پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۹۹

به گزارش رکنا، تحلیل داده‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد نرخ دلار برای واردات کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان و همچنین برای واردات سایر کالاها نرخ دلار ۸۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش دیگر این لایحه رشد ۱۳ درصدی بودجه عمرانی اختصاص یافته است.

در همین حال، دبیر انجمن انبوه سازان قم در پاسخ به این پرسش که دلار ۸۵۰۰ تومانی و افزایش ۱۳ درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه دولت چه تاثیری در بازار مسکن دارد؟ گفت: با تشدید تحریم‌های امریکا و کاهش سطح درآمدهای دولت این مردم هستند که زیان‌های وارد شده در بخش اقتصاد را متحمل می‌شوند.

حال با کاهش فروش میزان نفت دولت تمهیداتی را در نظر گرفته تا با این شیوه‌ها(افزایش نرخ بنزین، تعیین دلار ۸۵۰۰ تومانی) بخشی از بودجه خود را از طریق درآمد مردم جبران کند.

محمدعلی ربانی در ادامه افزود: رشد ۱۳ درصدی بودجه عمرانی در لایحه سال ۹۹ هم نشان از این دارد که دولت دیگر به فکر توسعه بناهای عمرانی یا زیرساخت‌های جدید نیست، بلکه هدف دولت در این لایحه اتمام طرح‌های نیمه تمام کشور است. قطعا رکود صنعت ساخت‌وساز تاثیر مستقیمی بر گرانی مسکن و کاهش سطح معیشت مردم دارد.

او اظهار کرد: با توجه به احتمال افزایش دستمزد کارگران و رشد نرخ دیگر نهاده‌های مرتبط با ساخت ساختمان، هزینه ساخت خانه افزایش خواهد یافت و نرخ تمام شده تولید ساختمان متاثر خواهد شد.

ربانی با اشاره به پیش‌بینی خود مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی نرخ مسکن در سال ۹۹ گفت: با آن که دولت وعده ساخت چهار هزار و ۴۰۰ هزار دستگاه ساختمان داده است اما تنها ۷۰ تا ۸۰ هزار قرارداد را قرار است اجرا کند.

ضمن اینکه فرآیند ساخت مسکن‌های ملی تا سه سال آینده طول می‌کشد و تاثیری در کاهش نرخ مسکن ندارد.

منبع: تجارت‌نیوز/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟