آغاز نخستین جشنواره ملی عود‌نوازی قشم

به گزارش رکنا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این مراسم که در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جزیره قشم برگزار شد با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر قشم در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی داشته است، گفت: استعدادیابی علاقه مندان به موسیقی، مهم ترین هدف از برگزاری این جشنواره ملی که نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم نام دارد است.

عادل پیغامی با تاکید بر معرفی استعدادهای برتر موسیقی قشم در سراسر کشور و حتی از خارج از مرزهای ایران افزود: امیدواریم با توجه به عشق و علاقه جوانان قشمی به هنر موسیقی، بتوانیم زمینه‌ساز رونق هر چه بیشتر فرهنگ و هنر در این جزیره باشیم.

وی از اساتید بزرگ عرصه هنر و موسیقی همچون ارسلان کامکار ، محمد منصور وزیری، رادمهر، اشعری، علی رضایی، قنبر راستگو و شمار دیگری از هنرمندان در این جشنواره تقدیر کرد و حضور آنان را برای تقویت حوزه فرهنگ و هنر قشم بسیار مهم ارزیابی کرد.

مسئولان دغدغه‌های هنرمندان موسیقی قشم را برطرف کنند

پیشکسوت حوزه موسیقی کشور نیز در این مراسم با اشاره به علاقه ویژه جوانان قشمی به حوزه موسیقی بر رفع دغدغه‌های هنرمندان جوان این عرصه از سوی مسوولان تاکید کرد و گفت: باید زیرساخت‌های این عرصه فراهم و آموزش‌های لازم به جوانان بااستعداد ارائه شود.

ارسلان کامکار با اشاره به تبحر و تخصص ویژه هنرمندان قشمی در عودنوازی، تصریح کرد: قشم با داشتن جوانان علاقمند به هنر، به یک مدرسه و مرکز هنری نیاز دارد تا علاقمندان بتوانند با بهره از کلاس درس اساتید بنام موسیقی کشور، بیش از پیش در عرصه‌های مختلف هنری به ویژه موسیقی رشد کنند. ‌

نفوذ فرهنگی با تقویت هنر عودنوازان قشمی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم گفت: این جشنواره فرصتی است تا با تقویت هنر عودنوازان قشمی بتوانیم از این ساز ایرانی که ثبت جهانی شده در زمینه نفوذ فرهنگی بهره ببریم.

ادریس راموز ابراز داشت: با تقویت موسیقی عود در قشم می‌توانیم مبادلات فرهنگی این جزیره با نقاط مختلف جهان به ویژه همسایگان را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره هنری اسفند ماه امسال با حضور هنرمندان کشوری در قشم برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، عود یک ساز زهی زخمه‌ای با قدمت دیرین در ایران و خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین سازهای بم مضرابی ایرانی است که هم در گروه‌نوازی‌های موسیقی کلاسیک ایرانی و هم در تک‌نوازی‌ بسیار کارآمد است. این ساز مانند بسیاری از دیگر سازهای زخمه‌ای، روی پای نوازنده قرار می‌گیرد و نوازنده با یک دست به انگشت‌گذاری روی وترها و با دست دیگر با مضراب به ساز نواختن می‌پردازد. بیشتر انواع این ساز دارای 10 زه است که به‌صورت جفت بسته می‌شوند.

آذرماه پارسال "هنر ساختن و نواختن عود" به‌عنوان هجدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو در پرونده‌ای مشترک به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد.

کدخبر: 964309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟