جواب خیلی از سوال‌هایم را از فیلم «محمد رسول‌الله» مجیدی گرفتم

به گزارش رکنا به نقل از ستاد خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ، مستر کلاس «سینمای حقیقت جویان» از نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» جشنواره در ارتباط تصویری با نیکیتا میخالکوف کارگردان مطرح سینمای روسیه شامگاه دوشنبه یکم آبان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست نیکیتا میخالکوف گفت: در ابتدا بگویم اگر نسبت به متریال فیلم‌تان سخت گیر باشد فیلم ساختن سخت می‌شود اما باعث می‌شود شما هم همراه با آن بزرگ شوید. در غیر اینصورت گاهی ممکن است سینما، اتفاقاتی را ناشی کم کاری شما بداند و برای شما جای جبران باقی نگذارد.

میخالکوف بیان کرد: فیلم کوتاه مانند مکتبی است که‌ در آن یاد می گیرید در زمان کوتاه چگونه یک داستان بگویید و آن را تمام کنید. این را هم در نظر داشته باشید همه کارگردان‌هایی که توانایی ساخت فیلم بلند دارند نمی‌توانند فیلم کوتاه بسازند مخصوصا کسانی که سریال می‌سازند.

وی ادامه داد: برای برخی فیلمسازی، فقط شغل و محل درآمد است اما برای برخی هنر است و به هنر باید طور دیگری نگاه کرد. می‌توان گفت سینما یک موجود زنده است و وقتی به سینما به عنوان یک موجود زنده و با عشق و محبت نگاه کنید در ادامه آن هم به شما اینگونه جواب می‌دهد.

این کارگردان روسی افزود: شرایط بسیاری برایم پیش آمده‌ که همزمان کارگردان یک کار هستم، سناریوی آن را نوشته و در آن بازی کرده‌ام. در این موقعیت از همه چیز مهم‌تر این است که شما بتوانید این انرژی را کادر بندی کنید و بدانید این انرژی از کجا می‌آید. معتقدم انرژی را می‌توان از هر چیزی گرفت، حتی از متن.

وی درباره سینمای ایران گفت: اگر بخواهم درباره سینمای ایران صحبت کنم، می‌توانم بگویم بهترین کادر‌بندی‌ها در سینمای ایران اتفاق می‌افتد و این عشق نسبت به صحنه‌های فیلم‌ها را نشان می‌دهد. می‌توانم بگویم سینمای ایران تقریبا شبیه سینمای روسیه است.

نیکیتا میخالکوف درباره سینمای مجید مجیدی بیان کرد: مجید مجیدی کارگردانی است که با قرار دادن صحنه‌های خیلی جزیی در فیلمش «بچه‌های آسمان» و با امکانات و پول کم توانست یک کار خوب بسازد. معتقدم همین کارگردان می‌تواند در سبک‌های دیگری هم کار کند و در نهایت فیلمسازان اینگونه می‌توانند در دنیا مطرح شوند‌‌. من از مجید مجیدی صحبت کردم چون می‌دانم او با چه شرایطی فیلم ساخته است و خودم هم در موقعیت مشابه او قرار داشته‌ام.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چه دیدگاهی نسبت به فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی در ایران وجود دارد و نمی‌دانم مردم نسبت به این فیلم چه عکس العملی نشان داده‌اند اما من به عنوان یک فرد مسیحی جواب خیلی از سوال‌هایم را از این فیلم گرفته‌ام و مهم‌ترین چیزی که من از این فیلم برداشت کردم عشق بود‌؛ اینکه اگر عشق بدون ایمان باشد اصلا دیگر آن عشق وجود ندارد.

این کارگردان عنوان کرد: درحال حاضر اعتقادات مسلمانان و مسیحی‌ها در خیلی از چیزها تقریبا یکی شده است. اگر بخواهم خلاصه بگویم؛ تعداد چیز‌هایی ما را به یکدیگر وصل می‌کند خیلی بیشتر از نقاط تفاوت ما است و به همین دلیل فکر می‌کنم می‌توانیم حرف‌های بسیاری بزنیم و ارتباط خوبی داشته باشیم.

وی گفت: سینما پدیده‌ای با میلیون‌ها نفر مخاطب است. معتقدم اگر سینما راه و روش یک ملت را تغییر دهد باید سانسور شود. من مخالف سانسور نیستم اما مخالف این هستم که چه کسی سانسور می‌کند و می‌ترسم روزی این اتفاق دست افراد نادان بیافتد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار امشب ۲ آبان ۱۴۰۲ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

کدخبر: 939633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟