برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

به گزارش رکنا، نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در بزرگترین مرکز نمایشگاهی ایران ،مصلى امام خمینى برگزار شد. سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران طی روزهای ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می شود. در ادامه با اسامی نویسندگان و فعالیت های فرهنگی آنها آشنا می شوید.

دمیتری پترُویچ باک

دمیتری پترُویچ باک (مسکو) سرپرست هیئت روسیه

متولد سال 1961 در شهر یلیزُوا استان کامچاتکا. ادبیات شناس، منتقد ادبی، روزنامه نگار و مترجم روس. مدیر موزه دولتی تاریخ ادبیات روسیه به نام و.ای. دال.

رئیس هیئت داوران جایزه ملی ادبی کتاب بزرگ. عضو هیئت داوری جایزه ملی شاعر روسیه و جایزه روشنگر، رئیس شورای عمومی جایزه ادبی مستقل دبیوت تهیه کننده پروژه جایزه ادبی سراسری روسیه به نام بوکر دانشجویی. شرکت کننده در برنامه های ادبی علمی-آموزشی در شبکه های رادیوییصدای مسکو، رادیو روسیه – فرهنگ«، FM City و غیره، برنامه های تلوزیونی در شبکه فرهنگ انقلاب فرهنگی Apocrypha، در این میان بازی مهره شیشه ای« و غیره.

مجری پادکست بگذار حرف نزنند، بگذار مطالعه کنند! در شبکه یک روسیه. پروژه PodcastLab

نویسنده بیش از 250 اثر، از جمله: تک نگاری ها، مقالات در مورد تاریخ ادبیات کلاسیک روسیه، نثر و شعر مدرن روسی، نقدهای ادبی، تقریظ، ترجمه از زبان های انگلیسی، آلمانی و لهستانی، کتاب های آموزشی و درسی برای مدارس متوسطه، آثاری در مورد تاریخ آموزش، مقالات سیاسی و اجتماعی در روزنامه ها و مجالت مرکزی و در شبکه جهانی اینترنت.

رحیم جعفروف )

رحیم جعفروف (مسکو) نویسنده و فیلمنامه نویس روس.

نویسنده 5 رمان و فیلمنامه برای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی. برنده جوایز ادبی یاسنایا پالیانا، NOS، ادبیات جدید، افق های نو. فینالیست جوایز کتاب بزرگ و لیتسِی. فعالیت ادبی خود را در سال 2019 با رمان مارک و ازرا آغاز کرد. در سال 2020 رمان ساتو منتشر شد که در بین نامزدهای نهایی جایزه NOS قرار گرفت و بر اساس نتایج رای گیری آنالین، جایزه انتخاب خواننده را دریافت کرد. در سال 2021 رمان ساتو به فینال جایزه افق های نو رسید و مقام اول را کسب کرد. در سال 2022 رمان آخرین روزهای او منتشر شد که در فهرست طولانی جایزه کتاب بزرگ و فهرست نهایی جایزه لیتسِی قرار گرفت و در نامزدی ویژه انتخاب خوانندگان برنده جایزه اصلی ادبی روسیه یاسنایا پالیانا شد. اقتباس های سینمایی به اتمام رسیده: ساتو مجموعه تلویزیونی، 2023 و کارشناس فیلم کوتاه بر اساس داستان، 2021. فیلم کوتاه کارشناس در برنامه رقابتی جشنواره سینمای خیابانی قرار گرفت و برنده جشنواره فیلم رویا با نامزدی بهترین کارگردانی شد. فیلم بلند تصویر سرخان و سریال مارک و ازرا در مرحله تصویربرداری قرار دارند.

یوگینی کرمچوکوف

یوگینی کرمچوکوف (چاباق سر)

متولد سال 1978 در شهر اسمولنسک، ساکن و مشغول به کار در شهر چاباق سر. شاعر، نثرنویس، مقاله نویس.

اشعار یوگینی کرمچوکوف در مجلات ستاره، دنیای جدید، هوا و سایر نشریات به انتشار رسیده اند. وی داستان چهارده سالگی 2014 و رمان تقسیم در شب 2019 که فینالیست جایزه ادبی ملی کتاب بزرگ در سال 2020 بود را با همکاری گریگوری آروسیف نوشته است.

در سال 2023 رمان وی به نام گروه کر جادویی که فینالیست جوایز یاسنایا پالیانا و کتاب بزرگ بود به چاپ رسید.

در سال 2024 انتشارات آلیپینا. پروزا رمان فایوم را منتشر کرد - داستانی در مورد مردی که مدت زیادی را صرف نوشتن زندگی نامه دیگران کرد و در مورد اینکه داستان و واقعیت کجاست دچار دوگانگی شد.

اسالم خانیپایف

اسلام خانیپایف (ماخاچکالا)

متولد سال 1990 در شهر ماخاچکالا. کارگردان، فیلمنامه نویس و نویسنده. نویسنده کتاب مثل من، چشمان سرد، هیاهوی بزرگ و غیره.

در دانشگاه او به سینما علاقه مند شد و یک استودیوی فیلم آماتوری را راه اندازی و شروع به ساخت فیلم های کوتاه کرد. با فیلم های کوتاه خود در جشنواره های سینمایی شرکت کرد و موفق به دریافت بیش از 15جایزه شد. او بیشتر از کارگردانی به کار بر روی متن و سناریو علاقه داشت، به همین دلیل همیشه خود را در درجه اول یک فیلمنامه نویس می دانست. در سال 2016 به چچن رفت و در یک استودیوی دولتی فیلمسازی به عنوان کارگردان مشغول به کار شد. او در سال 2017 با بازگشت به داغستان، فیلم بلند سیستم 05 را ساخت. از سال 2014 شروع به نوشتن داستان بلند کرد. نسخه خطی مثل من که در سال 2021 برنده جایزه ادبی لیتسِی شد ششمین رمان او در آن زمان بود. رمان مثل من در سال 2022 در فهرست نامزدهای نهایی جوایز NOS، پرفروش ملی و یاسنایا پالیانا برنده بخش رای گیری خواننده قرار گرفت.

سرگی استانیسالواویچ بیلیاکوف اکاترینبورگ

سرگی استانیسلاواویچ بیلیاکوف (اکاترینبورگ)

مورخ و منتقد ادبی، زندگینامه نویس لو گومیلوف و گئورگی افرون. متولد سال 1976 در یکاترینبورگ.

فارغ التحصیل دانشکده تاریخ دانشگاه فدرال اورال. دکتر در رشته تاریخ. نویسنده صدها مقاله علمی و نقد ادبی، منتشرشده در مجلات: پرسش های تاریخ، پرسش های ادبیاتپ، پزنامیاپ، تخصص تاریخ، قاره، دنیای جدید، اکتبر، متن و سنت، اورال، Sciences Social و غیره.

او به عنوان یک منتقد ادبی و محقق ادبی، برنده جوایز مجلات اورال، دنیای جدید، جایزه پاول باژوف، جایزه ادبی گورکی و جایزه ادبی تمام روسیه به نام آنتون دلویگ مدال نقره می باشد.

در سال 2012 انتشارات AST ویرایش النا شوبینا کتاب گومیلیوف، پسر گومیلیوف کامل ترین بیوگرافی لو گومیلیوف را منتشر کرد که چندین بار تجدید چاپ شد.

در سال 2021 یک رمان مستند به نام پسران پاریسی در مسکوی استالینی منتشر شد که به زندگی گئورگی افرون، پسر مارینا تسویتایوا اختصاص داشت. این کتاب ها در لیست کوتاه جوایز ادبی پیشرو قرار گرفتند: NOS گومیلیوف پسر گومیلیوف، روشنگر گومیلیوف پسر گومیلیوف، پرفروش ملی سایه مازپا، یاسنایا پالیانا بهار مردم و پسران پاریسی در مسکوی استالینی کتاب سال بهار مردم و پسران پاریسی در مسکوی استالینی.

برنده جایزه کتاب بزرگ برای کتاب گومیلیوف پسر گومیلیوف در سال 2013 و در سال 2022 برای کتاب پسران پاریسی در مسکوی استالینی و همچنین جایزه انتخاب خواننده در سال 2013 و جایزه هیئت داوران دانشجویی انتخاب نسل در سال.

پاول کروسانوف سنت پترزبورگ

پاول کروسانوف (سنت پترزبورگ)

متولد سال 1961 در لنینگراد. نویسنده مدرن، نثرنویس، سردبیر و ناشر روس. فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم گرتسن در رشته جغرافیاو زیست شناسی.

در نیمه اول دهه 1980 نماینده فعال موسیقی زیرزمینی، عضو باشگاه راک لنینگراد و عضو گروه پاراگراف.

فینالیست جوایز ادبی: پالمیرا شمالی 1996، جایزه АБС 2001، پرفروش ملی2003 ،2010،2006 2015 کتاب بزرگ 2010

وی پس از انتشار رمان نیش فرشته 2000 در سراسر روسیه شناخته شد.

نویسنده کتاب های بخار آهن، نیش فرشته، چاله آمریکایی، بوم-بوم، زبان مرده، پادشاه سر، کالوالها مضامین و نقوش این کتاب در دایره میراث فرهنگی جهان: در ادبیات، نقاشی و موسیقی درج شده اند.

وی در حال حاضر سردبیر انتشارات ماتریکس ادبی می باشد.

داستان های پاول کروسانوف به فارسی ترجمه شده است.

سرگی ناسوف

سرگی ناسوف (سنت پترزبورگ)

متولد سال 1957 در لنینگراد. نثرنویس، شاعر و نمایشنامه نویس روس.

فارغ التحصیل دانشگاه ابزارهای هوانوردی لنینگراد و مؤسسه ادبی گورکی.

رمان معشوقه تاریخ که در سال 2001 فینالیست بوکر روسی شد شهرت ادبی را برای وی به ارمغان آورد.

مجموعه مقالات زندگی مخفی بناهای تاریخی سنت پترزبورگ و توطئه یا زندگی مخفی بناهای تاریخی سنت پترزبورگ – 2 که چندین بار تجدید چاپ شدند، بیشترین علاقه در خوانندگان را برانگیختند. به گفته سرگئی ناسوف، بناهای تاریخی جایگاهی بین پادشاهی طبیعت زنده و بی جان را اشغال می کنند که چیزی شبیه یک تمدن فرازمینی است که با ما در تماس است. بناهای تاریخی کمتر شناخته شده سنت پترزبورگ، اغلب علاقه نویسنده را صرف نظر از ارزش هنری آنها به خود جلب می کنند- بناهایی که تاریخ بشر از طریق آنها به اصطلاح کنایه خود را به راحتی بیان می کند.

سبک نویسندگی سرگئی ناسوف اغلب با سبک نیکوالی واسیلیویچ گوگول مقایسه می شود.

تقریباً تمام متون سرگئی ناسوف پر از طنز خوب است.

نمایشنامه های سرگئی ناسوف در تئاترهای برجسته روسیه بر روی صحنه رفته است.

در سال 2015 او جایزه پرفروش ملی را برای رمان آکولاد دریافت کرد.

داستان های او به فارسی ترجمه شده است.

گرمان سادوالیف

گرمان سادوالیف (سنت پترزبورگ)

متولد سال 1973 در روستای شالی، جمهوری خودمختار شوروی سوسیالیستی چچن-اینگوش.

نویسنده، وکیل، سیاستمدار، روزنامه نگار روس.

او در سال 2006 کتاب من یک چچن هستم! را منتشر کرد که شامل 9 داستان و داستان اختصاص داده شده به جنگ های چچن و عمدتا بر اساس تجربه زندگی شخصی نویسنده می باشد.

این کتاب به فارسی، اسپانیایی، آلمانی، انگلیسی، لهستانی و سوئدی ترجمه شده است.

در سال 2017 کتاب گرمان سادوالیف ایوان آسلندر در فهرست بلند جایزه ادبی یاسنایا پالیانا قرار گرفت.

در سال 2021 وی برنده جایزه ادبی یاسنایا پالیانا برای کتاب نامه های گوتیک در بخش نثر مدرن روسیه شد.

داستان های گرمان سادوالیف در گلچین ادبیات مدرن روسیه به زبان انگلیسی، آکادمی روسیکا در بریتانیا و راسکازی در ایالات متحده قرار دارد.

آسیا والُدینا

آسیا والُدینا (مسکو)

متولد سال 1991 در کریمه، بزرگ شده شهر تالیاتی و ساکن شهر مسکو. فارغ التحصیل دانشگاه دولتی مسکو. دکتر علوم فیلولوژیکی، مدرس زبان استونیایی.

در سال 2020 نسخه خطی اولین رمان او بخشی از تصویر به فینال جایزه لیتسِی رسید و در فهرست بلند جایزه ادبیات فکری به نام Zinovieva .A قرار گرفت.

در سال 2023 رمان پروتاگونیست در فهرست طولانی جایزه یاسنایا پالیانا قرار گرفت، اولین جایزه تئاتر هنر در بخش ادبیات و جایزه هنر مسکو را دریافت کرد. در تئاتر هنر مسکو چخوف، طرحی از یک نمایشنامه براساس این رمان بر روی صحنه رفت.

در سال 2024 رمان سیکادا براساس فیلمنامه سریالی به همین نام منتشر شد.

داستان های او در مجله جوانان و بلوپرینت منتشر شده است.

آسیا پتروا

آسیا پتروا (سنت پترزبورگ)

متولد سال 1988 در لنینگراد. نثرنویس و مترجم ادبیات فرانسه. دانشیار دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ.

فارغ التحصیل دانشکده فیلولوژیک دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و دارای دکترا از دانشگاه سوربون پاریس.

نویسنده کتاب کودک و بزرگسال و بیش از 50 ترجمه کتاب از نویسندگانی همچون: اف. کلودل، ژ. الفورگا، ام. امه، ا.ِ اشمیت، تی. دی فومبل، ب. فریو، جی. آپولینر، ولتر و غیره.

برنده اولین جایزه کنیگورو برای مجموعه گرگ ها با چتر نجات2011 و جایزه اس. مارشاک برای کتاب پادشاهان جهان2015. برنده جایزه ای به نام. آی بابل 2018، فینالیست جایزه کتاب کودک جدید 2017.

دنیس وسلوف

من آینده خوب و بلندمدتی را برای کتاب های کاغذی می بینم. فقط نیاز است تا کتاب های خوبی منتشر شوند.

شاعر و ناشر اهل سنت پترزبورگ. بیش از 20 سال است که در صنعت کتاب فعالیت دارد.

او یک فیلولوژیست و گالومانیک است که دوران کودکی خود را در شمال آفریقا گذراند و متخصص تجارت کتاب و حمل و نقل می باشد.

او به کودکان، کتاب ها، گل ها و همچنین زمین شناسی، فلسفه و تاریخ باستان بسیار علاقه دارد.

در زمان خود در ساخت و فعالیت انتشارات شمال غربی، آزبوکا-ترا، آزبوکا، آزبوکا شرکت group8T، ترمینال-کتاب، BMM TDکالسیک، آزبوکا-آتیکوس، برتلسمان داشته است.

مرکز زالتااوست

مرکز زلاتااوست(سنت پترزبورگ)

این مرکز از سال 1990 در زمینه آموزش زبان روسی به عنوان زبان خارجی فعالیت می کند.

زلاتااوست به تولید کتاب های درسی به صورت چاپی و دیجیتالی مشغول است. از طریق دوره های مهارت افزایی، سمینارها و وبینارها مهارت معلمان را افزایش می دهد و به برگزاری دوره های کارآموزی و آموزش زبان روسی به عنوان یک زبان خارجی در آموزشگاه های زبان می پردازد.

کتاب های آموزشی مرکز زلاتااوست در 119 کشور جهان استفاده می شوند.

دارای بیش از 500 کتاب کمک آموزشی برای تمامی سطوح CEFR

بیش از 300 معلم دوره های مهارت افزایی این مرکز را گذرانده اند.

بیش از 30 سال حاضر در بازار.

بیش از 4،000،000 نسخه فروش رفته.

www.zlat.spb.ru :سایت

پلتفرم آموزش دیجیتال مرکز زلاتااوست: www.rki.zlat.spb.ru

نیکوالی گُلوبِف، معاون مدیر کل و رئیس پلتفرم آموزشی دیجیتال زلاتااوست، نماینده این مرکز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می باشد.

انتشارات زبان روسی

انتشارات زبان روسی

این انتشارات بیش از 30 سال است که به انتشار کتاب های آموزش زبان روسی به دانشجویان خارجی مشغول می باشد: کتاب های درسی، کتاب های آموزشی و کمک آموزشی، کتاب های کمک آموزشی دستور زبان، ارتقای مهارت گفتار، فرهنگ شناسی، کتاب هایی برای مطالعه و غیره. کتاب های این انتشارات نزد معلمان و دانشجویان سراسر جهان زبانزد می باشند، آنها در بسیاری از دانشگاه ها، دوره های آموزش زبان روسی در روسیه و خارج از کشور تدریس می شوند. این کتاب ها رویکردها و روش های مدرن آموزش زبان را منعکس می کنند و به معلمان در برگزاری کلاس های متنوع کمک می کنند تا پروسه یادگیری جالب و باکیفیت اتفاق بیفتد.

کاتالوگ به روزشده سالانه شامل بیش از 400 عنوان کتاب آموزشی است که نویسندگان آنها اساتید برجسته، روش شناسان و فارغ التحصیلان برجسته ترین دانشگاه های علمی و آموزشی می باشند، برای مثال: دانشگاه دولتی الماناسُف مسکو، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، دانشگاه دوستی ملل روسیه، انستیتوی دولتی زبان روسی به نام ا.س. پوشکین و غیره و همچنین مطالعات اسلاو خارجی.

این انتشارات در نمایشگاه های بین المللی کتاب، کنفرانس های علمی دانشگاه های روسیه و خارج از کشور و همچنین رویدادهایی که به زبان روسی در کشورهای مختلف برگزار می شوند، حضور فعال دارد. انتشارات عضو انجمن بین المللی معلمان زبان و ادبیات روسی، انجمن معلمان زبان و ادبیات روسی روسیه و انجمن ناشران کتاب روسیه می باشد.

www.rus-lang.ru :سایت

سویتالنا رمیزوا، مدیر کل انتشارات »زبان روسی« نماینده انتشارات در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می باشد.

دانشگاه پلیتکنیک مسکو

دانشگاه پلی تکنیک مسکو

دانشگاه پلی تکنیک مسکو یکی از بهترین دانشگاه های کشور می باشد. در این دانشگاه نه تنها رشته های مهندسی بلکه رشته های علوم انسانی، هنری، اجتماعی و اقتصادی نیز وجود دارند.

دانشگاه پلی تکنیک مسکو به عنوان دانشگاه پایه برای توسعه خلاقیت ادبی و انتشاراتی روسیه شناخته شده است.

به ابتکار دانشگاه پلی تکنیک و اتحادیه کتاب روسیه، پروژه کتاب آینده از سال 2022 در حال انجام است.

این دانشگاه سالانه در تمامی برنامه های برجسته حوزه کتاب در روسیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و جهان شرکت می کند: جشنواره میدان سرخ، نمایشگاه بین المللی کتاب مینسک، نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه و ... .

محتوای اصلی برنامه های دانشگاه در نمایشگاه های کتاب، ارائه بهترین آموزش در صنعت ادب و نشر، رواج علم و آموزش از طریق نشر و حمایت از برنامه های حرفه ای می باشد.

اتحادیه کتاب روسیه

اتحادیه کتاب روسیه

سازمانی غیردولتی و غیرتجاری است که ناشران برجسته روسی، توزیع کنندگان محصولات حوزه کتاب، چاپخانه ها، نمایندگان کتابخانه ها و صنعت کاغذ و همچنین تعدادی از سازمان ها و انجمن های نویسندگان را گرد هم می آورد. این اتحادیه دارای یک و نیم هزار عضو می باشد که در سال 2001 تاسیس گشته و رئیس دائمی آن سرگی وادیموویچ استپاشین می باشد.

فعالیت اتحادیه کتاب روسیه با هدف تثبیت تالش های جامعه کتاب نه تنها در روسیه بلکه در کشورهای مستقل مشترک المنافع برای توسعه یک سیاست هماهنگ با هدف توسعه صنعت کتاب، ترویج برنامه های آموزشی و فرهنگی با هدف حمایت و ترویج مطالعه می باشد. در پاره ای از موضوعات، اتحادیه کتاب روسیه با اداره ریاست جمهوری، شورای فدراسیون، دومای دولتی، اتاق مدنی فدراسیون روسیه، وزارتخانه ها و ادارات کشور، با ارائه ابتکاراتی در زمینه قانونگذاری، توسعه روابط بین المللی و حمایت از خلاقیت ادبی تعامل دارد. تعدادی توافقنامه در زمینه تعامل و همکاری با وزارتخانه ها و ادارات روسیه و تعدادی از کشورهای خارجی امضا شده است.

اتحادیه کتاب روسیه هماهنگ کننده شرکت کشور روسیه در نمایشگاه های بین المللی کتاب در آستانه، بلگراد، براتیسالوا، هاوانا، مینسک، پکن، سئول، استانبول، تاشکند، تهران و هلسینکی می باشد. این اتحادیه همچنین در سازماندهی و برگزاری نمایشگاه های کتاب در شهرهای روسیه مسکو، سن پترزبورگ، ساراتوف، آرخانگلیسک، نووسیبیرسک، ریازان و غیره مشارکت فعال دارد.

از سال 2019 اتحادیه کتاب روسیه مجمع خوانندگان مشترک المنافع را برگزار می کند که توسط صندوق بین ایالتی برای همکاری های بشردوستانه کشورهای عضو CIS و وزارت توسعه دیجیتال حمایت می شود که بیش از هزار نفر از 17 کشور جهان عضو این مجمع می باشند. به دستور رئیس جمهور فدراسیون روسیه ماده شماره 210 درباره قدردانی، اتحادیه کتاب روسیه به دلیل مهارت بالا و کار بی عیب و نقص در پروژه ها مورد تقدیر رئیس جمهور روسیه قرار گرفته است.

www.bookunion.ru :سایت

یلنا پاولوا، رئیس روابط عمومی اتحادیه کتاب روسیه نماینده این اتحادیه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می باشد.

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین 20 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  21 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  22 اردیبهشت

​برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  23 اردیبهشت ​

​برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین 24 اردیبهشت ​

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  25 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  26 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  27 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  28 اردیبهشت

برنامه رویدادها در چارچوب حضور روسیه در سی و پنجمین  29 اردیبهشت

کدخبر: 996084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟