شمارش معکوس برای زنگ آغاز رصتا

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی ، حالا بعد از گذشت کم‌تر از یک سال از برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا ، کم‌تر از 10 روز دیگر شاهد برگزاری دومین نمایشگاه رصتا خواهیم بود.

 یک هفته نفس‌گیر تا افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی رصتا

تمام معاونت‌ها وادارات کل ساترا بسیج شده‌اند تا با نمایش قدرت سازمان صداوسیما در تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، نشان دهند که رسانه ملی بهترین ناظر و حامی‌برای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی است. هفته نفس‌گیر ساترا برای افتتاح دومین نمایشگاه ملی رصتا رو به پایان است و انتظار می‌رود برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتا با نمایش توفیقات سازمان صداوسیما در عرصه تنظیم‌گری تعاملی صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، بتواند نمره قبولی بالایی را در کارنامه پرافتخار رسانه ملی به‌عنوان یک‌نهاد تنظیم‌گر قانونی ثبت کند. تاکنون ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه ملی رصتا ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر رشد ۵۰ درصدی استقبال سکوها نسبت به سال گذشته است. یک سال پیش بود که نخستین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران با عنوان اختصاری نمایشگاه رصتا با حضور  دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سکوهای دارای مجوز از ساترا کار خود را آغاز کرد.

 رصتا یک دورهمی حرفه‌ای و فعالانه

دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در افتتاحیه این نمایشگاه، علت برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا را افزایش تعامل بین ساترا و رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه رویدادی است برای نمایش و افزایش همکاری و تعامل بین ساترا و رسانه‌هایی که از ساترا مجوز دارند. رصتا یک دورهمی حرفه‌ای و فعالانه است.

رئیس رسانه ملی این مسیر را ادامه‌دار دانست و گفت: ادامه این رویداد به افزایش تعامل، معرفی ظرفیت‌های موجود، معرفی شرکت‌ها و رسانه‌های همکار ساترا، تشویق فعالانی که خواهان فعالیت در این حوزه هستند و معرفی خدماتی که ساترا می‌تواند به آن‌ها ارائه کند، منجر می‌شود. هدف اصلی این رویدادِ نمایشگاهی، گسترده‌تر کردن این زیست‌بوم است.

وی تأکید کرد: ما بخش خصوصی را ظرفیت مکملی برای حکمرانی فرهنگی و رفع نیازهای جامعه می‌دانیم. سازمان صداوسیما در جایگاه قانونی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رسالت خود را حمایت از تولید محتوا اعم از نمایش خانگی و برنامه‌سازی و تولید محتوا در قالب‌ها و گونه‌های مختلف می‌داند و درعین‌حال، قانون، وظیفه نظارت بر تولید محتوا و انتشار را به عهده این نهاد تنظیم‌گر گذاشته‌است.

جبلی در این رویداد گفت: ما از فعالان تولید محتوا مثل رسانه‌های تولید پویانمایی و سریال که یکی از پرهزینه‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع محتواست، می‌خواهیم به سبب همکاری نزدیک آن‌ها با ساترا، در حوزه‌هایی که در اولویت فرهنگی سازمان صداوسیما قرار دارند، از بخش‌های مختلف رسانه ملی سفارش تولید محتوا بگیرند. تولیدکننده می‌تواند در مراحل تولید اثر، انتشار آن و حتی مراحل بعد از انتشار اثر، به کمک صداوسیما امیدوار باشد. رئیس رسانه ملی در پایان سخنانش در مراسم افتتاحیه با اشاره به اینکه خانواده‌ها از ساترا انتظار دارند که محتوای سالم، مناسب و موردنیاز جامعه را در اختیار آن‌ها بگذارد تأکید کرد: ما در سازمان صداوسیما آمادگی داریم حمایت‌های بیش‌تری از تولیدکنندگان محتوا که در مسیر سلامت و فرهنگ جامعه قدم برمی‌دارند، داشته باشیم.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در اختتامیه نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) گفت: خوشبختانه مسئولیت صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر به صداوسیما واگذار شده است. شبکه نمایش‌خانگی و به‌ویژه تولید سریال و محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با مجوز و نظارت سازمان ساترا انجام می‌شود و جا دارد از ساترا تشکر ویژه‌ای کنیم. همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما هماهنگ باشند، چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و باید وحدت رویه حفظ شود.

حالا این روزها برای دومین بار شاهد برگزاری نمایشگاه رصتا هستیم، نمایشگاهی که با حمایت سازمان صداوسیما در همین دو سال گذشته به مهم‌ترین رویداد سالانه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی تبدیل ‌شده‌است. برگزاری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران انگیزه‌ای شد تا بر برنامه‌ریزی  برای برپایی این نمایشگاه در هفته دوم دی‌ماه امسال مروری داشته باشیم.

 تشکیل مجمع رصتا دستاورد مهم نخستین نمایشگاه بود

نشست خبری دومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران رصتا نیز چندی پیش در سالن جلسات سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مقیسه درخصوص برگزاری نمایشگاه گفت: امسال دومین نمایشگاه رصتا را برگزار خواهیم‌کرد. رصتا مخفف رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران است که اولین نمایشگاه آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. امسال از ۱۰ تا ۱۳ دی‌ماه در مصلای تهران پذیرای سکوهای دارای مجوز از ساترا، بخش‌های مختلف صداوسیما و برخی مراکز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه شبکه نمایش خانگی خواهیم بود. افتتاحیه ۱۰ دی و اختتامیه ۱۳ دی در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهدشد.

وی درخصوص اهداف نمایشگاه توضیح داد: مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه رصتا ایجاد هم‌گرایی و هم‌افزایی بین فعالان و ذی‌نفعان و حمایت‌کنندگان زیست‌بوم صوت و تصویر فراگیر، حمایت مادی و معنوی از رسانه‌های دارای مجوز از ساترا، ایجاد فرصت برای توسعه هدفمند سکوهای صوت و تصویر فراگیر، برقراری امکان ارتباط مستقیم مخاطبان با مسئولان و مدیران رسانه‌ها، جلب حمایت‌های دولتی و رسانه ملی، ارتباط با متخصصان، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فعالان زنجیره ارزش‌آفرینی رسانه‌ها، انتقال تجربه سکوهای دارای مجوز به یکدیگر، اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه‌های دارای مجوز از ساترا، جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای سالم، ایجاد فضای رقابت رسانه‌ای بین تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان خدمات و محتوای رسانه‌ای در جهت ارتقای کیفی، تبیین و تنویر افکار عمومی نسبت به حقوق کاربران و خانواده‌ها و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی تولیدات به نفع تولیدکنندگان و مشاغل مرتبط با نمایش خانگی است.

رئیس ساترا همچنین افزود: از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز از ساترا، تعدادی از آن‌ها حائز حضور در نمایشگاه نیستند و از بین کسانی که واجد شرایط هستند 145 سکو ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین حدود ۸۰ شرکت که به صنایع مرتبط صوت و تصویر و شبکه نمایش خانگی ربط دارند، برخی واحدهای صداوسیما، واحدهای مختلف ساترا و برخی نهادهای مرتبط در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

مقیسه با اشاره به اینکه در کنار بازدید از غرفه‌ها رویدادهایی نیز برگزار می‌شود، تصریح‌کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی برای کارشناسان حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی ساعت ۱۰:00 تا 11:30 و فعالان صنعت ۱۳:00 تا 14:30 هر روز، کارگاه‌های آموزشی روزانه برای بازدیدکنندگان ساعت ۱۵:00 تا 16:30، ایجاد تالار هوش مصنوعی به همراه برگزاری مسابقه، برگزاری مجمع رصتا باهدف ارائه گزارش سالانه، برپایی میز ارائه خدمات به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، تبادل تفاهم‌نامه، اجرای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ایجاد استودیو رادیویی شامل رادیو نمایشگاه و برگزاری آزمون گویندگی و استودیو تلویزیونی شامل مصاحبه و معرفی رسانه‌های دارای مجوز از ساترا رویدادهای جانبی هستند که برای نمایشگاه تدارک دیده‌شده‌اند.

رئیس ساترا در ادامه این نشست اعلام کرد که امسال در کنار دومین نمایشگاه رصتا، نخستین جشنواره رصتا نیز برگزار می‌شود. در این جشنواره، سکوها با شاخص محتوایی، فنی و ابزارهای کنترل والدین بررسی می‌شوند. جایزه اول به بهترین اثر با شاخص‌های سلامت محتوا، جایزه دوم به رسانه‌ای که جامعیت خدمات فنی را داشته باشد و سومین جایزه به بهترین سکو که دارای کنترل والدین و رده‌بندی سنی باشد تعلق می‌گیرد. این برگزیدگان و همین‌طور غرفه برگزیده نمایشگاه در اختتامیه نمایشگاه معرفی و با اهدای جایزه نقدی، سپاس‌نامه و تندیس جشنواره مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

مقیسه در پاسخ به سؤالی درخصوص حضور سکوهای پرمخاطب در نمایشگاه گفت: اکثر سکوهای پرمخاطب حضور خواهندداشت. برخی سکوها در بین مخاطبان تخصصی حوزه خود مرجعیت دارند. تمام سکوهای سرشناس در حوزه‌های تخصصی نظیر ورزش، کودک و نوجوان، آموزش و سایر حوزه‌ها در نمایشگاه حضور دارند و از میان سکوهای عمومی حوزه تولید و انتشار فیلم و سریال‌های ایرانی «نماوا»، «فیلم نت»، «تماشاخونه»، «روبیکا» و سایر سکوهای فعال در این حوزه برای حضور در نمایشگاه ثبت‌نام و اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس ساترا در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه رصتا در سال گذشته تشکیل مجمع رصتا بود که این مجمع باعث افزایش مشارکت سکوهای دارای مجوز از ساترا در حوزه‌های مختلف نظارتی، حمایتی و صیانت از حقوق کاربران شد، سکوها دور هم جمع شدند و میزان هم‌افزایی رسانه‌های دارای مجوز از ساترا برای ارتقای زیست‌بوم افزایش پیدا کرد.

افزایش 50 درصدی مشارکت سکوها در دومین نمایشگاه

برگزاری نشست خبری نمایشگاه رصتا و پخش تیزر و آنونس دومین نمایشگاه ملی رصتا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی باعث افزایش بی‌سابقه مشارکت در دومین نمایشگاه ملی رصتا شد. تا جایی که چند روز بعد از برگزاری نشست خبری نمایشگاه، حمیدرضا نوابی، مشاور رئیس ساترا و دبیر این نمایشگاه نیز در یک برنامه رادیویی از رشد ۵۰ درصدی آمار سکوهای شرکت‌کننده در نمایشگاه دوم نسبت به نمایشگاه اول خبر داد.

وی با اشاره به اینکه رصتا مخفف عبارت رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران است گفت: سال گذشته که اولین نمایشگاه برگزار شد ما توانستیم بخشی از اهداف نمایشگاه ساترا را عملی کنیم. در کنار نمایشگاه اتفاقات خوب دیگری افتاد که یکی‌ از آن‌ها تشکیل مجمع رصتا بود. سال گذشته ما ۱۱۷ غرفه داشتیم که ۹۶ غرفه به رسانه‌هایی اختصاص داشت که از ساترا مجوز فعالیت داشتند. وی افزود: امسال در کنار برگزاری نمایشگاه شاهد شکل‌گیری نخستین جشنواره شبکه نمایش خانگی هستیم تا محتوای برنامه‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی مورد ارزیابی قرار گیرد و از برترین محتواهای سکوهای دارای مجوز از ساترا با اهدای سپاس‌نامه، تندیس و جایزه نقدی قدردانی شود.

دبیر نمایشگاه رصتا با اشاره به میزان استقبال رسانه‌های فراگیر از برگزاری دومین نمایشگاه رصتا توضیح داد: امسال شاهد برگزاری دومین نمایشگاه رصتا از تاریخ دهم تا سیزدهم دی در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) هستیم. ۴۲۳ رسانه از ساترا مجوز فعالیت دارند که تا الآن حدود ۱۴۵ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در دومین نمایشگاه ثبت‌نام کردند، این آمار بیانگر رشد ۵۰ درصدی استقبال سکوهای دارای مجوز از ساترا برای حضور در نمایشگاه نسبت به سال گذشته است.

وی افزود: یکی از حمایت‌های سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای ثبت‌نام کنندگان در نمایشگاه این است که به سکوهای دارای مجوز از ساترا ۱۲ متر غرفه رایگان داده می‌شود و سکوهایی که نیاز به فضایی بیش‌تر از ۱۲ متر دارند صرفاً هزینه مربوط به متراژ اضافه را پرداخت می‌کنند، همچنین پخش تیزر نمایشگاه قبل و بعد از برنامه‌های پرمخاطب شبکه‌های تلویزیونی نظیر سریال«سرزمین مادری» و پوشش برنامه‌های نمایشگاه از بخش‌های مختلف خبری و برخی برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما و صدا ازدیگر اقدامات حمایتی صداوسیما از برگزاری دومین نمایشگاه ملی رصتاست.

وی در پایان درخصوص فضای حاکم بر نمایشگاه سال گذشته خاطرنشان کرد: سال گذشته فضای خوبی در نمایشگاه برای تعامل بین سکوها به وجود آمد. سکوها توسعه پیدا کردند و باعث شد محتوایشان به یک ارزش‌افزوده دست پیدا کند. امسال هم در مجمع رصتا تصمیم گرفتیم که حضور حداکثری در نمایشگاه داشته‌باشیم و برنامه‌های متنوعی برای حضور در نمایشگاه امسال طراحی کرده‌ایم.

سامان مرادحسینی، عضو شورا و سخنگوی مجمع رصتا نیز درباره ارزیابی بخش خصوصی از برگزاری نخستین نمایشگاه رصتا گفت: سال گذشته در کنار نمایشگاه، مجمع رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران تشکیل و انتخاباتی برای این مجمع برگزار شد که ۱۶۵ سکو در این انتخابات شرکت و هشت نفر از مدیران سکوها از سوی شرکت‌کنندگان بیش‌ترین رأی را برای حضور در شورای راهبری مجمع رصتا دریافت کردند و به‌عنوان اعضای اصلی شورای راهبری انتخاب شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که ایجاد مجمع رصتا در نمایشگاه سال گذشته دقیقاً چه دستاوردی برای بخش خصوصی داشته‌است، گفت: با تشکیل مجمع رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر ایران که به‌اختصار رصتا نامیده می‌شود، سازمان تنظیم مقررات این فضا را به وجود آورد تا در تمام شوراهای ساترا ازجمله شورای صدور مجوز انتشار ساترا یک نماینده از سکوهای دارای مجوز ساترا حضور داشته باشد که این امر باعث افزایش تعامل میان ساترا و بخش خصوصی شده‌است. همچنین ما در شورای راهبری مجمع رصتا، جلسات منظمی را به‌صورت هفتگی داریم که در این جلسات به تمام مشکلات سکوها می‌پردازیم و راهکارهایی را برای حل مسائل سکوها در نظر می‌گیریم و به ساترا پیشنهاد می‌دهیم.

 

 

کدخبر: 958059 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟