قیمت مسکن ملی اعلام شد + جزئیات

به گزارش رکنا، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسئولیت اعلام قیمت واحد‌های مسکن ملی با وزارت راه و شهرسازی است و هرکس دیگر عددی را اعلام کرد نباید پوشش رسانه‌ای داده شود. وزارتخانه به دنبال عددی است که به عنوان پایه در کشور عمل شود.

محمود محمودزاده افزود: طبیعی است باید قیمتی را تعیین کنیم که ترجیح سازندگان و مردم را در نظر داشته باشد. بین این دو به عددی برسیم که به نفع هر دو بخصوص متقاضیان باشد. در عین حال امکان اجرا هم برای سازندگان هم وجود داشته باشد.

قیمت مسکن ملی براساس تعدیل سه ماه  دوم سال 99

وی با تاکید بر قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان خاطرنشان کرد: عدد ۲.۷ میلیون تومان بر اساس فهرست بها در چارچوب پروژه‌های عمرانی کشور و بر اساس تعدیل سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ محاسبه شده است. از ابتدا اعلام کردیم تعدیل‌های سه ماهه‌ای که سازمان برنامه برای طرح‌ های عمرانی اعلام می‌کند مشمول پروژه اقدام ملی نیز خواهد شد؛ بنابراین سازندگان متضرر نمی‌شود و متقاضیان هم می‌دانند در این عدد محاسبه شده‌ای نفع آن‌ها در نظر گرفته شده است.

چرا قیمت مسکن ملی از ابتدا به مشتریان اعلام نشد ؟

محمودزاده در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدا قیمت مشخصی به متقاضیان اعلام نشده است گفت: ضریب تعدیل، موضوعی است که در پروژه‌های عمرانی کشور بر اساس افق قرارداد اعلام می‌شود. ما در پروژه‌ها دو راه داریم؛ یکی اینکه قرارداد را با عدد خیلی بالایی ببندیم که ریسک افزایش قیمت‌ها را در درون آن ببینیم. این یک ریسک برای سازنده و متقاضی است.

وی تصریح کرد: شیوه دوم، اطمینان پیدا کردن است. بدین صورت که اعلام می‌کنیم قرارداد بر اساس تاریخی که بسته می‌شود بر اساس قیمت روز خواهد بود. اگر قیمت‌های اصلی که در ضرایب تعدیل می‌آید در این دوره تغییر پیدا کرد، قیمت اعلامی نیز تغییر می‌کند و به روز می‌شود؛ زیرا باید باید شرایط سازنده را در نظر گرفت؛ زیرا اگر قیمت مصالح ساختمانی بیشتر شد یا باید از خودش هزینه کند یا پروژه را تعدیل کند. پس برای اینکه طرفین به اطمینان برسند که رعایت مصالح هر دو صورت گرفته، قانون گذار موضوع تعدیل نرخ‌ها را پیشنهاد می‌دهد.

به گفته محمودزاده، ضریب تعدیل مستند به افزایش یا حتی کاهش قیمت است که البته به ندرت اتفاق می‌افتد. ممکن است افزایش جزئی وجود داشته باشد، ولی این سوپاپ اطمینانی برای طرفین قرارداد و معامله است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟