سرمازدگی عامل کاهش تولید زعفران در کشور

 به گزارش رکنا از سمنان، معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شاهرود گفت:  تولید زعفران به علت سرمازدگی پیاز این محصول در زمستان گذشته  کاهش یافته است .

محمد مهدی برومندی سطح زیر کشت زعفران در کشور را  ۱۲۳ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشتر اراضی زیر کشت زعفران مربوط به استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی می باشد و خراسان رضوی با 85 درصد تولید بیشتریت تولید زعفران کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متاسفانه در اثر سرمازدگی شدید در زمستان گذشته پیاز زعفران دچار آسیب جدی شد که این مشکل باعث کاهش شدید و چشمگیر تولید زعفران در کشور در سال جاری شده است.

برومندی با بیان اینکه ۵۰ درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی کشور از محل صادرات محصولات باغی است، افزود: امسال ۲۵ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید شده است.

برومندی با بیان اینکه این روزها فصل برداشت کیوی، سیب درختی و پسته است، افزود: برای نخستین بار محموله مرکبات ایران به کشور چین صادر شد.

6575

خاستگاه زعفران در ایران و به ویژه در مناطق خراسان به ۳ هزار سال می‌رسد و با توجه به اینکه این گیاه ارزشمند در مناطق کویری رشد می‌کند امروزه علاوه بر استان های خراسان رضوی و جنوبی در مناطقی دیگری از کشور نظیر استان فارس، کرمان و مناطقی از استان سمنان نیز کشت می‌شود.

این محصول در اراضی کشاورزی مناطق جنوب سمنان نظیر رکن آباد و خیرآباد، شاهرود، گرمسار و دامغان کشت می شود و به لحاظ رنگ و بو از مرغوبیت خوبی برخوردار است.

سمیه قاسمی/سمنان

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟