کشف 45 غار تاریخی در خراسان جنوبی

به گزارش رکنا ، اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: غار بتون سریان از جمله عمیق‌ترین غار‌های استان و غار چنشت از حیث کشف آثاری متعلق به هزاره‌ی دوم و سوم پیش از میلاد و همچنین دوران اسلامی از ارزش حفاظتی بالایی برخوردار است.

او با اشاره به برگزاری اولین جلسه کارگروه استانی برای رسیدن به اهداف آیین نامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غار‌های کشور در سال ۹۱ افزود: تا کنون ۹ جلسه ازاین کارگروه دراستان برگزار شده است.

اکبری با اشاره به اینکه دوم مهر ماه روز غار پاک با شعارغار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایداراست، بیان کرد:تنوع زیستی منحصر به فرد غار‌ها به عنوان اکوسیستم‌های کاملا خاص، وجود گروه‌های مختلف حشرات که نقش اساسی در زنجیره حیات دارند وخفاش‌ها با نقش منحصر به فرد در گرده افشانی نقش پر رنگ غار‌ها را به عنوان بخشی از اکوسیستم یادآور می‌شود.

اکبری مهمترین جنبه زمین شناختی غار‌ها را ارتباط آن‌ها با منابع آب زیرزمینی دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط منابع آبی سطحی و زیرزمینی کشور، حفاظت از غار‌ها در برابر تخریب وآلودگی‌های انسان زاد از اهمیت دوچندان برخوردار است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟