انتظار حمایت جدی‌تر دولت در حوزه حجاب و خانواده را داریم / مسئله حجاب از طریق گفت و گو قابل حل شدن است

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی امروز، شنبه ۱۳خرداد در نشست عفاف و حجاب و موضع‌گیری و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در این عرصه اظهار داشت: پیرو منویات رهبر انقلاب از ابتدای بروز پدیده کشف حجاب و تلاش دشمن برای ترسیم یک میدان جدید فرهنگی در قالب دوگانه سازی و دو قطبی سازی جامعه، سیاست سازمان تبلیغات اسلامی، تبیین ضرورت یکپارچگی جامعه و پرهیز از دو گانه‌سازی و دو قطبی سازی است.

وی تصریح کرد: معنای این سیاست آن نیست که نسبت به ترویج حجاب باید قصور داشته باشیم، در همان ابتدا تلاش شد موزاییکی سازی نشود و این سازمان به فعالیت های خود در زمینه تبیین حجاب و آفات بی‌حجابی به ویژه در خانواده، امنیت اجتماعی و اخلاقی ادامه داده است.

حریزاوی گفت: فعالیت‌های ما در حوزه حجاب و موضوعات مرتبط مستقیم و غیر مستقیم است‌. بیش از ۲۰ فعالیت ایجابی در این راستا تدوین شده است. همانگونه که دشمن برای تخریب باورهای مردم و جوانان ما هزینه و سرمایه‌گذاری کرده و شبکه‌های ماهواره‌ای ۲۴ ساعته تلاش می‌کنند، از سرمایه‌گذاری جدی در مقوله‌های فرهنگی باید سخن گفت.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سال گذشته محصولات قابل توجهی در ستاد جمعیت تولید شد و انتظار می‌رود همانند حوزه‌های فرهنگی و آموزشی که گاهی به جابجایی وزیر منجر می‌شود، در حوزه فرهنگی و تبلیغی هم حمایت ویژه‌ای شود و این توقع منطقی است.

در مساله حجاب نباید فقط به این مساله صرفا به عنوان پوشش نگاه کرد

نشست عفاف و حجاب و موضع‌گیری و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی -حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی ، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی

حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی ، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست گفت: حدود دو سال است که سازمان موظف شده تا فعالیت‌های ایجابی فرهنگی و نه سلبی را در زمینه حجاب در دستور کار قرار دهد.  در بررسی حجاب و عفاف مجموعه‌ای از مسائل مختلف مد نظر است و در این میان پیدا کردن نکات کلیدی حائز اهمیت است. نکته مهم این است که در مساله حجاب نباید فقط به این مساله صرفا به عنوان پوشش نگاه کرد که لازم است تمامی ابعاد از جمله ورزش را مورد بررسی قرار داد.  

وی از ابلاغ برنامه هایی در این زمینه با توجه به مخاطبان برنامه ها به دست‌اندرکاران خبر داد و گفت: از سال قبل این طرح‌ها آغاز شده و به لحاظ شرایط در سال جاری و سال‌های آتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سلسله اقدام‌های کوتاه مدتی هم طراحی و خدمت رییس جمهوری و مجموعه کنشگران و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد.

شبکه دختران حاج قاسم و فعالیت کنشگران حجاب و عفاف

عزت زمانی خواستار این شد که رسانه‌ها، نظر نظام و موثران در باب حجاب را جویا شوند و در پاسخ به سوالی در خصوص موازی‌کاری‌ها در کشور در خصوص مساله حجاب و عفاف و تضاد رفتاری در این باره به ویژه در آثار سینمایی گفت: این که مساله حجاب و عفاف در تضاد با یک سری اظهارات برخی مسوولان است، دغدغه ما نیز هست و چند مستند هم در این باره ساخته شد. این انتقاد گاهی در برخی حوزه‌ها به ما وارد است اما دلیلی نمی‌شود که ما سیاست‌های خود را کنار بگذاریم. ما تلاش و گفت و گو می‌کنیم حتی اگر از ۸۰ درصد فقط ۴۰ درصد تاثیر داشته باشد.  

وی افزود: شبکه‌ای به نام دختران حاج قاسم تشکیل شده که بیش از پنج هزار نفر به عنوان کنشگر به این شبکه پیوسته‌اند هر چند که حجاب آنچنانی هم نداشته باشند.

امیدواریم مسائل سیاسی بر لایحه حجاب غالب نشود

عزت زمانی در باره موضع سازمان تبلیغات اسلامی پیرامون لایحه حجاب و عفاف گفت: این مساله نیازمند تصمیم‌گیری در سطح کلان است، به دولت آمده و مجلس هم تأکید کرده برای حفظ فضای دینی مردم تلاش می‌کند. امید است مسائل سیاسی بر آن غالب نشود.

طرح گوهرشاد در راستای فعالیت های ایجابی عفاف و حجاب

معاون سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: یکی از کارهای مهمی که مدل راهبردی سازمان تبلیغات است و سال گذشته در تهران اجرایی شد، طرح گوهرشاد است که قرار است این طرح به صورت ملی در آمده و در قالب شهرستانی هم در حوزه حجاب و عفاف مجموعه‌ای از فعالیت‌های ایجابی را پوشش دهد.

عفاف و حجاب نتیجه یک سبک زندگی است

حجت الاسلام محمد جنتی دبیر جدید ستاد عفاف و حجاب در این نشست گفت: در مساله حجاب یک سری مبانی به عنوان راهبردهای اصلی برای پرداختن به این موضوع طراحی و بر اساس آن برنامه‌ریزی شده است. حجاب و عفاف میوه و نتیجه یک سبک زندگی است و بر اساس سبک زندگی باید کار را دنبال کرد.

وی افزود: خود مردم برای این مساله باید نقش‌آفرینی کنند و وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی، حمایت از این نقش‌آفرینی است تا به آن قدرت بیشتری دهد. بسیاری از کارهای خوب و اثرگذار در شبکه‌های مردمی در موضوع حجاب صورت می‌گیرد اما روایت خوب و جامعی از اتفاق‌هایی که در میدان رقم می‌خورد، نمی‌شود.

ظرفیت رسانه ای حجاب به کار گرفته شود

وی گفت: مبانی مساله حجاب و عفاف باید تبیین شود تا اثرگذاری خود را داشته باشد و نیاز است ظرفیت رسانه‌ای و روایت‌گری خوبی در خصوص مساله حجاب و عفاف ایجاد شود تا دغدغه‌های کنشگران به سمع و نظر متولیان برسد و الگوهای بهتر اقتباس و در استان‌ها و شهرهای دیگر اجرایی شود.

جنتی ادامه داد: اتفاق‌های خوبی در کشور در حال رخ دادن است که باید روایت‌گری خوبی در این زمینه به عمل آید. ما نیز بنا داریم رویدادهایی را اجرا کنیم که فعالان رسانه‌ای، تبلیغی و میدانی، کنشگران، بانوان رسانه‌ای و کنشگر و دختران دانشجو و طلبه‌ای که اثرگذاری بیشتری دارند، با اندیشه‌های پیش رو، برنامه‌هایی برای خلاقیت و ایده‌پردازی آنها اجرا شود.

وی افزود: مجموعه نویسندگان در یک رویداد به دور هم جمع شده و به هم‌اندیشی خواهند پرداخت. رسانه‌ها و بانوان رسانه‌ای دور هم جمع شده و تولید فکر خواهند کرد و این به خلق ایده در حوزه رسانه و کارهای تبلیغی و فرهنگی منجر خواهد شد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: مساله حجاب، مساله‌ای نیست که به اختلاف مردم منتج شود؛ بلکه از طریق گفت و گو قابل حل شدن است.

جنتی از احیا و جهت‌دهی اوقات فراغت با استفاده از فضای مساجد و بهره‌مندی از ایده و توان کنشگران در تابستان امسال خبر داد و گفت: این‌ها ادامه کارهایی است که در سال‌های گذشته شروع شده و تداوم خواهد داشت. تربیت و اعزام مبلغان در خصوص سبک زندگی و حجاب در محافل دینی و مذهبی در دستور کار قرار گرفته و ۱۰ هزار طلبه در این زمینه ساماندهی شده‌اند. سوالات و شبهاتی در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح می‌شود اما کسی پاسخگوی این‌ها نیست و ستاد تلاش می‌کند پاسخ این شبهات در فضای عمومی و مجازی منتشر شود.

ضعف ما در تبیین مساله حجاب است

وی از توسعه ویترین کتاب و پویش‌های کتابخوانی در قالب حجاب و عفاف و خانواده خبر داد و گفت: اگر مردم از محتواهای فوق‌العاده در این حوزه آشنا شوند، اتفاق‌های خوبی را می توان رقم زد. مهم‌ترین ضعف ما، ضعف در تبیین مساله حجاب است. مفاهیم در آحاد جامعه منتشر شده که باید فضای گفت و گو برای انتشار این محتواها فراهم شود.

جنتی همچنین از ارائه فعالیت‌های فرهنگی در تفرجگاه‌ها برای گفت و گو با خانواده‌ها در خصوص مساله حجاب و عفاف و سبک زندگی خبر داد و گفت: مجموعه این اقدامات در حوزه رسانه، فضای مجازی، فرهنگی، هنر، سریال و تلویزیون در دستور کار ستاد حجاب و عفاف قرار گرفته است و این مسائل دنبال می‌شود تا به سرانجام برسد.

وی تاکید کرد: هم و غم ما این است که تمام آحاد جامعه در خصوص مساله حجاب و عفاف و خانواده با هم به گفت وگو بنشینند، در غیر این صورت موفق نخواهیم شد و لذا باید از ظرفیت‌های مردمی در این موضوع استفاده کنیم.

نشست عفاف و حجاب و موضع‌گیری و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی

کدخبر: 897831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟