بررسی مطالبات مردم از مجلس یازدهم در گفتگوی ویژه خبری

به گزارش رکنا ، دکتر جعفر قادری نماینده منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی شهر فردا در برنامه گفتگوی ویژه خبری پیرامون سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مجلس یازدهم چه برنامه ای برای حل مشکلات مردم در مجلس یازدهم پیش رو خواهد داشت، گفت: اگر ریشه یابی نشود و با مشکلات سطحی،برخورد شود قطعا مشکلات حل نخواهد شد در حال حاضر کشور در شرایطی به سر می برد که روزانه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حال تولید است و این نقدینگی در بازارهای مختلف خود را نشان می دهد بنابراین نقدینگی موجود همانند سیل شده و در هر بخشی که می رود، مشکل ایجاد خواهد کرد. و این نقدینگی یک روز بر روی مسکن، روزی بر سکه و روزی بر خودرو و روزی هم ارز تاثیر گذار خواهد بود.

باید فضای کسب و کار تسهیل شود

وی افزود: بنابراین به نظر می رسد که باید فضای کسب و کار تسهیل شود و نقدینگی ها به سمت تولید حرکت کند ، حال باید دید با رتبه ۱۲۷ در بین ۲۰۰ کشور دنیا چطور می توان نقدینگی را به سمت تولید کشاند.‌ اگر این نقدینگی به سمتی حرکت کند که بتواند مولدها را تغذیه کند قطعا در تولید موثر بوده و در ادامه به بهبود کسب و کارها منجر می شود که این امر خود حمایت از تولید کنندگان و کسب و کارهاست .

دکتر قادری با اشاره به اینکه امسال چیزی حدود ۵۰ درصد کسری بودجه وجود دارد افزود: قطعا باید ساز و کارهایی برای بخشهای غیر دولتی راه اندازی شود و در بخشهای زیر بنایی از ظرفیت بخشهای غیر دولتی استفاده شود اما مشاهده می شود که اسناد خزانه منتشر می شود و در بازار که با نرخ ۱۸ درصد مشخص شده و عملا در بازار زیر ۱۴ یا ۱۵ درصد تنظیم می شود و عملا نرخ تنزیل اسناد خزانه بالای ۳۰ درصد است این امر بانکها را به سمت و سویی سوق می دهد که نرخ سودی که به سپرده ها پرداخت می کنند به بالای ۲۵ الی ۲۶ درصد برسد و آنها تسهیلاتی که می دهند بالای ۳۰ درصد است.

وی تصریح کرد:‌کدام تولید کننده رقم ۳۰ درصد تسهیلات را مقرون به صرفه می داند زمانی که تولید چنین حال و روزی دارد طبیعی است که نقدینگی ها نیز به بخش غیر مولد حرکت می کند و دقیقا بخش غیر مولد است که تعیین کننده نرخ سود است.

موانع موجود برای کسب و کارها

نماینده مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلی که مردم با آن مواجه هستند موانع موجود برای کسب و کارها است گفت: مجلس یازدهم اگر بخواهد همان مباحثی که در مجالس گذشته مطرح بوده را دنبال کند و همان مسیر و روش مجلس دهم را دنبال کند قطعا این مجلس نیز موفق نخواهد شد با توجه به اینکه بیش از ۱۳ هزار عنوان قانونی وجود دارد که توسط تنقیح قوانین از مجلس هشتم و نهم و دهم شروع شده و کارهایی هم صورت گرفته است.

وی افزود: مجلس یازدهم باید به سمت مقررات زدایی حرکت کند هزینه های تولید را کم کند که اگر هزینه های تولید کم نشود تولید کنندگان کشور قادر به رقابت با تولید کنندگان خارج از کشور نخواهند بود و بیش از این هم نمی شود با حمایت های تعرفه ای و مقداری جلوی واردات را گرفت. چرا برای قاچاق در کشور انگیزه وجود دارد به این دلیل که از نظر قیمت و کیفیت تولیدات ما قادر به رقابت با تولیدات خارجی نیست.

مجلس باید به چه سمتی برود؟

نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: مجلس باید به سمتی رود که در سه مقطع زمانی ، یک سالی که در دوره ریاست جمهوری و سه سالی که در دولت بعدی قرار است کار کندو در تنظیم برنامه هفتم باید به گونه ای برنامه ریزی کند که در افق کوتاه مدت و میان مدت بتواند کارها را دنبال کند کشور در بحث بیمه مشکل دارد در بحث مالیات نرخ ارزش افزوده در ایران اعلام می شود ۹ درصد است اما عملا در برخی صنایع بالای ۲۰ درصد دریافت می شود در حالی که یکی از ویژگی های مالیات بر ارزش افزوده این است که مالیات مضاعف نیست مالیات بر فرآیندها است.

ضرورت ورود مجلس به بخش خودرو

وی در پاسخ به این مساله که خودرو در کشور جزو صنایعی است که در کشور تولید می شود بازار هم دارد متقاضی هم دارد اما به دلایلی تولید آن بسیار کاهش داشته و مجلس باید برای آنها ورود کرده و طرح داشته باشد که این هم از آن همان زنجیره ها است که مجلس باید برای آن برنامه داشته باشد گفت: هم مسکن و هم خودرو در دنیا کالای مصرفی است و در هیچ جای دنیا تبدیل به کالای سرمایه ای نمی شود زمانی که نقدینگی افزایش داشته باشد این نقدینگی به جای این که به سمت تولید برود به سمت مسکن، خودرو، سکه و ارز حرکت می کند که همین امر ایجاد مشکل می کند. باید تلاش شود تولید مسکن افزایش یابد از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان داخلی استفاده شود و داخلی سازی قطعات خودرو در کشور توسعه یابد تا حداقل اگر خودرویی نمی توان مانند رقیب خارجی تولید کرد حداقل بتوان نیاز کشور و مردم را تامین کند. اگر امکان تولید خودرویی در کشور وجود داشته باشد و در کنار آن برنامه ای تدوین شود که مسکن و خودرو را از حالت سرمایه ای خارج و تبدیل به کالای مصرفی کند دیگر مردم به سمت خرید و فروش این دو کالا نمی روند.

چرا مردم مسکن نمی خرند؟

قادری افزود: تمایل مردم به سمت خرید مسکن و خانه به این دلیل است که نمی خواهند سرمایه شان کاهش یابد .

وی با اشاره به اینکه تولید مسکن در سالهای گذشته کاهش داشته است تصریح کرد: متاسفانه درصد قابل توجهی از خانه های خالی از سکنه در کشور وجود دارد چرا که سیاست هایی که باید مکمل تولید مسکن باشد به کار گرفته نشده است و همچنین سیاست های حمایت از تولید خودرو نیز به کار گرفته نشده است .

نماینده مجلس یازدهم افزود: اگر روی خودروهای گران قیمت مالیات وضع شود برای مسکن خالی و زمین های رها شده مالیات وضع شود قطعا بخشی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

وی با اشاره به CGTO یا همان عوارض نوسازی که در شهرداری ها وجود دارد برای ساختمان سازی در نظر گرفته می شود، تصریح کرد: ساختار درآمد شهرداریها بر پایه مالیات بر ساخت و سازها بنا شده که این خود مولد تورم است ، در حالی که در دنیا برای شروع ساخت و ساز ،‌ آب و برق و تلفن و غیره عوارض بسیار محدود است در ایران این مالیات در همان ابتدا از سازندگان دریافت می شود باید عوارض نوسازی که درآمدهای پایدار شهرداری ها است باید به عنوان منبع درآمدشان تعریف شود نه اینکه مالیات بر ساخت و ساز تعریف شود لذا کسی که تصمیم به ساخت مسکن داشته باشد ابتدا نباید مبالغ کلانی را پرداخت کند که اگر کل پول خود را برای خرید زمین و عوارض پرداخت عملا دیگر پولی برای ساخت نخواهد داشت.

قانون خاک خورده به درد نمی خورد

وی در پاسخ به اینکه مجلس یازدهم چگونه می تواند مطالبات مردم را از دولت درخواست کند گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد صرف داشتن قانون مشکل را حل نمی کند آیا قانونی که وجود دارد مشکلات را حل می کند یا نه زمینه اجرای قانون نیز بر عهده خود مجلس است مواردی وجود دارد که قانونی در مجلس وضع شده ولی زمینه اجرای آن وجود ندارد یا دولت آئین نامه مربوطه را تدوین نکرده است بنابراین این قانون خاک خورده و عملا هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد به نظر می رسد بعد نظارتی قطعا باید مورد توجه مجلس یازدهم باشد اگر زمینه ای برای اجرا وجود ندارد این زمینه ها را فراهم سازد تا دولت بتواند اجرا کند. این بحثی است که در مجلس یازدهم باید پررنگ شود.

برای درآمدهای بالا نمی شود کاری کرد

سردبیر شهر فردا در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرامون برخی درآمدهای بازنشستگان که با هم همخوانی ندارند و این ارقام در کمیسیون بودجه رقم می خورد تصریح کرد: اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد در مورد درآمدهای پایین است. نمی شود که درآمد های بالا را کاهش داد اما در آمدهای پایین را می توان افزایش داد از طرفی این امر برای کشور بار مالی خواهد داشت و با توجه به کسری بودجه ای که وجود دارد این کار باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و منبع درآمد آن باید از جایی تامین شود.

اهمیت درآمدهایی که باید به حساب خزانه واریز شود

وی در پایان خاطر نشان ساخت: بحثی که وجود دارد همه درآمدهایی که باید به حساب خزانه واریز شود مطرح است به طور مثال درآمد هدفمندی یارانه ها که در طول سالهای گذشته با قیمت حامل های انرژی اضافه شده نسبت به قیمت سال اول در حال حاضر میزان افزایش آن بسیار زیاد است در واقع بخشی از این عدم تعادل ها را می توان برای منبع درآمد ها استفاده کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571552 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟