هشدار سریع سازمان هواشناسی / پاییز امسال را جدی بگیرید + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 2.85M | مدت زمان ویدیو: 00:01:31

به گزارش رکنا، صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در  ارتباط اینترنتی با بیان اینکه در سال آبی گذشته فقط ۶۱ درصد بارش ها محقق شد، افزود: در ۵۰ سال گذشته دومین سال کم بارش را داشتیم که کم بارش‌تر از این سال هم سال ۸۶، ۸۷ وجود داشته که در آن سال‌ها، حدود ۴۳ درصد کاهش بارش داشتیم.

او افزود: پیش بینی ما و بررسی نقشه‌ها هم از چند ماه قبل هم همین موضوع را نشان می‌داد، در پاییز هم کم بارشی خواهیم داشت و پیش بینی‌های فصلی، وضعیت را کم‌تر از نرمال به احتمال ۷۰ درصد نشان می‌دهد.

او گفت: تا الان ۱۵ روز از ابتدای سال آبی گذشته و ۲۰ درصد کاهش بارش را نسبت به بلند مدت داشتیم، بنابراین انتظار می‌رود در ۱۵ روز آینده به غیر از بارش سواحل دریای خزر که روز یکشنبه تمام می‌شود، تا دو هفته بعد یک بارش در شمال غرب کشور داشته باشیم، به این ترتیب مهر ماه به این دو بارش ختم خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین بر اساس پیش بینی‌ها در آبان هم بارش کمتر از نرمال خواهیم داشت و کمبود آبی جبران نخواهد شد و حتی وضع وخیم‌تر خواهد شد، اما از اواخر آذر و در فصل زمستان وضعیت به سمت نرمال شدن پیش خواهد رفت.

در ادامه مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در تشریح وضعیت آب کشور گفت: با توجه به خشک بودن اقلیم کشور ما، سال آبی‌ای که پشت سر گذاشتیم سال بحرانی بود.

او افزود: در سال آبی گذشته (از مهر سال قبل تا پایان شهریور امسال) در مجموع ۱۵۷ میلی متر بارش دریافت کردیم که نسبت به متوسط بلند مدت که ۲۵۰ میلی متر است، ۳۷ درصد کاهش بارش داشتیم.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با بیان اینکه در تابستان امسال به دلیل پر بارش بودن دو سال گذشته و کم توجهی به الگوی مصرف، وضعیتی حاکم شد که با بحران مواجه شدیم، افزود: تبخیر بالا، کم بارشی و مصرف بالا، تابستان را به این وضع سوق داد و سد‌های ما در حال حاضر ۳۹ درصد آب دارند.

فیروز قاسم‌زاده بیشترین نگرانی را از میزان مصارف اعلام و تاکید کرد: مجموع حجم مخازن ۵۰ میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر ۱۹ میلیارد متر مکعب آن‌ها پر هستند و از این مقدار، بخشی از آب سد‌ها به دلیل شرایط کیفی نامناسب، قابل بهره برداری نیست؛ بنابراین فقط نصف عدد ۱۹ میلیارد را داریم که برای مصرف در فصل پاییز کافی است.

او ادامه داد: در کنار مصارف در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب؛ تولید برقابی، تبخیر و ... وجود دارد که سناریو‌های بهره برداری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در ادامه به تمهیدات وزارت نیرو برای کاهش تنش‌های آبی اشاره و تصریح کرد: بر این اساس استان‌های بحرانی، سال آبی را بدون بحران، به ویژه در بخش شرب سپری خواهند کرد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟