باید بدانیم چگونه از درون فیلمنامه  هنر را بیرون بکشیم/ اهمیت همه جزییات در فیلم

به گزارش رکنا به نقل از ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ، نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با طراح صحنه و لباس با حضور کمال تبریزی و کیوان مقدم روز چهارم جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست تخصصی کیوان مقدم گفت: فیلمنامه منتخب این نشست را که خواندم حدود ۱۰ دقیقه شوکه شدم و احساس کردم فیلمنامه هیچ چیزی به من نداد و فکر کردم نداشتن یک سری موارد می‌تواند به من کمک کند تا بیشتر فکر کنم. همچنین من با اسم آنیتا ارتباط برقرار نکردم و اسمش را دختر نوشتم تا بتوانم پوشش و ظاهری برایش انتخاب کنم.

در ادامه این مراسم مقدم تصاویری از صحنه‌ها و سکانس‌هایی خیالی خود از فضای فیلمنامه و شخصیت‌ها از جمله چهره آنیتا، فضای کلاس، خیابان و... را به نمایش گذاشت و به دلیل انتخاب این تصاویر پرداخت.

مقدم افزود: در این فیلمنامه صحنه افتادن ماهی کف آشپزخانه را دوست نداشتم و تماس تلفنی مادر به دختر و اسلحه روی دیوار هم به نظرم اضافه آمد. زیرا اگر اسلحه را یکبار مشاهده کنیم و بعد در سکانس خود ببینیم بهتر است؛ همچنین فیلم کوتاه زیاد نیاز به توضیح ندارد و بیشتر باید سر اصل موضوع برویم.

در ادامه این نشست کمال تبریزی گفت: کاری که مدیر هنری با استفاده از طراحی صحنه و لباس انجام می‌دهد چیست؟ تصویری که در ذهن ما از فیلمنامه شکل گرفته است می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در ادامه کانالیزه می‌شود و از مسیر ذهنی مدیر هنری عبور می‌کند؛ اما فراموش نکنید که همه اجزا در ساخت یک فیلم اهمیت دارند.

وی ادامه داد: در به تصویر کشیدن فیلمنامه گاهی قصد داریم کا قصه بگوییم، پس وقایع داستان اهمیت بسزایی دارد اما زمانی اتفاقی رخ داده است و شما می‌خواهید وارد لحظاتی شوید که مهم است؛ دقیقا مانند صحنه قتل جنایات در رمان‌ها که همانجا معنای فلسفه و زندگی شروع می‌شود‌؛ این موضوع مختص فیلم کوتاه است و مناسب فیلم بلند نیست.

تبریزی افزود: فیلم کوتاه حتما باید قصه داشته باشد؛ اما اصل ماجرا اینجاست که فیلم کوتاه می‌تواند تنها با قصه و اتفاقات شکل بگیرد و در ادامه ما را به جایی برساند. اگر کارگردان هوشمندی به خرج دهد حتما باید جزییات و نمای بسته داشته باشد.

کیوان مقدم طراح صحنه و لباس

وی ادامه داد: برای فرهادی قصه خیلی اهمیت دارد. فرهادی سراغ نمای بسته نمی‌رود و می‌گوید حادثه و وقایع باید بر روی ما اثر بگذارد و نه چیز دیگری؛ اما کارگردانی مثل هیچکاک می‌گوید فقط نماهای بسته اهمیت دارد. اگر قرار باشد ما با همه فلیمنامه‌ها به یک شکل برخورد کنیم اتفاقی نمی افتد. مهم این است که بدانیم چگونه هنر را از درون فیلمنامه به بیرون بکشیم.

تبریزی گفت: ایده‌ای که همه عوامل به کارگردان پیشنهاد می‌دهند باید با نگاه طراح تطابق داشته و پیشنهاد من این است تا جایی که می‌توانید باید کنکاش و فیلمنامه را بررسی کنید تا اثر به بهترین شکل ممکن خود برسد.

چهلمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

کدخبر: 939547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟