تکمیل سرشماری حیات وحش تهران تا اوایل اسفندماه

به گزارش رکنا، اواخر آبان ماه سال جاری محمد کرمی - رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست استان تهران - از آغاز سرشماری زمستانه حیات وحش استان تهران خبر داده بود و ضمن بیان اینکه در این سرشماری چهار گونه از علفخواران بزرگ جثه استان تهران شامل قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر سرشماری می‌شوند، گفته بود: زمان سرشماری زمستانه در استان تهران به‌ دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت، متغیر است و معمولا از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا نیمه دی ماه به طول می‌انجامد اما اواسط آذرماه او گفت که به علت شرایط نامساعد جوی این کار تاکنون تنها در یک منطقه انجام شده است. حالا کرمی از اتمام این سرشماری تا اواخرماه جاری خبر می‌دهد.

محمد کرمی ضمن اشاره به روند تکمیل سرشماری گونه‌ها در برخی مناطق تهران اظهار کرد: سرشماری زمستانه تقریبا در حال کامل شدن است و هنوز در مناطقی مانند ورجین، ارتفاعات شمال تهران و منطقه کویر انجام نشده است. پیش‌بینی می‌کنیم فرایند سرشماری ارسباران تا اواسط و در نهایت تا اواخر دی ماه کامل شود.

وی با تشریح برآورد اداره کل محیط زیست استان تهران از وضعیت زاد و ولد گونه‌ها گفت: در مناطق فیروزکوه، کوه سفید دماوند، پارک ملی لار، سرخه حصار و جاجرود افزایش طبیعی چند درصدی گونه‌ها گزارش شده‌ است. جمعیت این گونه‌ها طبق آمارها در این مناطق حدود پتج درصد افزایش یافته  است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تهران با اشاره به علل افزایش جمعیت در این مناطق ادامه داد: این افزایش جمعیت می‌تواند به علت عوامل مختلفی مانند افزایش ارتفاع سرشماری، افزایش دقت سرشماری و زادآوری در فصل بهار باشد یا ممکن است امنیت منطقه بالاتر رفته باشد.

کرمی در پایان درباره زمان جمع‌بندی و اعلام نتیجه سرشماری زمستانه حیات وحش استان تهران گفت: جمع‌بندی سرشماری نیز پس از سرشماری پرندگان مهاجر انجام می‌شود. سرشماری پرندگان مهاجر اعم از پرندگان آبزی و کنارآبزی تا اواسط بهمن به طول می‌انجامد و نتیجه سرشماری جامع پرندگان آبزی و کنارآبزی همچنین علفخواران بزرگ جثه تا اواخر بهمن یا اوایل اسفند جمع‌بندی خواهد شد.

منبع: ایسنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟