وضعیت موسیقی امروز ایران از نگاه حمیدرضا قربانی، عضو فدراسیون بین المللی موسیقیدانان کشور

به گزارش رکنا، حمیدرضا قربانی ، خواننده- ترانه سرا و آهنگساز گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا ارتباط بین نسل ها با رویکردی فرهنگی از طریق موسیقی برقرار شود. اگر امروز سهل انگاری کنیم فردا دیر خواهد بود.  فرقی نمیکند همه باید در راستای احقاق حقوق شنوندگان موسیقی به ویژه نسل جوان در تکاپو باشیم. اتفاقی که اکنون زمان آن فرارسیده و اگر در این مهم درنگ کنیم نتایج نامطلوبی به همراه خواهد داشت. باید نیازهای نسل جوان را دید و به آن اهمیت داد. اگر نگاهی به موسیقی پاپ ایران بیندازیم خواهیم دید که خوانندگان نوظهور بسیار خوبی دست به تولید آثار با کیفیت و مطلوبی زده اند اما این کافی نیست و اکتفا کردن به این ماجرا باعث عقب ماندگی و یا درجا زدن می‌شود. مسلما دیدگاه امروزی ما نباید مانند ۲۰ سال پیش باشد.

موسیقی بین المللی ایران باید جزو اولویت های سیستم های اجرایی و فرهنگی هنری ما قرار بگیرد تا خوانندگان ، آهنگسازان و هنرمندان خوب موسیقی کشور به دنیا معرفی شوند، با هنرمندان دیگر کشورها همکاری های مثبت و مطلوبی انجام دهند و در شکل گیری یک ساختار صحیح در حوزه موسیقی ملل سهم بسزایی داشته باشند که  همین امر باعث ایجاد بستری امن برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوان ایرانی شده و موسیقی پاپ و یا حتی اصیل و سنتی ما به بهترین شکل ممکن به جهان صادر شود و قطعا این پتانسیل در هنرمندان ما وجود دارد که البته علاوه بر همه اینها، این امر نیازمند ایجاد زیرساخت های اصولی و استاندارهای لازم است که تعیین گر چگونگی نحوه ارتباطات هنری ما با دنیا خواهد بود و تهیه و تولید آثار موسیقایی و انتشار آن درآمدزا بوده و بر روی اقتصاد هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این خواننده و آهنگساز مطرح ایرانی انعطاف پذیری و قبول پیشرفت لحظه ای موسیقی دنیا را الزامی دانست و افزود: باید در ارائه  موسیقی ایرانی به سلیقه مخاطبان احترام بگذاریم و آثاری را ارائه دهیم که تنوع در آنها به وضوح حس شود که مخاطب عمیقا با این قبیل کارها ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند و همین امر باعث ارتباط گرفتن نسل های مختلف با هنر موسیقی خواهد شد.

قربانی صاحب نظر حوزه موسیقی با بیان این موضوع که موسیقی امروز ایران نیازمند یک انقلاب بزرگ است تصریح کرد: اگر با حفظ ارزش ها و معیارهای تاریخی و فرهنگی و همسو سازی آن با هنر مدرن امروزی در موسیقی ما تحولی بزرگ رخ دهد و در عرصه بین المللی به همه مردم جهان عرضه شود ما بازی را برده ایم و همه اقشار جوامع را با خود همراه کرده ایم و نگاه مردم جهان به هنر ایران یک نگاه خاص و ویژه تری خواهد بود چرا که ما هنرمندان بزرگ و نواندیشی داریم و قابلیت ساخت آثاری ماندگار در اذهان مخاطبان موسیقی را دارا هستیم و پیش تر نیز بارها در حوزه های مختلف اعم از ادبیات، موسیقی فیلم و سریال، کنسرت های با کیفیت بین المللی درخشش خود را ثابت کرده ایم اما امروز با نگاهی عمیق تر می توانیم از فرصت های پیش رویمان به خوبی استفاده کنیم و شعر و موسیقی ایران را به شایسته ترین شکل ممکن و در سطوح بین المللی به گوش مخاطبین برسانیم

قربانی در ادامه گفت: مسلما پیشرفت در حوزه موسیقی بین الملل نیازمند دانش، پژوهش و نگاه ماست.  ما هیچ وقت نمی‌توانیم در دنیایی که هر روز در حال پیشرفت است ذهنمان را محدود کنیم‌. نگاه و خوراک شنیداری نسل جدید فرق کرده است و باید این را بپذیریم.  مخاطب امروز موسیقی که اغلب جوانان هستند از هوش بالایی برخوردارند و در عین حال بسیار خلاقند! و اگر ما به آنها احترام بگذاریم در واقع به فرهنگ ملی احترام گذاشته ایم چراکه رشد فرهنگ و هنر باعث ایجاد سلامت روانی مردم جامعه خواهد شد و قطع به یقین گامی بلند به سوی ترقی برداشته ایم.

کدخبر: 974074 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟