آزادی بیش از 5 هزار زندانی به اهتمام شورای حل اختلاف

به گزارش رکنا،در نشست خبری صبح امروز آیت الله صادقی،رئیس شورای حل اختلاف در مورد عملکرد این نهاد اینطور توضیح داد:«نام جدید این مرکز به مرکز توسعه حل اختلاف تغییر کرده است. با توسعه کار شوراهای حل اختلاف در میانجیگری و داوری و فاصله گرفتن از سامانه های قضایی در کنارشوراها آموزش میانجیگری از آذر ماه امسال به صورت غیردولتی توسط افراد توانمند انجام خواهد شد.»

پدر معنوی شوراهای حل اختلاف

درابتدای جلسه از حجت الاسلام والمسلمین احمدی میانجی رئیس اسبق مرکز شورای حل اختلاف به عنوان پدر معنوی شوراهای حل اختلاف یاد شد و دلیل این لقب گذاری اهتمام ایشان در قوت گرفتن شوراهای حل اختلاف بیان شد.

حجت الاسلام احمدی در این جلسه گفت:«از سال 76 با مشاهده حل مسائل روستائیان توسط ریش سفیدان،تاسیس شوراهای حل اختلاف در ذهن من بود که آن را با ریاست قوه قضائیه وقت در میان گذاشتم.اولین شوراها در شهر فیروز آباد شیراز و مشهد و رباط کریم تهران برپا شدند و در زمان ریاست آیت الله شاهرودی شوراهای حل اختلاف تقویت شدند و گسترش پیدا کردند. تاکنون حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده مختومه شده است و قتل‌های بسیاری مورد سازش قرار گرفتند که حاصل زحمت شورا‌های حل اختلاف است.»

نشست خبری به مناسبت سالروز بنیانگذاری شورای حل اختلاف

افزایش چشمگیر بودجه شوراها

رحیمی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در این جلسه گفت:«در مصالحه بین افراد هر دو طرف راضی هستند و اصل شورای حل اختلاف همین است که اختلاف ریشه ای برطرف شود.»

وی در ادامه در مورد افزایش چشمگیر بودجه سال 99 گفت: در سال 99 بودجه شوراها به بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که می‌تواند حداقل حقوق کار را به کارکنان داد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره اصل کار شورا‌های حل اختلاف گفت: لایحه‌ای در دولت است که شورا‌ها به اصل کار خود یعنی صلح و سازش بپردازند و اگر این لایحه به مجلس ارائه شود شورا‌ها به کار اصلی خود می‌پردازند و رابطه کارکنان شورا‌ها مشخص خواهد شد.

نشست خبری به مناسبت سالروز بنیانگذاری شورای حل اختلاف

شوراهای حل اختلاف پل ارتباط مردم و قوه قضائیه

در ادامه حمیدیان رئیس اسبق شوراهای حل اختلاف گفت:افزایش رسیدگی های قضائی در همه جای دنیا نوعی آشفتگی تلقی می شود و از آنجا که طبیعت انسان مهر پذیر است، شادی نهفته در حل اختلاف دریچه ذهن را باز می کند.»

وی با اشاره به اینکه نفس محکومیت خرد کننده و کینه زاست،گفت:«با توجه به اینکه دستور اسلام هم بر شکیبایی است،مراجعه کمتر به دادگستری و رسیدگی سازشی راهی جز گسترش شوراهای حل اختلاف ندارد.»

وی در آخر خاطر نشان کرد که شوراهای حل اختلاف می توانند پل ارتباطی مردم و قوه قضائیه باشند.

صلح و سازش در بیش از 500 پرونده قتل

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رییس سابق شورای حل اختلاف و معاون قضایی قوه قضاییه گفت: سال گذشته بیش از 500 پرونده قتل با کمک شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش کشیده شدند که این نشان دهنده عملکرد موثر شوراهاست.در حالی که ممکن بدون این صلح و سازش خانواده های داغدار،داغدارتروکینه بیشتر شود.»

مسیری برای جبران

هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت:پاراش کارکنان شوراها ۱۶۹ درصد افزایش داشته و بیمه کارکنان از اولین روز کاری پرداخت میشود در حالی که پیش از این بعد از دو سال برقرار می شد.رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها هم در حال گسترش است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: افزایش میزان صلح و سازش در پرونده‌هایی که زندانی دارد مشاهده می‌شود که حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته است و بیش از ۵ هزار زندانی آزاد شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با اشاره به پرونده محکومان به قصاص گفت: ۱۹۷ محکوم به قصاص طی ۶ ماهه اول سال از چوبه دار نجات پیدا کردند و این افتخار دستگاه قضا است یعنی مِهر و قهر در کنار یکدیگر هستند و حق قصاص حق صاحبان خون است و سالانه ۴۰۰ مورد نجات از چوبه دار داریم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با اشاره به کارمندان متخلف بازداشت شده در شورا‌های حل اختلاف گفت: هفته گذشته ۲۵ نفر از افرادی که دچار لغزش شده بودند شناسایی شدند و درحال رسیدگی به پرونده آن‌ها هستیم. این افراد با حکم مرجع قضایی بازداشت شده اند.

وی درباره اتقان آرای صادره از شورا‌های حل اختلاف، گفت: بیش از ۳۰ درصد پرونده مصالحه می‌شود و تعداد زیادی حکم می‌گیرند و فقط نیم درصد آرای شورا‌های حل اختلاف نقض می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟