امریکا همواره درصدد تفرقه افکنی میان علمای شیعه است

به گزارش رکنا از قم،  شیخ قیس طائی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: روابط ایران و عراق از دیرباز بصورت صمیمی و مطلوبی شکل گرفته و آیت الله یعقوبی از مراجع تقلید در عراق همیشه از این دو کشور به عنوان برادر دوقلویی یاد می کند که از هم دیگر جدایی ناپذیر هستند.

 

طائی بیان کرد: در اربعین حسینی(ع) همبستگی بین ایرانی ها و عراقی ها بیش از همیشه می شود و ایرانی ها احساس می کنند که در کشور خودشان حضور دارند و احساس غریبگی نمی کنند و زائران عراقی هم در ایران چنین احساسی دارند.

 

نماینده آیت الله محمد یعقوبی گفت: از زمان حضور امام خمینی(ره) در نجف اشرف وابستگی بین دو کشور ایران و عراق بیش از همیشه شده و در دوران زعامت مقام معظم رهبری نیز این اتحاد بسیار تقویت شده است.

 

به گفته وی، مرجعیت، مرز جغرافیایی و نژادی ندارد و وقتی ما از مرجعیت صحبت می کنیم منظورمان تمام شیعیان است و آیت الله یعقوبی مرجعیت شیعی در عراق نیز در همین راستا مشغول انجام وظایف خود در قالب جایگاه مرجع تقلید می باشد.

 

طائی تصریح کرد: گاهی برخی شایعات و اخبار کذب در مورد مرجعیت و حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم منتشر می شود که منطبق با واقعیت نیست؛ همانگونه که حوزه علمیه قم از تمام یافته های حوزه نجف استفاده می کند؛ حوزه علمیه نجف نیز از آخرین دستاوردهای حوزه قم بهره می برد و این مساله حیاتی و ضروری در راستای بالندگی و اتحاد بین قم و نجف است.

 

نماینده آیت الله یعقوبی از مراجع تقلید عراق در ایران تاکید کرد: آیت الله یعقوبی ۲۰ روز پس از سقوط صدام سکان مرجعیت را بدست گرفتند و حوزه علمیه نجف را با یک حرکت انقلابی احیا کردند و از نظر حوزه نجف به یک معنا مرهون اقدام به موقع ایشان در آن برهه تاریخی پس از سالها کسادی است.

 

وی اضافه کرد: اتحاد و وحدت کلمه در بین تمام شیعیان مهمترین هدف و توصیه آیت الله یعقوبی در کشورهای شیعی است و وی بر اصل تفاوت در سلیقه افراد در انتخاب مرجع تقلید اعتقاد دارند.

 

طائی با بیان اینکه فرهنگ فردی فرع بر فرهنگ اجتماعی است، اظهار داشت: فرهنگ اجتماعی در کشورهای در حال توسعه ای مانند عراق در اولویت دارد و در کتاب ما و فرهنگ غرب نیز در همین رابطه و سلطه آمریکا بر فرهنگ عراق سخن گفته شده است.

 

نماینده آیت الله یعقوبی از مراجع تقلید عراق در ایران با اشاره به شکل رابطه کشورهای اسلامی با آمریکا، تاکید کرد: ارتباط بین کشورهای اسلامی با آمریکا یک امر محال است چرا که آمریکا هدفی جز سلطه گری ندارد./

مداح نظری / قم

 

کدخبر: 742323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟