چهارمین جشنواره ملی «مد و لباس اسلامی ایرانی» در لرستان برگزار می‌شود

احمدحسین فتایی در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا در خرم‌آباد ، با اشاره به برگزاری جشنواره "مد و لباس اسلامی ایرانی" در خرم‌آباد اظهار داشت: چهارمین دوره جشنواره ملی مد و لباس اسلامی ایرانی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عنوان کرد: در این جشنواره علاوه بر ارائه لباس مردانه اجتماعی، مانتو زنانه و بومی محلی برگرفته از فرهنگ اسلامی ایرانی، رونمایی از چندین کتاب با موضوع مد و لباس ایرانی توسط مولفان و ناشران استان و همچنین مراسم تجلیل از پیشکسوتان عرصه خیاطی و طراحی لباس استان در اختتامیه نمایشگاه برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی شده چنانچه تا روز شروع نمایش وضعیت کرونا در خرم‌آباد مطلوب نشود این نمایشگاه در بستر فضای مجازی برگزار شود.

فتایی ویژگی‌های اصلی جشنواره را رعایت اصول و احکام شرعی در پوشش‌های طراحی شده و ابداعی و اصیل بودن طرح‌ها  دانست و گفت: با توجه به اینکه لباس نمادی از فرهنگ محسوب می‌شود در همین راستا باید تلاش کنیم علاوه بر حفظ نمادها و سنت‌ها نسل‌های گذشته و انتقال به نسل‌های جدید با  ابدعات نوآورانه‌ای همچون منقوش شدن نماد گلونی بر لباس‌ها تلفیقی از مد جدید و سنت گذشته داشته باشیم که مورد پسند  جوانان باشد.

گُلوَنی یا روسری لری حدود 3 هزار سال قدمت دارد و ریشهٔ آن به زنان کاسیت می‌رسد و در زبان فارسی به صورت گُلبَندی تلفظ می‌شود که برگرفته از واژه گُل‌بَدن، نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است. گلونی در واقع نوعی تَرهَه رنگین است که زنان لر در مراسم جشن و سرور آن را روی تره معمولی می‌بندند. این روسری امروزه به نماد مردم لر بدل شده‌است. گلونی در شهریور ۱۳۹۷ به عنوان یکی از میراث‌های قوم لر به ثبت ملی رسید.

لرستان / خرم آباد ، امین پارسا 

کدخبر: 662942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟