جزئیات عرضه مسکن متری در بورس برای خانه دار شدن + فیلم
حجم ویدیو: 16.10M | مدت زمان ویدیو: 00:02:11

به گزارش رکنا، به نقل از بانک عامل بخش مسکن، سعید اسلامی بیدگلی در خصوص راه اندازی بورس مسکن و مزایای آن می‌گوید: در خصوص راه اندازی بورس مسکن باید با دقت بیشتری اظهارنظر و اقدام کرد.

بورس مسکن و حذف رانت

وی با اشاره به اینکه بورس مسکن تجربه کمتری نسبت به سایر بورس‌ها دارد ادامه داد: مسکن کالایی است که همگن نیست اما اگر بخواهیم در مورد مزیت بورس کالا صحبت کنیم باید بگوییم که بورس مسکن موجب شفافیت و حذف رانت خواهد شد.

اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه باید به ساز و کارهای بورس کالا به خوبی اندیشید گفت: به عنوان مثال در بورس کالا و فلزات نهادهای حاکمیتی در قیمت‌ها دخالت می‌کنند اما در بورس مسکن این طور نخواهد بود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اضافه کرد: اقتصاد ایران نیاز به ایجاد ساز و کارهای مشخص و شفافیت دارد بنابراین بورس مسکن می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. اما میزان موفقیت بورس کالا به ساز و کارهایی که تعریف می‌شود بستگی دارد.

اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: شاید یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌توان در خصوص راه اندازی بورس مسکن به آن اشاره کرد این است که بخش عرضه و تقاضا و میزان نقدشوندگی به بازار مسکن کمک می‌کند، پس باید از تمام فرصت‌های راه اندازی بورس مسکن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه پس ابتدا باید بر روی راه اندازی بورس مسکن به خوبی فکر و مطالعه شود خاطر نشان کرد: برای راه اندازی بورس مسکن ابتدا باید اهداف و چشم اندازها و ساز و کارها و نقاط ایده آل بورس مسکن تعیین و تبیین شود و سپس به راه اندازی آن اقدام کرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان معتقد هستند که مسکن چون یک کالای همگن نیست نمی‌تواند وارد بورس شود و راه اندازی بورس مسکن یک اقدام اشتباه است تاکید کرد: حجم معاملات همواره بالا است و بازار مسکن بازاری است که همیشه نقطه فرار نقدینگی در جریان‌های تورمی بوده است. پس اقتصاددانان همواره پیش بینی می‌کنند که بخشی از سرمایه و نقدینگی به سمت مسکن کشیده شود و تعداد زیادی از متقاضیان مسکن با رشد قیمتها، قدرت خرید خود را از دست بدهند.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه مشخص است که متقاضیان با رقم‌های پایین نمی‌توانند وارد بازار مسکن شوند و سرمایه گذاران هم نگران از آینده بازار هستند گفت: راه اندازی بورس مسکن در ابتدا نیازمند یک ساز و کار مناسب است و باید دقت زیادی در راه اندازی آن شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته فروش متری مسکن نیز موفقیت‌هایی نداشت گفت: به هر حال فروش متری مسکن هم در دوره خود دارای مشکلات و ایراداتی بود اما خرد کردن دارایی‌ها و نقدشوندگی و جذب سرمایه‌های خرد را فراهم می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟