پاسخ آیت الله صانعی به حکم روزه ماه رمضان در روزهای کرونایی

به گزارش رکنا، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید جمعی از مومنان از آیت الله صانعی خواستند در آستانه ماه مبارک رمضان و با توجه به شیوع ویروس کرونا، حکم روزه در این ماه را بیان کنید.

در سوال های آنان پیرامون این موضوع آمده است: اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب تشدید بیماری ناشی از ویروس کرونا شود؟، اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری کرونا و خوف زیان شود؟‌ و اگر مکلفی به دلیل تشدید بیماری و یا خوف ابتلا به بیماری، روزه نگیرد، حکم روزه های نگرفته در این شرایط چیست؟

آیت الله صانعی در پاسخ به این سوال ها گفت: فارغ از مفروض سؤال به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می‌گردد روزه بر او واجب نمی‌باشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه خوف از آن در نگرفتن روزه کفایت می‌کند و لکن چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزه‌های نگرفته را قضا نماید.

سوال ها ادامه یافته است: اگر از نظر پزشکان و یا وزرات بهداشت، روزه موجب تشدید بیماری و یا افزایش احتمال گرفتن بیماری باشد، ولی فرد چنین باوری نداشته باشد، آیا می تواند از نظر پزشکان تمرد کند؟

وی در پاسخ بیان کرد:‌ همان گونه که در روایات آمده معیار خود انسان و احتمال خودش می‌باشد. لکن باید دانست نظر پزشکان محترم و وزارت بهداشت، پدید آورنده احتمال است و باید توجه داشت که اگر پزشک روزه گرفتن را مضر بداند اما خود شخص فکر کند مضر نمی‌باشد، اعتماد نمودن به نظر پزشک لازم است چون قطعاً پزشک همه جوانب بیماری را از حیث فعلی و آینده مورد توجه قرار می‌دهد و کار تخصصی او می‌باشد و علی‌القاعده ایجاد احتمال می‌نماید و باید توجه داشت جواز شرعی افطار به هر جهتی نباید موجب تظاهر به روزه خواری گردد که تظاهر به آن خود معصیت و گناهی است که شرعاً دارای مجازات است.

همچنین در سوالی پیرامون این موضوع آمده است: آیا حکومت می تواند، در چنین شرایطی به کلی گرفتن روزه را منع کند یا تابع تشخیص مکلف و فتوای مرجع تقلید است؟

آیت الله صانعی در پاسخ به این سوال نیز گفت: حکومت نمی‌تواند روزه که امساک و نخوردن است حکم و دستور به نگرفتن آن نماید قطع نظر از اینکه دستور ترک روزه امری غیر قابل اجرا و بی‌فایده است.

پیش تر علما و مراجع دیگری از جمله آیات جعفر سبحانی و بیات زنجانی نیز نظر خود را در پاسخ به سوالات و استفتاءات مشابهی بیان داشته اند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ هزار و۷۴۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۴۵۲ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟