کشت ۷ هزار هکتار باغات دیم در اراضی شیب‌دار لرستان

جواد صالحیان در گفت وگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد، اظهار داشت: ما متولی تولید هستیم و یکی از وظایف ما حفظ منابع است که نسل آینده نیز بتوانند از این منابع خدادادی استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی از وظایف ما حفظ منابع آبی و خاکی است، افزود: در این راستا یک سری مراتع هستند که ملی بوده و جز املاک منابع طبیعی محسوب می‌شوند ولی عرفاً در اختیار کشاورز هستند، برنامه‌ای که ما با همکاری منابع طبیعی در حال اجرای آن هستیم، کاشت باغات دیم در اراضی شیب دار است، در حال حاضر حدود ۷ هزار هکتار باغات دیم در اراضی شیب دار با محصولاتی مانند بادام، پسته، انگور، انجیر و... داریم که تولید آن‌ها خشکبار بوده و نسبت به کم آبی مقاوم هستند.

صالحیان تصریح کرد: این محصولات در دو سال اول به خاطر استقرار ریشه تابستان سه دوره  آب استفاده می‌کنند و هزینه چاله‌کنی و تهیه نهال با ماست و تا جایی که امکانات و اعتبارات اجازه بدهد تجهیزاتی مانند لوله‌ها و تانکرهای آب‌رسانی به صورت تجمعی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که تاکنون استقبال خوبی از این باغات شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: باتوجه به این‌که استانی کوهستانی هستیم در تمام نقاط شاهد اراضی شیب‌دار هستیم که عمدتاً در شهرستان‌های دلفان و سلسله هستند که با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از بهترین نقاط برای پرورش و کشت باغات دیم‌اند.

وی با اشاره به واگذاری زمین‌های منابع طبیعی و اراضی ملی به متقاضیان احداث باغات دیم، بیان کرد: در صورت اراضی واگذار می‌شود که شخص معارض محلی نداشته باشد و محصول مورد نظر ما در آن زمین کشت شود.

صالحیان با اشاره به ساخت‌وسازهای بی رویه در زمین‌های کشاورزی، گفت: در برخی موارد جان همکاران ما در خطر است که باید تمام دستگاه‌ها ورود و همکاری کنند که این کار انجام نشود.

لرستان_خرم آباد، امین پارسا

 

کدخبر: 670144 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟