تغییر رویکرد سازمان محیط زیست از نظارتی به عمل گرایی / با افزایش راندمان در محیط زیست پاک، به توسعه اقتصادی کمک می کنیم

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، طورچی مقدم در همایش " محیط زیست و تولید دانش بنیان، نیازها و فرصت ها"، گفت: با توجه به شعار امسال و تاکید مقام معظم رهبری، همه ارکان دولت باید همکاری کنند تا از پتانسیل موجود برای رفع چالش ها استفاده کنیم.  

وی تاکید کرد: تا کنون سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان نظارتی بوده است و باید آیتم های محیط زیستی را پایش و الزامات قانونی را ایجاد می کرد؛ اکنون ساز و کار را تغییر می‌دهیم، سازمان بازدارنده نیست بلکه به توسعه اقتصادی در محیط زیست پاک کمک می‌کند.  

مشاور توسعه امور دانش بنیان و فناوری های نوین سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اقدامات خوب صورت گرفته برای همراهی سازمان حفاظت محیط زیست با صنایع کشور، تصریح کرد: این همایش را برگزار کردیم تا از کمک های شرکت های دانش بنیان برای بهبود شرایط موجود و رفع چالش ها بهره ببریم.

طورچی مقدم با اشاره به چالش های موجود در حوزه های آب، خاک، هوا، تنوع زیستی و پساب، گفت: در حوزه آب تقویت و توسعه سامانه های پایش و پیش بینی بسیار مهم است. همچنین موضوعاتی چون اکتشاف، برداشت و مدیریت منابع آب، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هم اکنون ۹۰ درصد آب های کشور صرف کشاورزی غیراصولی و غیراستاندارد می‌شود.  باید نظارت درستی بر اکتشاف، بهره برداری و مدیریت صورت گیرد.

مشاور توسعه امور دانش بنیان و فناوری های نوین سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نیازهای بخش گندزدایی، تصفیه و نمک زدایی نیز یادآور شد: باید منابع آب شیرین را توسعه دهیم.

وی با اشاره به موضوع تغییر اقلیم نیز گفت: با توجه به نوسان های بارندگی و تغییر اقلیم،  نیاز به پیش بینی و برنامه ریزی داریم تا هوشیارانه به سمت تغییر اقلیم حرکت کنیم و اقدامات لازم و حتی بازدارنده انجام دهیم.  

طورچی مقدم با اشاره به نیاز به سامانه های هوشمند پایش، ارزش‌گذاری خدمات اکوسیستم و استفاده از ربات برای نشت یابی در شبکه های توزیع، گفت: متاسفانه شبکه توزیع آب نشت فراوان دارد و معمولا تا فشار آب کاهش پیدا نکند، محل نشت آب پیدا نمی‌شود؛ باید زیرساخت های انتقال آب، توسعه پیدا کند.  امروزه تبخیر نیز یکی از بزرگترین معضلات است.  

وی تصریح کرد: لازم است حجم آب روزمینی، زیرزمینی، جاری، تالاب ها و دریاچه ها مشخص شود و برای دریاچه ها را به عنوان منبع آب شیرین مهیا و برای آن برنامه ریزی کنیم‌.

مشاور توسعه امور دانش بنیان و فناوری های نوین سازمان حفاظت محیط زیست  با تاکید بر اینکه از سیلاب به عنوان معزل یاد شد چون نمیدانستیم چگونه از آن استفاده کنیم،  گفت: باید به سمت استفاده از فناوری اپتیک، لیزر، اینترنت اشیاو هوش مصنوعی، رصد میزان تبخیر، پایش آب های ژرف و پایش آبهای مرزی با استفاده از تصاویر ماهوره ای و هوایی برویم.  معتقد به استفاده از آب های ژرف نیستم اما در مناطقی از کشور نیاز به این آب هست.

طورچی مقدم با اشاره به روش های گندزدایی و نمک زدایی به لزوم حذف فلزات سنگین و یون های مضر از منبع آب مصرفی تاکید کرد ، افزود: در حوزه خاک نیز با چالش هایی چون آلودگی خاک توسط زباله، رهاسازی نفت و مواد شیمیایی،  فرسایش خاک و توسعه کویر روبرو هستیم؛ باید بافت های گیاهی و کاشت نهال، احیاءخاک و کشاورزی ارگانیک را توسعه دهیم و برای غبارریزی ها چاره اندیشی کنیم.

وی با اشاره به تخریب اکوسیستم به معضلات حوزه تنوع زیستی، همچنین مشکلات مقابله با آتش و نیاز به مدیریت و پایش در این حوزه پرداخت و گفت: در بخش زیست گاه حیوانات به تخریب عامل انسانی و طبیعی روبرو می شویم. از سوی دیگر شاهد تخریب تالاب ها به دلیل اجرای طرح های عمرانی غیرکارشناسی، کاهش بارندگی ها،  کاهش حجم آب تالاب‌ها، افزایش رسوب، برداشت برای مصرف کشاورزی،  گسترش گیاهان مهاجم و صید شکار غیرقانونی هستیم.  

مشاور توسعه امور دانش بنیان و فناوری های نوین سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه هوا نیز با چالش هایی چون صنایع آلاینده، ریزگردها، حمل و نقل، موتورسیکلت ها،  خودروها و سوزاندن گازهای ترش مواجهیم؛ لازم است در این بخش، تولید موتورسیکلت های الکتریکی و خودروهای هیدروژنی را جدی بگیریم و گازهای ترش پس از سولفورزدایی در تولید برق و هیدروژن استفاده شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟