دستور وزیر فرهنگ برای بررسی لغو فستیوال «کوچه»/ «معین» در ایران کنسرت می‌گذارد؟

به گزارش رکنا، محمدمهدی اسماعیلی که همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در خبرگزاری ایسنا حضور پیدا کرده بود، از استودیوی این خبرگزاری بازدید کرد و دقایقی را به چند پرسش خبرنگار ایسنا درباره حواشی و مجوزهای موسیقی، ادبیات و موضوعات کلان وزارت فرهنگ پاسخ داد که در دو بخش منتشر می‌شود.

دستور وزیر فرهنگ برای بررسی علت لغو اختتامیه «فستیوال کوچه»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش اول این گفت‌وگو در پاسخ خبرنگار ایسنا با یادآوری تلاش این وزارتخانه برای عدم لغو غیرقانونی کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان، درباره لغو مراسم اختتامیه فستیوال موسیقی «کوچه» در بوشهر توسط ارگان‌های دیگر که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت، گفت: بنده هنگام لغو اختتامیه این فستیوال خارج از کشور بودم، اما دوستانم این موضوع را هم مانند هر تحول کوچک و بزرگ دیگری به من منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه در «فستیوال کوچه» کارهای خوبی انجام شده بود، بیان کرد: ممکن است در یک اجرا اشکالاتی هم وجود داشته باشد، اما جنس کار مشابه نامِ فستیوال مردمی بود. گزارشات این اتفاق را دیدم، بنای من و دوستانم این است که از این حرکات مردمی حمایت شود حالا در نقطه‌ای شاید مشکلی باشد که گفتم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر - آقای افروغ که مورد اعتماد اهالی فرهنگ و هنر این شهر هستند بررسی‌هایی انجام دهند و به ما اعلام کنند.

اسماعیلی افزود: شاید مباحثی که در بستر عمومی اتفاق می‌افتد، مسائل و مشکلاتی داشته باشد و ملاحظاتی وارد کار شود، اما گفتم لغو اختتامیه این رویداد با جزئیات بررسی شود و از همه کارهای هنری در چارچوب قوانین موجود حمایت شود. گزارش بررسی این موضوع را شفاف به رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: استان بوشهر یکی از بهترین استان‌ها به‌ویژه در حوزه موسیقی‌های محلی و مقامی است؛ از این رو به دنبال ایجاد چند جشنواره مرتبط در این شهر هستیم.

نگرانیِ مخالفان انقلاب از تعامل با هنرمندان؛ موضوع فقط یک فرد خاص نیست

اسماعیلی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره مباحث مربوط به بازگشت نصرالله معین نجف‌آبادی _ خواننده و برخی دیگر از چهره‌های هنری به کشور، تصریح کرد: آقای رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه‌هایشان را رفت‌وآمد آسان‌تر و جذب راحت ایرانیانِ خارج از کشور اعلام کردند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از نگرانی‌های مخالفین انقلاب اسلامی همین رویکرد است، ما در مورد ایرانیان خارج از کشور هیچ ممنوع‌الورودی به کشور نداریم و همه ایرانیان می‌توانند بیایند و فعالیت کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه سیاست دولت رفت‌وآمد آسان هنرمندان به کشور است، ادامه داد: ممکن است هنرمندی داشته باشیم که در مقطعی دچار اشتباه شده باشد، حتی بسیاری از هنرمندان عزیزی که اکنون به نیکی از آنها یاد می‌کنیم بازیگران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و کاری را انجام دادند که با نظام ارزشی انقلاب فاصله داشته است، اما اکنون در حال فعالیت هستند.

در چارچوب فعالیت کنید مانع نمی‌شویم

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی فضای بازگشت ایرانیان خارج از کشور را ترسیم می‌کند، تاکید کرد: هر عزیزی که بخواهد در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کند، منعی برای کارش وجود ندارد چنانچه در مدت اخیر هم از این موارد وجود داشتند. اوایل دوره وزارت بنده، هنرمندی بود که می‌گفت ۴۰ سال است که اجرا نداشته ولی ما مجوز کار برای ایشان صادر کردیم و تئاتر بازی کرد و اکنون هم مجوزهای دیگر گرفته است. همین هنرمند حتی ویدیویی برای تقدیر از آقای رئیس جمهور آماده کرده بودند که آن را منتشر نکردیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا نصرالله معین نجف‌آبادی پس از بازگشت به ایران مجوز برگزاری کنسرت خواهد گرفت یا خیر؟، گفت: این نکته را تاکید می‌کنم که روز اول هم موضوع فقط درمورد شخص ایشان نبود، بلکه رویه دولت را تشریح کردم. ایران خانه‌ هر فرد ایرانیِ خارج از کشور مثل خوانندگان،‌ هنرمندان،‌ بازیگران و... است. هر فردی که بخواهد می‌تواند به ایران بازگردد و فعالیت او نیز تابع همان قوانین عمومی است که هر هنرمندی در داخل با آن مواجه است.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: بنای ما این است که از هنرمندان در چارچوب‌ قوانین موجود حمایت کنیم. شاید چند نفری هم مایل نباشند با این شرایط کار کنند که آن دیگر به من و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامب ارتباطی ندارد. دولت مردمی آقای رئیسی فقط برای عزیزانِ مناطق محروم نیست بلکه برای مردم خارج از کشور هم دولت مردمی است.

کدخبر: 976982 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟