های لعاب دار، کوزه ها و ... بوده که در فرصت مناسب در نمایشگاه باستان شناسی در محل موزه رشت در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: باستان شناسی داخل قلعه صلصال توسط کارشناسان معاونت میراث فرهنگی در طی سال های گذشته به سرپرستی دکتر میرصالحی انجام شده بود که منجر به شناسایی تعداد ۹ قطعه سفال بصورت خرد شده و نیازمند مرمت بود.

وی بیان کرد: بازنگری حریم قلعه تعیین و برای ثبت حریم به شورای ثبت حریم وزارت خانه میراث فرهنگی ارسال شده است.

امیرانتخابی افزود: بخش هایی از این قلعه تاریخی در فواصل سال های ۱۳۹۷-۱۳۹۸ مورد مرمت قرار گرفته است، گرچه رویش ریشه های گیاهان در لابه لای آجرها موجب آسیب های جدی به این قلعه تاریخی شده اما خوشبختانه با گیاه زدایی صورت گرفته طی دو سال گذشته این مشکل برطرف شد.

موزه رشت از گنجینه‌های ارزشمند حوزه تاریخ و فرهنگ گیلان و یکی از مراکز فرهنگی مورد استقبال گردشگران و شهروندان است ؛ اشیای حاصل از کاوش های باستان شناسی ده ها محوطه باستانی گیلان ، پس از مراحل قانونی به این موزه منتقل شده اند.

۱۰ هزار شیء تاریخی در گنجینه رشت برای ساماندهی تعیین شده بود که با مجموع اعتبارات اختصاص یافته، تنها دو هزار شیء ساماندهی شده است.

در زمان حاضر ۱۹ هزار شیء این گنجینه به ثبت دارایی کشور رسیده و ساماندهی، ثبت، طبقه‌بندی، ثبت دیجیتال و تهیه‌ شناسنامه برای این آثار از جمله اقدامات در حال انجام در این موزه است .

بیشترین آثار ثبت شده شامل یک هزار و ۴۰۰ قلم مربوط به سکه های دوران مختلف است و ۶۵۰ قلم اشیاء دیگر را سفال ها، خنجرها و ... تشکیل می دهند؛ در ثبت و ضبط این اشیاء از دانش آموختگان رشته‌های باستان‌شناسی و مرمت از بخش آزاد استفاده شد.

گردشگری تاریخی یکی از گونه های این صنعت نوپاست؛ این گونه گردشگری که گردشگری میراث نیز نامیده می شود؛ به بازدید از موزه ها مکان ها ، بناهای تاریخی و محوطه های باستانی می پردازد و امروزه بخش عمده ای از گردشگری را به خود اختصاص داده است.

دژ تاریخی صلصال تالش واقع در غرب گیلان روی تپه ای به ارتفاع ۸۰ متر از زمین واقع شده ، به جا مانده از دوران سلجوقیان است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟