قیمت ساخت مسکن ملی ثابت نمی ماند !

به گزارش رکنا، پروانه اصلانی در برنامه شبکه خبر درباره آینده قیمت مسکن گفت: اگر انتظارات تورمی و رشد نقدینگی کنترل شود و قیمت ارز شاهد نوسان‌های بی‌محابا نباشد قیمت مسکن در آینده رشد جدی نخواهد داشت.

در آینده قیمت مسکن به ثبات می رسد

وی با تاکید بر اینکه بررسی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که این بازار، رفتار نوسانات ارزی را دنبال می‌کند افزود: اگر وضعیت متغیرهای حاکم بر بخش مسکن ثابت باشد قیمت مسکن در کوتاه مدت به ثبات رسیده و در بلندمدت کاهشی خواهد بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در سال‌های اخیر ۲۰۰ برابر شده است ادامه داد: در سایر بازارهای کالایی نیز در سال‌های اخیر رشد قیمت سنگین داشته ایم ولی اگر سایر کالاها، شما با افزایش قیمت مواجه باشید می‌توانید آنها را از سبد خانوار حذف کنید ولی مسکن کالایی است که جایگزین نداشته و برای دسترسی به مسکن حتما باید حداقل یک واحد ۵۰ متری داشته باشید.

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

اصلانی در خصوص حذف متوسط قیمت مسکن در مناطق ۱، ۳ و ۶ تهران از متوسط کل قیمت مسکن در پایتخت گفت: وقتی این کار را کردیم دیدیم که ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت متوسط مسکن پایتخت رخ می‌دهد. چرا که قیمت‌های منطقه یک بالاترین قیمت را دارند و وقتی با مناطق ۱۷ و ۱۸ مقایسه شوند این مناطق هم خود را با قیمت منطقه یک قیاس کرده و اثر روانی بر افزایش متوسط قیمت مسکن در سایر مناطق خواهد داشت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره کمبود ساخت‌وساز گفت: بر اساس طرح جامع مسکن سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی باید ساخته شود به عبارت دیگر شهرداری‌ها باید سالانه ۷۰۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کنند اما در هر سال تنها ۳۵۰ هزار فقره پروانه ساختمانی صادر شده و ۷۰ تا ۷۵ درصد آنها منجر به ساخت می‌شود.

وی علت کاهش تولید مسکن را پایین بودن حاشیه سود تولید مسکن نسبت به سایر بازارها در دو سال اخیر دانست و تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر بازار سرمایه رشد متوسط ۵۱ درصدی بازدهی را داشته است اما ساخت مسکن تنها ۲۶ درصد بازدهی داشته؛ بنابراین اگر سرمایه‌گذار احساس کند سایر بازارها سودده هستند به آن سمت می‌روند بخصوص که بازدهی بازارهای موازی مسکن بسیار کوتاه مدت بوده اما در بخش تولید مسکن سرمایه گذار ۲ تا ۲.۵ سال خواب سرمایه داشته و طول می‌کشد تا به سوددهی برسد. بنابراین تولید واقعی مسکن ما سالانه ۲۷۰ هزار واحد است.

اصلانی در خصوص ورود بخش مسکن به بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سرمایه ابزار مناسبی برای تامین بخش مسکن دارد و راهی نداریم جز اینکه از ابزارهای این بازار برای رونق بخش مسکن استفاده کنیم.

وی افزود: به زودی طی هفته‌های آینده با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق سلف موازی استاندارد مسکن را طراحی می‌کنیم که بر اساس این ابزار، قیمت تمام شده ساخت مسکن به اوراق کوچک بهادار تبدیل و توسط انبوه ساز به بازار سرمایه عرضه می‌شود؛ مردم می‌توانند این اوراق را خریداری کرده و این ابزار، برای حفظ ارزش پول آنها مناسب است.

قیمت مسکن ملی افزایش می یابد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن در طرح اقدام ملی نیز گفت: قیمت هر متر مربع فعلاً ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که این قیمت از نرخ بازار هم پایین‌تر است ولی قطعا تعدیلاتی تا پایان دوره ساخت خواهد داشت؛ با این کار قیمت مسکن ملی هم از بُعد ساخت و هم هزینه زمین در کاهش کل قیمت مسکن در بازار اثرگذار است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟