خاطرات گذشته و امید به آینده زنده شد

به گزارش رکنا، محمدحسین صوفی از چهره‌های باسابقه انجمن سینمای جوانان و عضو شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی ملت، درباره کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره گفت: واقعیت این است که من هر بار در رویداد سینمای جوان شرکت می‌کنم، خوشحال‌تر از گذشته هستم. چراکه رشد، بالندگی و شکوفایی این جریان را به چشم می‌بینم.

وی افزود: در یک مقطعی ممکن بود که ما دغدغه کمیت فیلم‌سازان را در عرصه سینمای کوتاه داشته باشیم اما در مقاطع دیگری هم این دغدغه را نداشتیم. ممکن بود در مقطع دیگری ما دغدغه دیده شدن فیلم‌ها را داشتیم و حتی خاطرم هست در آن مقطع که این دغدغه را داشتیم، سالن سینمایی را به صورت اختصاصی به این حوزه اختصاص دادیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر همه این دغدغه‌ها برطرف شده است.

صوفی ادامه داد: در این سال‌ها هم فیلم‌سازان قابل توجهی وارد این میدان شده‌اند و هم فیلم‌های کوتاه به‌خوبی دیده می‌شوند. همین شرایط هم منجر به افزایش کیفیت فیلم‌های کوتاه همزمان با افزایش کمیت آن‌ها شده است.

وی با اشاره به کیفیت برگزاری دوره چهلم جشنواره گفت: چند مورد درباره این دوره از جشنواره برای من قابل‌توجه است. یکی اینکه سالن‌های نمایش مملو از مخاطب است و بخش مهمی از ظرفیت این سالن‌ها هم از طریق بلیت‌فروشی پر شده است. این اتفاق بسیار مهم است که یک مخاطب یا یک فیلمساز برای دیدن فیلم‌کوتاه بلیت تهیه کند.

صوفی افزود: نکته دیگر این دوره هم برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در کنار نشست‌‌های تخصصی بود که در این جلسات هم شاهد حضور جمعیت قابل‌توجهی بودیم. این اتفاق نشان می‌دهد که ارتباط مطمئنی میان فیلمسازان جوان و مبتدی و چهره‌های باسابقه و حرفه‌ای سینمای ایران برقرار شده است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره چهلم ادامه داد: داریم به این نقطه می‌رسیم که سینمای جوان به سنگ بنای سینمای حرفه‌ای تبدیل شود و برای حضور موثر در سینمای حرفه‌ای، باید افراد از سینمای جوان عبور کنند.

این چهره باسابقه جریان سینمای جوان درباره وضعیت استقبال از دوره چهلم جشنواره فیلم‌کوتاه گفت: در دهه 60 که ما جشنواره فیلم‌کوتاه را در فرهنگسرای بهمن و یا دیگر سالن‌ها برگزار می‌کردیم، شاهد حضور گسترده فیلمسازان بودیم. از جمله دلایل این استقبال هم این بود که مراکز نمایش محدودی در اختیار داشتیم. امروز مراکز فیلمسازی و اکران فیلم‌های کوتاه، محدودیت آن سال‌ها را ندارد و دستیابی افراد به فیلم‌های کوتاه بیش از گذشته است. به همین دلیل استقبال این دوره از جشنواره، استقبال مغتنم‌تری است.

وی افزود: وقتی ما در پردیس ملت شاهد این حضور شکوهمند هستیم، هم به یاد ایام گذشته می‌افتیم و هم به آینده سینمای حرفه‌ای ایران امیدوارتر می‌شویم.

صوفی درباره اینکه چه توصیه‌ای به فیلمسازان جوان امروز دارد هم گفت: توصیه اگر نصیحت و تذکر باشد، هیچ فردی پذیرای آن نیست. اما اگر از جنس آموزش و اغنا و تعامل متقابل باشد، قطعا مورد پذیرش قرار می‌گیرد. فیلمسازان جوان همواره آموزش‌پذیرند اما جنس آموزش امروز با گذشته متفاوت شده است. حتما باید آموزش هم در قالب تعامل و مفاهمه شکل بگیرد.

وی افزود: توصیه‌ام هم همین است که آن‌ها که به دنبال آموزش فیلمسازی هستند، همین مسیر را طی کنند و به دنبال درک و تعامل متقابل هم باشند. مهم این است که دو طرف یکدیگر را باور داشته باشند. از آن طرف فیلمسازان کوتاه هم باید دائماً‌ فیلم ببینند و مطالعه داشته باشند. فیلمساز هیچ‌وقت نباید به وضع موجود راضی باشد و مدام باید به آینده فکر کنند. باید همواره در مسیر کسب تجربه گام بردارند؛ هم دیگران را نقد کنند و هم خودشان نقدپذیر باشند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

کدخبر: 939545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟